Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tdc

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tdc

    Tjena!

    Är det någon som har erfarenhet av TDC givaren.

    Det är troligen den som har gett upp på min bil.
    Nu så går han bara på TVÅ cylindrar, 1 och 4 cylindern. Plockade bort alla tändkablar och mätte upp dom men det var inga fel där, tändstiftsbyte, ingen skillnad. Plockade bort tändkabel efter tändkabel när bilen gick på tomgång, då visade det sig att i "ignition coil" (den heter så i verkstadshandboken) där kablarna sitter fast i, kom det ingen gnista på cylinder 2 och 3.
    TDC givaren ska ju ge 4 inpulser per motorvarv, men tydligen så ger den bara två.
    Kan kurvskivan som den läser på sitta löst, eller är den skev, är någon som har varit med om liknande som kanske kan ge mig tips.
    Ska plocka ner på Måndag.
    Coupé 16VT +

  • #2
    Ringde till Fiat idag..dom tror inte på att det är TDC givaren som spökar, om det hade varit den så skulle bilen inte gått alls enligt dom.
    De dom trodde att de kan vara är den givaren som sitter på kamaxeln (avgas sidan) eller tryckgivaren på insuget.
    Pratade med en annan kille som sa att dom där mappstyrda prylarna sällan går sönder men däremot kamaxel läges givaren brukar sägga upp sig efter att par mil.

    Så nu är jag på jakt efter en kamaxel läges givare som funkar. Eller kan man rentav renovera den befintliga på något vis?
    Ingen som har erfarenhet eller någon liggandes?!
    Coupé 16VT +

    Comment

    Working...
    X