Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fryser!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fryser!

    Hej

    Har nyss köpt en Coupé 16v turbo -96 och kör den på vintern (nu). Har svårt att få upp värmen i bilen, motortempen visar ca 65-70 grader, kanske läge att byta termostat? Vad har ni för temp på era bilar?

    Längtar till våren med värme och bättre fäste i asfalten... = )
    catten

  • #2
    Är det en röd Coupé som rör sig i trakterna kring Bromma/Alvik?
    Först I Alla Tävlingar

    Comment


    • #3
      Kolla

      Termostaten och lägg för nåt för kylaren när det är riktigt kallt. En kartong bit T.e.x 85 till 90C ligger min.

      Comment


      • #4
        Jag har bastu värme i min 20V Turbo.
        Motorn mellan 85-90.
        //Martin
        Kör - Audi A3 3.2 DSG -05
        Åker - Cheva Transsport -01
        Såld - /F/I/A/T/ Coupé 20V Turbo -00
        Såld - Audi A4 1.8T Avant Quattro -03
        Såld - Audi A3 3.2 DSG -04
        Såld - VW Golf 2,0 TDI -04

        Comment


        • #5
          Originally posted by rossocoupe
          Är det en röd Coupé som rör sig i trakterna kring Bromma/Alvik?
          Nej, diskret svartmetallic och när den rör sig står det mesta stilla...
          catten

          Comment


          • #6
            Re: Kolla

            Originally posted by Henrik
            Termostaten och lägg för nåt för kylaren när det är riktigt kallt. En kartong bit T.e.x 85 till 90C ligger min.
            Tack för hjälpen! Pappen hade jag redan fixat men termostaten verkar vara långt kallare än era. Blir till att fixa en ny.
            catten

            Comment


            • #7
              Min 16V T -95 har också ganska sval motortemp. Förra vintern var jag påväg att byta termostat då jag trodde att den hade gett upp. Efter att ha pratat med två olika Fiatverkstäder så förstod jag att detta är "normalt". Ingen av mekanikerna jag pratade med trodde att det skulle bli någon större skillnad i motortempen vid ett termostatbyte.

              Coupén är gjord för att rattas längs den Italienska kusten en varm sommardag :-)

              /B
              Stilo & GSXR1000 Race

              Comment


              • #8
                Termon

                Nu när kylan slagit till har jag märkt att min temp ligger på ca 50 grader el nåt (cuppe 16 V T -94), blir inte ens varmt i bilen när man drar på full värme... Även oljetempen ligger runt 50 grader, kan detta verkligen vara normalt? Det är ju inte ens minusgrader än!

                Det blev en Clio Sport... Slå mig inte!!!!

                Comment


                • #9
                  Re: Termon

                  Originally posted by Pierre
                  Nu när kylan slagit till har jag märkt att min temp ligger på ca 50 grader el nåt (cuppe 16 V T -94), blir inte ens varmt i bilen när man drar på full värme... Även oljetempen ligger runt 50 grader, kan detta verkligen vara normalt? Det är ju inte ens minusgrader än!

                  Det har att göra med att de modellerna var inte anpassade med värmepaket för norden, ni har hört att det förekom ju en del bekymmer innan Multiplan kunde tas in för just den sakens skull. Men det har med all sannolikhet att göra med att tidiga modeller inte var anpassade eftersom bilen inte först var avsedd för den nordiska marknaden (kan lite historia om fiat .

                  Så även om ni byter termostat så vet jag inte om den kommer ändra sig märkvärdigt men däremot kunde ni om ni tycker det värt besväret leta upp på skrot en nyare typ från +1996 och köpa värmepaketet och byta ut det, men frågan är om det är värt allt skit?

                  pst. det gäller även direkt import idag, om du köper en bil i tyskland är den inte "nordenanpassad" med värmesystemet. Tro mig, det är därför inte Fiat tar in Punto GT till Sverige, för den är inte anpassad för norden i värmesystemet, det har något att göra med värmesystemet samt generator etc. i bilar som inte kommer från sverige, men punton kommer nog snart skulle ja tro. Folk vill ha krut.

                  bögen
                  Last edited by bögen; 8 October 2002, 22:49.
                  tequila o grabbs o bilar juh! yeye tequilan blir ja utan om ja ska köra sporty

                  Comment


                  • #10
                    bögen

                    Du menar Punto HGT va!?

                    Eftersom Punto GT togs in...
                    /Jimmy
                    mvh Jimmy Särås

                    0736-996 993

                    Comment


                    • #11
                      Re: bögen

                      Originally posted by Särås
                      Du menar Punto HGT va!?

                      Eftersom Punto GT togs in...
                      /Jimmy
                      eh ja just de sorry mitt fel där fast man tog inte in GT i början utan det kom efter påtryckningar här ifrån ...
                      tequila o grabbs o bilar juh! yeye tequilan blir ja utan om ja ska köra sporty

                      Comment


                      • #12
                        bögen

                        jo det blev väll 5 svenska eller nåt....
                        /Jimmy
                        mvh Jimmy Särås

                        0736-996 993

                        Comment


                        • #13
                          Re: bögen

                          Originally posted by Särås
                          jo det blev väll 5 svenska eller nåt....
                          /Jimmy
                          mm ja vet inte hur många men det var inte många men sen tog ju folk in från utlandet, eftersom det var så dåligt då så har man från FIAT avvaktat med HGT, men stilon har ja sett en fet guling! Skinn o allt, glastak, tv skit o allt! Den var så gryyyyyyyyyyyyym! Men 190000 e lite grymt pris med för en stilo! Med tanke på 2:a hands värdet för han som köpt den hehehehe
                          tequila o grabbs o bilar juh! yeye tequilan blir ja utan om ja ska köra sporty

                          Comment


                          • #14
                            Ok bortse från värmen inne i bilen då, mer bekymrad över en oljetemp o vattentemp på 50 grader (håller sig där på motorväg, vid jämn hastighet, typ 140....) Känns som att en oljetemp på 50 grader inte är helt optimalt? Värmepaketet rör väl bara kupévärmen, inte motortemp....

                            Enkel fråga, är min termostat trasig? Blir det så om den står konstant öppen? Enda gg tempen går över 90 grader är när bilen står stilla i kö under längre tid....
                            Det blev en Clio Sport... Slå mig inte!!!!

                            Comment


                            • #15
                              Puh, då var det förklarat. Har undrat varför det är så svårt att få upp värmen i punton. Känns som om man inte kan blåsa på mer än 2-strecket, för då blir luften för kall in.
                              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                              Comment

                              Working...
                              X