Announcement

Collapse
No announcement yet.

Batteriets LivslÄngd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Batteriets LivslÄngd

    Hade på helljuset på en ca 10 minuter med motorn avstängd. När jag skulle strata bilen så var batteriet dött. Bilen är 1 år gammal och rullat snart 500 mil. Ska inte batteriet palla detta? Är genratorn kass och inte laddar som den ska?
    Original när det är som snyggast

  • #2
    hel ljuset drar mycket ström... va har du för batteri i bilen?

    Hur många mAh?

    Man kan räkna på de om man e duktig på matte vilket ja inte e!
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Re: Batteriets LivslÄngd

      Originally posted by JD78
      Hade på helljuset på en ca 10 minuter med motorn avstängd. När jag skulle strata bilen så var batteriet dött. Bilen är 1 år gammal och rullat snart 500 mil. Ska inte batteriet palla detta? Är genratorn kass och inte laddar som den ska?
      helt normalt! tänk på att batteriets kapacitet sjunker avsevärt på att bli helt urladdat!
      Fiat uno 355hk på 1.3 liter
      X1/9
      www.kallebacksmotor.se

      Comment


      • #4
        Så helljuset kan man använda inom den tidsramen, dvs 10 minuter men halvljuset skall väl räcka i det dubbla i alla fall. Fläkten var avstängd. Det är originalbatteriet, dvs samma som satt i sen bilen var ny, 01.10.17
        Original när det är som snyggast

        Comment


        • #5
          vet faktiskt inte hur länge du kan stå med ljuset på... helljuset drar mycket ström! på min uno har jag MC batteri på bara 26 AH så den vill man inte glömma en fläkt på i ens i 10 minuter...

          du har antagligen 40-45AH ..
          Fiat uno 355hk på 1.3 liter
          X1/9
          www.kallebacksmotor.se

          Comment


          • #6
            Skulle du byta batteri kolla hur mycket din generator kan ladda o köp så mycket den klarar av så har du förmodligen starkare batteri... kan behövas!
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #7
              Min erfarenhet är att detta märke har "lite klena" batteri i bilatna !
              Är det inte så att bilarna för den nordiska marknaden har kraftigare generator o batteri ???

              -40 C ska de ju klara !!!

              Har erfarenhet av 2 relativt nya bilar som batteriet pajat på
              bilar av märket FIAT.
              Fiat for FUN

              Comment


              • #8
                Strömförbrukning.
                2 helljus a 60watt ger (60/12)x2=10 ampere

                Het helt och full laddat batteri på 60ah (ampere timmar)skall således klara 60/10= 6timmar.
                Även om du har flera strömkällor eller starkare lampor så skall batteriet klara långt mer än tio minuter.

                Problemet idag är att många monterar i stereoanläggningar och en massa extra ljus mm, detta gör att batteriet alldrig är fulladdat.

                Kolla syrahalten i batteriet eller späningen (eventuellt enligt Bosse bildoktorn), är batteriet kasst köp det största batteriet du får plats med (om inte vikten spelar någon roll).

                Är batteriet ok kolla laddregulatorn.
                MVH
                Doc

                Äger
                Första september
                Skrotat
                Uno Turbo -88
                Ritmo 85 -85

                Comment


                • #9
                  Ja, nu ska jag upp till Fiat.
                  Även om det bara är 1 års garanti på batteriet så borde det gå under nybilsgarantin i allafall. Så dålilgt är inte ens ett Biltema batteri så det är säkerligen ett fabrikationsfel på det från vem nu som gjort batteriet.

                  Får väl se vad de har att säga. Kunde inte köra till jobb i morse för det hade "dött" igen.. Så förbenat drygt.
                  Original när det är som snyggast

                  Comment

                  Working...
                  X