Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vinterbil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vinterbil

    Tänkte köpa mig en billig vinterbil, typ max 60 laxmackor. Den ska vara så ny (typ inte äldre än 4 år) och billig att äga som möjligt. Har ni några tips på prisvärda småbilar? Funderat på en Clio II eller Peugeot 206 med minsta motorn , har hittat för runt 65 papp. Förslag någon?
    Det blev en Clio Sport... Slå mig inte!!!!

  • #2
    www.bytbil.com
    Bara att ställa in vad du vill ha och trycka på sök...

    Det jag dock kom och tänka på som hastigast är väl Seat Ibiza och alla möjliga Skoda bilar... (Seat:en kan nog till och med vara kul att skoja med...)

    //Rille
    Fiat Uno SX 1988
    Fiat Uno 45 1988 (RDB, behöver du ngt? säg till)

    Comment


    • #3
      Jag var i din situation för ett par veckor sedan. Ville ha en så ny och billig bil som möjligt för 60' (inga större krav på körglädje och design). Tittade bl a på Polo, 206, Punto, Clio, Ibiza, Cordoba, Felica. Polo har ett sjukt högt andrahandsvärde så den gick bort. 206:erna tyckte jag också var lite för dyra. Clio och Ibiza var potentiella kandidater tills jag hittade en Punto 60 -01 som rullat 500 mil.

      Jag är helnöjd med den. Den är otroligt rymlig för att vara i den klassen. Är tydligen bredare än en Golf invändigt och har större "utymmesindex" än en S40 (exkl bagageutrymme enligt någon mindre seriös test jag läste någonstans :-).

      Försäkringen kostar gratis och bensin verkar den inte gilla. En annan fördel med Fiat är nybilsgarantin som är hela 3 år.

      Lycka till med jakten!
      Stilo & GSXR1000 Race

      Comment


      • #4
        Jag var också i samma situation för en månad sen. Blev en SEAT Arosa, 3.5 meters bil. 1998 för 43', 5000 mil. Är riktigt bekväm för att vara så liten, med 1.4 l motorn pinnar den på duktigt. Snuskigt billig i drift. Kan rekommenderas.

        Redan klämt 500 mil i den!

        Comment


        • #5
          Hmm, kan man åka Sthlm-GBG i en Arosa? I alla fall, tack för tipsen. Ska iväg o kolla runt lite till helgen, lite sugen på att köpa en Clio Sport men hur fn ska jag ha råd med en sån också?
          Det blev en Clio Sport... Slå mig inte!!!!

          Comment


          • #6
            Men hallå!
            Du åker väl Fiat på sommaren, då kan du väl åka Fiat på vintern oxå?
            Gör som Bosse och köp en nyare Punto!
            /Mattias

            www.barchetta.se

            Comment


            • #7
              Hehe, okejdå! En Punto får det la bli?
              Det blev en Clio Sport... Slå mig inte!!!!

              Comment


              • #8
                Jo, när jag letade var Punton förstahandsalternativet men det fanns inga i rätt prisklass/skick till salu i närheten då. Nu får jag leva med en SEAT ett tag.

                /Janne

                Comment


                • #9
                  Punto!!!

                  ska man välja mellan punto o 206 är punton helt klart att föredra!
                  körde ca 6500 mil med min Punto 60 under nästan två år (bl.a danmark och runt i sverige med fru o tre ungar)
                  pendlade 12 mil om dan utan nåra problem.. var nere i 0.457 l/mil som lägst!
                  dessutom tyckte ja den lilla motorn va ganska rolig när man lärt sig pinna på
                  när ja sålde låg värdet runt 50..
                  Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
                  Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
                  Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
                  http://fiatpanda.wordpress.com/

                  Comment


                  • #10
                    har

                    börjat åka i min vinterbil uno Dieseln... Hade små blåsor på den omlackade förardörren precis vid rutan, o så pillade jag på dom då blev det hål så nu har jag sex stycken små hål vid sidorutan.... Snyft vad drygt.... o vad fult det ser ut. Det är inte direkt tjock plåt i dom typ som bakpapper!
                    /HH

                    Comment


                    • #11
                      vill iaf ha en

                      vad får man ge för en uno D o är d svårt att ta in dom?
                      Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
                      Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
                      Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
                      http://fiatpanda.wordpress.com/

                      Comment


                      • #12
                        Hur är det med punton då, vilket årtal kom den senaste modellen?
                        Det blev en Clio Sport... Slå mig inte!!!!

                        Comment


                        • #13
                          du

                          får väl ge typ 5-12000 för en D, kolla på mobile.. det är väl inte svårare att ta in en sån mot nån annan bil !

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Pierre
                            Hur är det med punton då, vilket årtal kom den senaste modellen?
                            -00 så kom Punto mk 2

                            ...och nu släpps den något ansiktslyfta Punton som väl får kallas mk 3.
                            Stilo & GSXR1000 Race

                            Comment


                            • #15
                              de första mk-2 orna

                              punto 60 mk-2 hade inte ABS som standard från början, typ hösten 99. inte heller plastförstärkningar i hjulhuskanten. de blästrar sig själva mkt bra...
                              en med stänkskydd är att rekommendera. Lite senare monterades ett "vinterpaket" o då försvann problemet
                              Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
                              Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
                              Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
                              http://fiatpanda.wordpress.com/

                              Comment

                              Working...
                              X