Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oljeläkage eller turboläkage?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oljeläkage eller turboläkage?

    Ja då måste ja undra lite här, rätta mig om jag har fel.

    Det finns inga oljetrågspackningar i coupen utan det enda som tätar är silicon, stämmer verkligen detta?

    Om det på framsidan av oljetråget börjat komma lite "gegga" runt kanten och muttrarna, är detta ett tecken på att turbon läcker?

    Hur ser man om turbon läcker enklast? Ser en lekman detta?

    Vad kan ett turbobyte gå lös på om man är som jag rätt okunnig och måste lämna in den till en verkstad?

    Känner mig en aning osäker på dessa saker ... behöver helt klart en del bra svar ... även om det endast är spekulationer ... nån borde väl ha sett dessa symptom ... ? hoppas ja...

    /mvh
    R
    Coupé 16v Turbo -96
    Tel: 0739 - 30 10 23 [MMS/SMS]

  • #2
    Den har oljetrågspackning. Och det kan va lite kladdigt utan att det läcker speciellt. Ofta kommer det ifrån packboxen runt vevaxeln. Men har du inga droppar på marken behöver du inte oroa dig på länge.

    Om turbon läcker får man garanterat blårök i avgaserna. Har du aldrig det är det lugnt..
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      ok va bra

      så den har de , konstigt för en verkstadskille sa att den inte har det ... grrr ...

      men om det är läkage från vevgrejset då ... är det megapengar med ?
      Coupé 16v Turbo -96
      Tel: 0739 - 30 10 23 [MMS/SMS]

      Comment


      • #4
        Skulle tippa på runt 10' för byte av Turbo. Utbytes-snurra kostar vl runt 5000 och antar ungefär lika mycket för arbetet. Gissar bara....
        Packboxarna är väl lite knepiga att komma åt, tror att kamremmen är ivägen för den ena sidan. Den andra sidan kan man komma åt genom att ta ner växellåda, om jag inte har helt fel. Så det är väl runt 5000 i arbete där också. Hoppas att jag inte är helt ute och cyklar nu bara.
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #5
          hm

          kan nästan garantera att det inte är turbon efter att ha pratat med Rolle.


          Han säger att bilen aldrig gått bättre, den ryker inte, den lämnar inga oljefläckar efter sig när den varit parkerad.


          Är säkert olje spill och kladd från olje byten/filterbyten.


          och att laga något i ren försiktighetsåtgärd är i mina ögon onödigt.

          kör så det ryker (eller kasnke inte ryker).


          Och att du itne fick ett bättre uttlåtande av en "expert" är i mina ögon dåligt.


          hjesvejs
          före detta coupe trimmare
          pimpig cadilacc deville
          Sv1000s C-Ö

          Comment

          Working...
          X