Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ökat laddtryck!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ökat laddtryck!!!

    Nu när min graderade laddtrycksmätare kommit i bilen, konstaterade jag att turbon laddar 1,2 bar konstant med original luftfilter och burk.
    Nu har jag bytt till Green Cotton Air Filter ett dubbelkons.
    Nu laddar den 1,35 bar konstant i 4:an och 5:an.
    Tror ni att det är bättre flöde i det nya filtert??? =0)
    Ha en trevlig semester på er

  • #2
    Re: Ökat laddtryck!!!

    Originally posted by SkäggÅke
    Nu när min graderade laddtrycksmätare kommit i bilen, konstaterade jag att turbon laddar 1,2 bar konstant med original luftfilter och burk.
    Nu har jag bytt till Green Cotton Air Filter ett dubbelkons.
    Nu laddar den 1,35 bar konstant i 4:an och 5:an.
    Tror ni att det är bättre flöde i det nya filtert??? =0)
    Ha en trevlig semester på er
    Avisst
    bättre en bil på strippen
    än tio i garaget.

    Comment


    • #3
      Hej skäggis

      Kul att punton trivs med filtret.
      Jag skulle vilja rekomendera dig att du skaffar dig utrustning (pysventil) för ställbart laddtryck......då du...då kommer du få se på grejer! Speciellt på punton funkar det avsevärt bra
      Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

      Comment


      • #4
        Hur mycket ladd?

        Hur mycket laddar ni GT förare? Utan att det blir problems alltså?
        Pippigul 124SC -72

        Comment


        • #5
          Det är beroende på vilken punto GT man har. Punton som kom ut efter 96 ska ladda 1.2 bar. Min, som är en 95:a ska ladda 1,3 bar!
          Eftersom min bil börjar bli lite gammal så har jag ställt ner laddtrycket på 1,2 bar. Man ska inte höja den så mycket mera även om det finns vissa som hävdar att dom har kört med 1,6 bar!

          Skillnaden med pysventilen är att turbon spinner upp snabbare och håller laddtrycket så länge pedalen är nertryckt
          Last edited by Black_GT; 26 July 2003, 01:42.
          Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

          Comment


          • #6
            Originally posted by Black_GT
            Eftersom min bil börjar bli lite gammal så har jag ställt ner laddtrycket på 1,2 bar.
            gammal? när jag plocka ner min motor så blev alla jag kände helt förundrade hur motorn kunde se helt ny ut innuti...
            cylinderfodret såg nyhonat ut!! då hade motorn gått 14.400 mil hård körning..
            vågar nog påstå att motorn håller hur länge som helst med lite omsorg.. Fiat power!!! He he

            en annan sak jag fått höra är att punton ska ladda 0.9 bar och peaka 1.2 bar medans mätaren som sitter i bilen brukar visa något helt annat. var väll någon som skrev att hans ladda 2 bar orginal....
            Fiat uno 355hk på 1.3 liter
            X1/9
            www.kallebacksmotor.se

            Comment


            • #7
              Kul att höra att motorerna håller.... Vad gäller laddtryck så stämmer det som Black_GT säger, innan -96 så ger de 1.3bar tryck vid "max vridmoment" (ca 3000 varv om jag minns rätt). Fast min är uttagen -96 (MK2?) så är det samma i den. Och den har alltid överladdat >1.6bar om man ger fullt från låga varv, tror att det är mer 1.8bar, men min EQUU-mätare är bara graderad till 1.5bar, så jag vet inte säkert. Fast det är nog bara 0.9bar vid 6000 varv....

              hrm... den verkar dessutom hänga sig när nålen hoppar upp över 1.6bars tryck, för den ligger kvar där tills man släpper gasen.... inte så himla bra.....
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #8
                Originally posted by novisen
                mer 1.8bar, men min EQUU-mätare är bara graderad till 1.5bar
                om det är orginal mätaren som är graderad så stämmer den inte!
                (vad jag hört)

                tex så har punton 1372cc med högre lyft och mer duration(bättre flöde) än uno T 1301cc

                punton har 136 hk medans unon har 101 hk vid 0.5 bars laddtryck

                unon har ca 130 hk vid ett bars laddtryck

                skulle punton ha 2.8-3 bars absoluttryck borde den ha mycket mer än 136 hk (ca 200hk om det stoppar)

                vill inte låta gnällig på något sätt , tycker bara det låter så orimligt...
                mvh jens
                Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                X1/9
                www.kallebacksmotor.se

                Comment


                • #9
                  Vad jag vet är min helt original förutom filtret då,
                  och original laddade den momentant 1,8bar och 1,2bar konstant.
                  Det maximala trycket ändrades inte med filtert men det konstanta
                  gick upp till ca1,36bar.
                  Alla mina tryckangivelser mätta med en BSR mätare (går till 2,2bar)
                  Vad jag inte kan förstå är hur kan man ha en pysventil utan att det höjer trycket? -Black GT- förklara är du snäll.

                  Comment


                  • #10
                    Jens: Normalt sett har du bara 1.3bar vid 3000varv och säg 0.9 vid 6000varv. Kanske kan vara anledningen till effekten? Och mätaren som sitter original är nog hyffsat rätt, ECUU -mätaren visar ungefär 0.8bar när OE-mätaren ligger halvvägs, så det är 0.8bar. Bilen skall inte ge 1.6bar laddtryck, personligen tror jag att min wastegate hänger sig när den får på tok för högt överladd, därav att den inte trillar ner till normala värden igen (eller annan bättre förklaring? Läcka i slangen kankske?). Nyttigt är det inte och påverkar väl mest vridmomentet som borde ligga betydligt högre än 205Nm vid 3000varv om den överladdar som den gör.
                    Borde vara av den anledningen som en pysventil på 1.2bar ger mer effekt än standard, eftersom ECU:n inte ställer ner laddtrycket vid höga varv, eller har jag missat något nu igen som vanligt?
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment


                    • #11
                      ok, nöjd med förklaringen...

                      det som den laddar momentant borde man kunna köra i hela registret (om inte turbon är för liten) soppan borde ju finnas...

                      bara att slänga bort den elektroniska laddtryckstyrningen och ersätta med en pysventil
                      Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                      X1/9
                      www.kallebacksmotor.se

                      Comment


                      • #12
                        soppan kanske finns under korta perioder när den laddar som nu
                        1.8, men ta inte för givet att soppan räcker om du laddar konstant...

                        Comment

                        Working...
                        X