Announcement

Collapse
No announcement yet.

Avgasproblem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Avgasproblem

    Jag har besiktat om min Uno 45 -91 och fått en ny 2:a på HC-värdet. Det pendlade mellan 200 och 650 ungefär. Är det någon som har en aning om var man ska börja leta fel? Jag har bytt olja, oljefilter, luftfilter, tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor, och tankat K-sprit.
    Har ingen större lust att "testa" att byta katalysator - det känns lite för dyrt.
    Tacksam för tips!

  • #2
    tyvärr så kan det vara caten. när jag fick dåliga värden så slog besiktningsmannen till caten med något hårt och det bara skramla därinne. Den var alltså bränd!
    köpte en ny på skroten för 300 pix ink downpipe.
    besiktigade senare med fina värden...
    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
    X1/9
    www.kallebacksmotor.se

    Comment


    • #3
      Pär, behöver du bara byta kat så har jag en ligger. 100 kr och den är din.
      Fiatlös

      ___________________

      Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

      Comment


      • #4
        Trevligt!! Den vill jag nog ha. Kontakta mig gärna per mail så fixar vi detaljerna.

        Comment


        • #5
          kolla om du har något läckage på avgassystemet. tar det in tjuvluft visas det helt fel värden !
          ¤TOGGEX¤

          Comment


          • #6
            Byt olja!
            Ja det kan hjälpa.
            Om oljan är gammal och du kör korta sträckor så finns det mycket bensin mm som har läckt förbi kolvarna.
            När du sedan besiktigar bilen så är oljan så varm att bensinen i oljan förångas och sugs in i vevhusventilationen och förbräns.
            Den bensinen som förbräns på detta sätt vet inte insprutningssystemet om ok har därför svårt att kompensera för.
            Kör du långa turer med bilen så förångas all bensin i oljan och det borde då inte vara något problem.
            Prova att hälla i K(arburator)-sprit i tanken.
            Ett gammalt trix som får ett gammalt rallymonster att gå igenom besiktningen.
            Följ inte rekomendationen på förpackningen utan blanda i rejält ex 4 flaskor (ca 1 liter) till 15-20 liter bensin.
            Detta fixar de flesta förgasarmotorer, insprutet justerar ju för Lambda så jag är inte lika säker på funktionen på dessa bilar.
            Jag har doch använt det med framgång till min Galant med insprutning.
            Lycka till.
            MVH
            Doc

            Äger
            Första september
            Skrotat
            Uno Turbo -88
            Ritmo 85 -85

            Comment


            • #7
              Nu har jag äntligen fått igenom "Lille Skutt". Efter allt jag bytt och kollat (inklusive katalysator) utan att något hjälpte, visade det sig att en avgasventil stängde dåligt! En liten justering och bilen gick igenom besiktningen med ett HC på 58!! (I och för sig med ca 20% etanol i tanken, men ändå)
              Puh!!!

              Comment

              Working...
              X