Announcement

Collapse
No announcement yet.

luftmängdsmätare som funkar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • luftmängdsmätare som funkar?

    Har problem med unon nu.....

    undrar om nån vet hur viktig tempgivaren är som sitter orginal
    på lufftmängds mätaren. Den är typ av..... vet ej om det är det som är felet.. det ser ut som om den har varit dålig från början...

    symtom: bilen startar till och dör direkt.

    om man petar på luftmängdsmätaren (mekanisk) så
    märker man att bilen får för lite soppa eller för mkt luft...
    .. det är går alltså att varva upp med gasen men då måste man peta fram luftmängds mätaren så att "bilen" tror att man gasar mer än vad man gör.... ju mer man gasar ju mer måste man peta..

    nån som har haft samma fel?? fattar fan inte vad det kan vara....

    OBS! säg inte luftläkage... för jag har fan kollat varenda slag på hela bilen.... = )

    Mvh Jakob
    bättre en bil på strippen
    än tio i garaget.

  • #2
    luftläckage ; )

    nä , men om du öppnar locket på lmm så kan du se om du har luftläcka. klaffen ska röra sig tydligt när man gasar till.
    klaffen ska inte vara helt stängd vid tomgång heller , för då läcker det nånstans.
    man ska inte heller orka stänga klaffen om du varvar lite.

    låter som du får hjälpa klaffen att öppna.

    vet inte hur viktig tempgivaren är , men det kan du mäta dig fram om den funkar . ska vara ett visst motstånd fram till boxen vid en viss given temp. (står i haynes).
    har du boxnr som slutar på 363 med marellibox med 604b. så finns det ett nöprogram i bosch boxen som gör att bilen ska gå att köra hyffsat endå...

    och ja , jag har varit med om det massa gånger! och det har alltid varit luftläcka!
    man kan alltså inte bara syna slangarna utan försöka trycksätta systemet med hjälp av en cykelpump eller dylikt...
    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
    X1/9
    www.kallebacksmotor.se

    Comment


    • #3
      Jag har en lmm liggandes om du skulle behöva. Har även styrboxxarna från en -87a.
      //Rickard
      http://tipo.sketfull.com

      Comment


      • #4
        ops.. det var läkage.... =) vid ic:n
        bättre en bil på strippen
        än tio i garaget.

        Comment


        • #5
          He He , brukar vara det. Ibland kan man ha en liten läcka som man inte märker. Så jag kör med dubbla slangklämmor där det går samt silikonslang.
          Fiat uno 355hk på 1.3 liter
          X1/9
          www.kallebacksmotor.se

          Comment

          Working...
          X