Announcement

Collapse
No announcement yet.

jippyyy min uno är påställd!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • jippyyy min uno är påställd!

    Ställde på min uno idag , vad gött! Har kört porsche 944 i två månader, så det är skönt att köra något som går, å fy fan vad det går! helt underbart..
    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
    X1/9
    www.kallebacksmotor.se

  • #2
    Kul! Hur gick det med drivaxeln förresten? Har du skaffat starkare doningar nu?
    Fiatlös

    ___________________

    Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

    Comment


    • #3
      bytte den ena drivaxeln och satte tillbaka den andra som var vriden, det får funka så länge... Nu måste jag skaffa fram vntersulor, kör på helt blanka rb5 supersoft, får vattenplaning i 20 km/h.
      Fiat uno 355hk på 1.3 liter
      X1/9
      www.kallebacksmotor.se

      Comment


      • #4
        Va? Ska du köra med den på vintern?
        Fiatlös

        ___________________

        Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

        Comment


        • #5
          jag vet inte hur länge , ett kamaxelbyte står inför dörren och då hade jag tänkt porta toppen mer samt byta lite fjädrar och sånt...

          risken är väll att unon stryker med saltet annars.. saken är den att vilken bil man en har så vill man inte köra med den på vintern... pga salt
          Fiat uno 355hk på 1.3 liter
          X1/9
          www.kallebacksmotor.se

          Comment


          • #6
            Precis, jag ställde ner min Uno i en varm lokal förra veckan. Kopplingsbyte står för dörren. Hur svårt/lång tid tar det?
            Fiatlös

            ___________________

            Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

            Comment


            • #7
              Originally posted by Putt
              Precis, jag ställde ner min Uno i en varm lokal förra veckan. Kopplingsbyte står för dörren. Hur svårt/lång tid tar det?
              kopplingen kan vara lite knepig att byta..

              bytte lådan i förra veckan så jag allt ganska klart i huvudet.

              Ställ bilen på pallbockar (ganska högt)
              Du måste lossa på downpipen eller jag är inte säker på det , men min 3" downpipe låg för ena drivaxeln, lossa på drivaxlarna . Ett knep är att sätta en "fjäderihopdragare" på varge fjäder, då blir det lättare att ta av spindeln från fjäderbenet, samt att risken för skador på damaskerna minskar. töm lådan på olja innan annars rinner det ut genom drivaxel hålen. lossa på ic rör eventuellt .
              Ta loss dom vänstra motor fästena ( ha en domkraft med en träbit under tråget) lossa på det högra. Just det ja , du ska lossa bultarna som håller lådan plus den lilla plåtbiten som sitter i nederkant för svänghjulet och kopplingsvajer, hastighetsvajer, växellänkage, jordkabel, backljuskontakt innan. Nu ska allt vara löst , luta motorn försiktigt neråt med motorn hängandes i det högra fästet (akta så inget skadas där)
              Hmm orginal ic måste nog bort också för motorn ska dras framåt.

              när allt är loss kan du centrera den nya lamellen med ögon mått (har alltid funkat för mig)

              har säkert glömt nåt men det kan vara en bra vägledning.

              arbetet kan ta allt från några timmar till hur länge som helst :-)

              svårighetsgraden är hög om man är själv , speciellt när man ska på med lådan igen..

              Lycka till!
              Fiat uno 355hk på 1.3 liter
              X1/9
              www.kallebacksmotor.se

              Comment

              Working...
              X