Announcement

Collapse
No announcement yet.

tomgång mm. Tipo 89

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tomgång mm. Tipo 89

    Jag köpte en tipo med lite problem, nu undrar jag om någon kan hjälpa mig med följande problem.
    1. Tomgång, fördelaren, stiften och kablar är relativt nya.
    Motorn "dör" helt plötsligt. När den är kall så går den inte på alla cylindrar. Jag testade den med fullgasacc. Max varvtal blev 5000 sedan började den "klippa" av.
    Jag antar att felet sitter i "insprutningen" då lampan börjar lysa i kontrollpanelen.
    Jag fick bilen för tusen spänn. Helt rostfri, inredningen är mint condition så jag har budgeterat 4000kr för att bli av med problemet.
    Är det möjligt att byta ut elektroniken till en hederlig förgasare? Var får man tag på delar? Har någon gjort det? 2x36 borde räcka antar jag.
    Tacksam för all hjälp.

  • #2
    Hej / Vad e det för motor... Ritmomotorn SOHC
    med Marelli modul eller
    1600 TC ?? med spi (GM) Marelli/Weber ?
    Katalysator har den ju !
    Lambdasond trasig ?
    Fiat for FUN

    Comment


    • #3
      Rostfri?

      inte för att vara elak, men kolla infästningarna för kofångaren (fram) lossa innerskärmen, Det sitter 2 torn där för infästning av kofångaren på sidan, när du gjort det så är den inte rostfri längre. Tro mig har själv svetast ihop en "rostfri" Tipo.

      Annars Gratis till en rolig bil......
      Jocce
      May The Forza be with u!

      Comment


      • #4
        Tackar och bockar

        Jaha, motorn är en 1.6 tc. Egentligen kör jag Alfa! (Borde inte ha sagt det antar jag). Men jag har en bra förklaring: Min GTV-84 vill jag inte använda på vintern och alla vet väl hur bra vinterbil 33qv är.. (Mössa och skoterovarall borde ingå i standardutrustningen) Japsar, tyskar och Volvo är bannlysta. Så det blev en Fiat. Bilen är helt okej, den slår ju inte min gamla 33qv. (ingenting låter bättre än en boxer med 4x40mm)
        Därför så har jag planer på att slita ut den där gm insprutningshistorien, typa om bilen om det är möjligt. För då ryker även katalysatorn.
        Jag anser att denna bil har ju egentligen allt förutom motor.
        Okej, tillbaka till mitt dilemma, jag minns min 164ts som hade liknande besvär. Bosch motronic gav upp efter 240000km. Det var bara att byta flödesmätare, putsa tomgångsregulatorn eller vad det nu heter (nyss flyttat från finland så ha överseende) och maskinen gick som en klocka igen.
        Seriösa förslag tas emot med tacksamhet.
        P.s Den är rostfri!

        Comment


        • #5
          Aha, då är det GM box + Marelli Weber SPI.
          Felkodsläsare ?
          Så det gick att putsa poten till trotteln På Alfan(lägesgivaren)
          dyra annars !
          Det ska väl att få "blink" från den boxen ?
          Fiat for FUN

          Comment

          Working...
          X