Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bränsletillförsel? (Coupé 16V T)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bränsletillförsel? (Coupé 16V T)

    Halloj,
    Idag har jag för första gången blivit stående med en Fiat. Det var Coupén som efter en trevlig åktur helt plötsligt vägrade starta efter ett depåstopp. Motorn tände och varvade upp till ca 1000 rpm för att sedan dö.

    Efter några försök så ville den inte ens tända. Jag misstänker att den inte får bensin (Jo, det finns soppa i tanken). Har inte hunnit felsöka något än men jag misstänker att bränslepumpen trasslar. Med öppet tanklock och ett öra ner i öppningen så borde man höra en pump vid start men ICKE. Vad tror ni om min simpla analys?

    Följdfråga: Var sitter säkring/relä till pumpen?

    Alla idéer och tips mottages tacksamt.

    /Bosse
    Stilo & GSXR1000 Race

  • #2
    Vet inte om det sitter ett FPS (Fire Protection System) i dem. Det gjorde det i min Punto GT. Där satt det som en återställningsknapp bredvid förarstolen. Kolla.

    Om inte pumpen låter så skulle jag plocka fram mätinstumentet innan jag tog fram skruvmejseln.
    //Martin
    Kör - Audi A3 3.2 DSG -05
    Åker - Cheva Transsport -01
    Såld - /F/I/A/T/ Coupé 20V Turbo -00
    Såld - Audi A4 1.8T Avant Quattro -03
    Såld - Audi A3 3.2 DSG -04
    Såld - VW Golf 2,0 TDI -04

    Comment


    • #3
      Tack för tipset! Ringde till Torvalla och de trodde också det kunde vara FPS:en.
      /B
      Stilo & GSXR1000 Race

      Comment


      • #4
        Hoppas att du får igång den.
        //Martin
        Kör - Audi A3 3.2 DSG -05
        Åker - Cheva Transsport -01
        Såld - /F/I/A/T/ Coupé 20V Turbo -00
        Såld - Audi A4 1.8T Avant Quattro -03
        Såld - Audi A3 3.2 DSG -04
        Såld - VW Golf 2,0 TDI -04

        Comment


        • #5
          Lagad!

          Så där ja, nu spinner motorn och turbon laddar för fullt igen! Bilen lagades på mindre än 5 sek. Felet var så pinsamt simpelt att jag knappt vågar erkänna att jag fick ta en bärgare för att ta mig hem.

          Kontaktdonet till "Fuel cut-off switch" hade lossnat :-O

          Varför hade den lossnat frågar sig vän av ordning. Kuppen var tidigare i veckan inne hos Bilprovningen för sin årliga kontroll. Då lyckades varken min förtjusande dam eller besiktningsfarbrorn att öppna huven. Igår var även jag framme och pillade på huvöppningsmekanismen. Efter allt pillande så hade någon kommit åt kontaktdonet som sitter strategiskt placerat alldeles intill spaken till huven.

          /B
          Stilo & GSXR1000 Race

          Comment

          Working...
          X