Announcement

Collapse
No announcement yet.

Coupen vill köras hårt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Coupen vill köras hårt?

    Skrev om ett konstigt problem för ett tag sen, min Coupe "högg" vid fullgasaccelerationer, bytte tändstift men det fortsatte. Nu har jag märkt att det bara uppkommer när jag "slökört" en stund, om jag kör hårt händer det aldrig. Om jag ligger länge på motorväg i typ 120-130 o inte gasar mer än för att hålla farten o sen trycker fullgas så rycker bilen, men om jag konstant ligger o gör omkörningar mm så blir det aldrig några ryck... Tydligen så gillar den inte att mesköras så det är bara att gasa mera!!!

    Ok lite mer seriöst, varför blir det så?
    Det blev en Clio Sport... Slå mig inte!!!!

  • #2
    min oxå

    Min 16t gjorde likadant men det löste sig med nya tändstift och tändkablar så mitt råd byt tändkablar oxå

    Comment


    • #3
      dum fraga kanske...

      Har du testat en flaska insprutarrengoring?
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Jupp, gjorde det först utan effekt.
        Det blev en Clio Sport... Slå mig inte!!!!

        Comment


        • #5
          Får jag 1:a pris i att lyfta gammla trådar nu?

          Tänkte faktiskt fråga en sak själv, jag upplever samma problem som Pierre hade. När jag kör fullgas och håller in gasen en stund, oftast på de högre växlarna och i motorvägs+ fart, så händer det ofta att bilen plötsligt bara "dör", precis som om den får för lite luft eller bensin. Sedan går den väääldigt ryckigt i nån minut om jag försöker gasa mer än halvgas.
          När jag körde länge i motorvägsfart mellan Jönköping - Norrköping så var bilen så den första milen, sen gick den grymt fint resten av vägen..

          Detta händer ibland för mig, senast idag, och är grymt irriterande.
          Min bil är chippad med Gtech1 chippet men har orginal tändstift, kan det vara en betydande faktor?
          Luftfiltret är nyligen rengjort så där är det inga problem. Bränslefiltret är också nytt.
          Väldigt irriterande är det i alla fall, och tråkigt, känns som ajg inte kan lita på bilen riktigt.
          Last edited by FloRic; 11 April 2007, 11:25.
          Tidigare bilar:
          Volvo 480ES 2006-2007
          BMW 320i E30 2007-2008
          Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
          Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
          + nån volvo 740 samt volvo 240

          Comment


          • #6
            Jag kör vidare på min upptäckt på min vinterbil tillsammans med Viksson.
            Kolla vakuumslangarna! Är någon av eller läcker så kan bilen få sådana där skumma fel. Min vinterbil hade det problemet som du beskriver typ, och när jag och Viksson gick över vakuumslangarna var det en som nästan var av. Efter att dessa bytts så går bilen jättebra.
            Det är ju iaf en billig sak att kolla först...
            Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
            Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
            Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

            Comment


            • #7
              Floric, vilket luftfilter har du och hur länge har bilen haft det?
              Testat att rengöra EBV:n (med tryckluft o 5-56)...?
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Originally posted by per
                Floric, vilket luftfilter har du och hur länge har bilen haft det?
                Testat att rengöra EBV:n (med tryckluft o 5-56)...?
                HAr rengjort EBV:n nu, utanpå såg den väldigt skitig ut. Jag sprutade 5-56 några gånger och lät det rinna ut, sen sprutade jag i en hel del och lät det stå i 15 minuter ungefär.
                Vi har ingen tryckluft så jag tog munnen emot ena mustycket och blåste så hårt jag kunde några gånger (det kom ut lite 5-56 då faktiskt, den såg inte allt för smutsig ut tror jag) sen torkade jag av EBV:n och satt tillbaks den.
                Får se om det gör någån skillnad.

                Luftfiltret är förresten ett "BMC Sportluftfilter", så det är inte det som satt på orginal men inte heller något dåligt filter och det är helt nytvättat och inoljat. Från början trodde jag att det var just luftfiltret som gjorde att bilen "ryckte" såhär, men tydligen inte. Dock så gick blien bättre efter att jag rengjorde filtret.

                Ska borra några obetydliga hål nu när jag endå har luftfilterboxen isärplockad, sen ska jag ut och testa om det har blivit någon skillnad. Det är dock svårt att märka då det bara händer ibland och det verkar vara som Pirre tyckte det var för en 4 år sedan, att bilen går bättre efter en stunds gasande och att det oftast blir såhär efter att man fiskört lite.
                Last edited by FloRic; 11 April 2007, 13:51.
                Tidigare bilar:
                Volvo 480ES 2006-2007
                BMW 320i E30 2007-2008
                Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                + nån volvo 740 samt volvo 240

                Comment


                • #9
                  Originally posted by FloRic


                  Luftfiltret är förresten ett "BMC Sportluftfilter", så det är inte det som satt på orginal men inte heller något dåligt filter och det är helt nytvättat och inoljat. Från början trodde jag att det var just luftfiltret som gjorde att bilen "ryckte" såhär, men tydligen inte. Dock så gick blien bättre efter att jag rengjorde filtret.

                  Kan det inte vara att det är det oljade filtret som du kör med som har skadat LMM?
                  Skulle aldrig köra med ett oljat filter, skulle känna mig för otrygg i det. Jag skulle kunna tro att luftfiltret kan vara en del av det hela. Det står i tusentalstrådar att oljat filtret kan skada LMM, du vet ju heller inte hur förra ägaren har oljat in filtret trots att du gjort det helt perfekt. Han kanske tog så mkt olja att det skadade LMM (händer på långsikt)?
                  Jag skulle även passa på att byta tändstift, tror nog att det kommer att hjälpa en del.
                  I service-boken så ska man byta tändstift vid 16k mil, kanske kan hjälpa dig i detta problemet?

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Ary
                    Kan det inte vara att det är det oljade filtret som du kör med som har skadat LMM?
                    Skulle aldrig köra med ett oljat filter, skulle känna mig för otrygg i det. Jag skulle kunna tro att luftfiltret kan vara en del av det hela. Det står i tusentalstrådar att oljat filtret kan skada LMM, du vet ju heller inte hur förra ägaren har oljat in filtret trots att du gjort det helt perfekt. Han kanske tog så mkt olja att det skadade LMM (händer på långsikt)?
                    Jag skulle även passa på att byta tändstift, tror nog att det kommer att hjälpa en del.
                    I service-boken så ska man byta tändstift vid 16k mil, kanske kan hjälpa dig i detta problemet?
                    Tändstift ska bytas så jag får se om det är problemet i fråga då.
                    Jag är medveten om att det är ungefär lika smart att köra med oljade filter som att skjuta sig själv i foten, just därför tog jag väldigt lite olja på filtret, det verkar inte vara idiotiskt mycket inoljat innan heller.
                    Tidigare bilar:
                    Volvo 480ES 2006-2007
                    BMW 320i E30 2007-2008
                    Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                    Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                    + nån volvo 740 samt volvo 240

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by FloRic
                      Tändstift ska bytas så jag får se om det är problemet i fråga då.
                      Jag är medveten om att det är ungefär lika smart att köra med oljade filter som att skjuta sig själv i foten, just därför tog jag väldigt lite olja på filtret, det verkar inte vara idiotiskt mycket inoljat innan heller.

                      Så länge man sköter det rätt så är det nog ingen fara.

                      Comment


                      • #12
                        Även om det är minimalt med olja och bilen gått långt med filtret (hur långt?) påverkas LMM.
                        Testa att byta till originalfilter, rengör LMM och nollställ insprutningen (dra ur säkringen i 10min).
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by per
                          Även om det är minimalt med olja och bilen gått långt med filtret (hur långt?) påverkas LMM.
                          Testa att byta till originalfilter, rengör LMM och nollställ insprutningen (dra ur säkringen i 10min).
                          Gör det någon skillnad om man bara nollställer LMM?
                          Vilken av säkringarna är den för LMM förresten? Min instrukionsbok är på Italienska så jag förstår inte riktigt..
                          Tidigare bilar:
                          Volvo 480ES 2006-2007
                          BMW 320i E30 2007-2008
                          Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                          Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                          + nån volvo 740 samt volvo 240

                          Comment


                          • #14
                            Den går inte att nollställa men rengöra!
                            Säkringar: Bakom batteriet finns en säkringshållare under lock med 4 säkringar, en är märkt ECU på locket. Den går till insprutningen.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              Jag har kört 10000 mil med inoljat filter på coupen, och 6000 mil med inoljat filter på volvon, ingen LMM har gått sönder. Känns som att det är väldigt överdrivet att det skulle vara så skadligt.
                              /Peter

                              Comment

                              Working...
                              X