Announcement

Collapse
No announcement yet.

fiat punto gt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • fiat punto gt

    Visst är det kul med turbo... Men min har börjat läcka, olja alltså

    Problemet är i sig kanske inte så världsavgörande, men det är ju turbon som gör denna bil. Har alltså tagit bort den, och undrar om den skall vara vattenkyld, själva aggregatet alltså.

    Kan man få tag på lager och sånt själv, eller är det bättre att köpa ett beg. uno turbo aggregat och hänga på?



    Visst är turbo kul



    Ha det gött alla Fiatdiggare
    Fiat Punto GT - Turbo for fun

  • #2
    jag vet inte så mycket om punto gt men någon gt ägare kan ju fylla i..

    Om du har tagit bort turbon så ser du om det finns vattenanslutningar på turbon (totalt 4 anslutningar)
    Det har med största sannolikhet vattenkylning.

    Har för mig att aggregatet heter IHI VL7.

    Angående lager så kan man inte byta sånt själv för man måste lossa på turbinhjulet och/eller kompressorhjulet.

    Sedan ska allting balanseras med avsedd balanserings maskin.

    Vet inte vad du har för fläns på grenröret men ett roligare alternativ hade varit och köpt ett billigt tdo4 aggregat nytt av nån på nätet ,kan man få för runt 2.500 kr nytt!.Problem blir att bygga downpipe och alla anslutningar ska stämma.

    Unons aggregat är något mindre,men har antagligen inte samma fläns så den går bort med engång.
    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
    X1/9
    www.kallebacksmotor.se

    Comment


    • #3
      Kan inte vara skoj att köra utan turbo.... Som att käka kola med pappret kvar, eller hur det nu var ;-)
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        gt

        Jo, jag har funderat på ett nytt aggregat, men problemet är att mitt aggregat har vattenanslutningar, som inte är inkopplade, de kanske de inte ska vara heller.

        Det där med tdo4 låter intressant, vad är det för aggregat, är det ett annat märke?
        Annars funderade en trimfirma på om felet kan sitta i dåliga kolvrfingar, så att olja trycks upp från vevhuset upp genom ventilationen genom turbon.

        Känner man på turbinaxeln går den att röra i längdled, dvs. från turbon till avgashuset. Ett spel där på 1 mm.

        ett utbytsagg kostade nämligen 5300:- + moms, vilket var lite saftigt, men tdo4 verkade mer vettigt.
        Fiat Punto GT - Turbo for fun

        Comment


        • #5
          den teorin kan det vara också, så därför gör man ett så kallat leakdown test först!

          ett annat test man kan göra ganska enkelt, är att man plockar bort vevhusventilation slangen , pluggar det gamla hålet och leder slangen till ett litet kärl. Sprutar det ut olja där så har du problem!

          kolla samtidigt att det inte är stopp i vevhusventilationen.

          jag vet inte hur stort ditt problem är , ryker det blått ? eller är det bara lite olja i insuget?

          tdo4 aggregaten kommer från volvo? (mitsu agg) och ett 16T ner till 13c hade varit fint på din bil..

          vet som sagt inte om den passar rakt av på ditt grenrör, sedan så får du köpa nya nipplar till olja in/ut och vatten in/ut. bygga downpipe ner till catten.

          Har du turbon löst så gå till en turbofirma och be dom känna på den..
          Fiat uno 355hk på 1.3 liter
          X1/9
          www.kallebacksmotor.se

          Comment


          • #6
            hmm...

            Jo, det var en bra idé det där med att ta bort vevhusventilationsslangen... Synd bara att jag redan har toppen av och så, trodde först att felet satt i den, så ivrig som jag var tog jag av den Men, men, det du säger verkar vettigt.
            Enklast är nog att gå till en firma och låta de titta på turbon, och avgöra om det kan vara den som är trasig, trots allt.

            Men, men.. du vet inte var man kan hitta bilder på hur ett sådant aggregat ser ut (tdo4 eller 16T till 13c), där det ska anslutas?
            Mitt agregat har ett ovalt anslutningshål, men själva plattan är rektangulär med 4 bulthål, man kan såklart svetsa om...
            Jo, det var en bra idé det där med att ta bort vevhusventilationsslangen... Synd bara att jag redan har toppen av och så, trodde först att felet satt i den, så ivrig som jag var tog jag av den Men, men, det du säger verkar vettigt.
            Enklast är nog att gå till en firma och låta de titta på turbon, och avgöra om det kan vara den som är trasig, trots allt.

            Men, men.. du vet inte var man kan hitta bilder på hur ett sådant aggregat ser ut (tdo4 eller 16T till 13c), där det ska anslutas?
            Mitt aggregat har ett ovalt anslutningshål, men själva plattan är rektangulär med 4 bulthål, man kan såklart svetsa om...
            Fiat Punto GT - Turbo for fun

            Comment

            Working...
            X