Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uno Turbo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Uno Turbo

    Min laddar fullt men full effekt blir det inte förrän efter typ 4000 varv, innan dess är den rätt slö, sen fattar den liksom galoppen och börjar skena som den ska.
    Det är inte så farligt när den är kall men det blir värre ju varmare den blir.

    Nån som känner igen felet?

    Vill samtidigt passa på att varna lite för arslena på MT, nu har de klantat sig några gånger för mycket. Droppen var nu när jag upptäckte att de NBK BCPR 6ET som de varmt rekommenderade, har varit skälet till att bilen varit jävligt ryckig. (Mkt mer än nu). Nu kör jag på de 7ET som Fiat föreskriver.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

  • #2
    Kör med NGK Gold Palladium stift, de räcker alldelles tillräckligt. Eller så kan du ju köra på "röda NGK" de funkar oxå.
    Inte så konstigt att de rekomenderade stiften krånglade...de e inte tillräckligt kalla.

    Comment


    • #3
      det kan oxå vara tryckröret på turbon som läcker om du tycker att turbon e lite slö...brukar blåryka då oxå.
      Hör med Särås på Lazzat.nu
      han e jävlig på det mesta som har med fiat o göra

      Comment


      • #4
        gremlinjonas!

        En liten upplysning bara......vi behöver inte gå till Lazzat(även om det är en kanonsida)
        Särås finns här mitt ibland oss.....kolla vem som är webmaster....
        Jocce
        May The Forza be with u!

        Comment


        • #5
          Jag kan väl inte hålla ordning på vart allt folk håller hus o inte...?! =)

          Comment


          • #6
            gremlinjonas

            Inte så lätt alla gånger!
            /Jimmy
            mvh Jimmy Särås

            0736-996 993

            Comment


            • #7
              aha

              tack för tipset, ska kolla det. Samt mäta upp soppatryck och tändkablar å sånt.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Hej Per, jag förmodar att du kör med 1 bars laddtryck
                så turbon blir mycket varmare än original, så jag skulle föreslå att byta tänstift igen till 8ET. Sen bör du uppgradera intercoolern eller tvätta den (är den smutsig kyler den inte luften lika bra). Har du öppet luftfilter så suger den luften från ett varmt motorrum vilket kan göra mer skada än nytta!!!
                Dra en kallluftslang från fronten till luftfiltret!!

                detta bör varafelet på din spikande motor och bristande effekt vid varm motor!

                Jens

                Comment


                • #9
                  hmmm

                  ..min är helt original och otrimmad, men intercoolern kan ju vara skitig ja. Får tvätta den. Har bytt kablar och stift, som sagt. Luftfiltret (original) är nåt år gammalt. Bilen har gått 10500 mil.

                  Ett problem till (som antagligen har samma källa) upptäcktes i helgen, då biljäveln helt enkelt la av, så fort oljan blev varmare än c:a 90 grader - alltså efter många mils körning i ca 130-140. Släppt gas och pådrag = inget liv alls eller på max 2 cyl. Det hände 4 ggr på samma dag. Det gick att köra lite till efter den svalnat i sådär 30min. vid motorvägskanten.
                  Lite lite lite småjobbigt.

                  (Detta fel (har hänt förr, senast i sept.) trodde jag var avhjälpt nu när jag satt dit vakuum-slangar som hängt löst och varit spruckna. Och fixat bytt alla packningar, kamrem och ventilstyrningar/tätningar för 7700 spänn... )
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    ah..

                    Det är en Mk2, och båda soppafiltren är nya, även tändmodulen och stora Marelliboxen är bytta. Dock begagnade så möjligen...
                    Har för mig att jag kollade jorden när jag bytte dem.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment

                    Working...
                    X