Announcement

Collapse
No announcement yet.

Coupe i Tyskland

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Coupe i Tyskland

    Hallå kära Coupeägare.
    Tänkte höra om det är ngt speciellt man ska tänka på när man köper hem en Coupe från Tyskland? Fick ett bra pris, så jag funderar på att åka ner förr eller senare... Men jag vill veta lite först, så jag inte blir lurad.
    Hoppas ni har gjort denna procedur, så jag kan få lite råd.
    Otroligt sugen på att handla...
    Fiat Punto GT - Turbo for fun

  • #2
    Coupe

    Ring mig så slipper du importera.....
    Sveriges billigaste Coupe....00a 2100mil!
    070-5297057
    EvilEvo

    Comment


    • #3
      Rekommenderar ju VERKLIGEN att du åker ner själv och kollar den i Tyskland och inte ber någon firma ta hem den åt dig som jag gjorde..

      Importerade en för ett par månader sen och den firman som tog hem den åt mig gjorde ingen koll överhuvudtaget i Tyskland, så det har varit ganska mycket som jag blivit tvungen att byta och jag är inte klar än tyvärr!

      Kan ju vara bra om man har ett par tre stycken som man kan kolla om man ändå ska åka till Tyskland ifall den man tänkt sig inte är så fräsch när man väl får se den... Är ju tråkigt att åka tomhänt hem om man åkt hela vägen ner..

      Men det här har du säkert tänkt på redan.. Var bog bara jag som var för ivrig tyvärr att få tag i en Fiat coupe snabbt Men snart är den fin och körklar Värt väntan säkert!

      Comment


      • #4
        coupe i tyskland

        JO, det var bra som du sa Carina, tackar så mycket!
        Vad har du fått byta? Blev det mycket dyrare än du trott?
        Jag tänkte mest på motor och sånt, om de är i skick, eller om tyskarna kör sönder dem totalt på sina vägar ...
        Har du nåra bilder vore det ju skoj att se!
        Ha det /Fredde
        Fiat Punto GT - Turbo for fun

        Comment


        • #5
          om du åker ner

          Se till att du har flera bilar att titta på än en.
          Oftast är bilar som körs i tyskland väl servade och ofta fått gå på bättre vägar än i sverige. Och rosten är ett mindre porblem än här.



          Sen handlar det om rent vett. Du får köra bilen och kolla på den.

          Överlag säger dom att ju längre söderut du kommer desto finare bilar (vilket jag nästan håller med om)



          Köp antingen från Stor bilfirma eller privatpersoner.

          Håll dig borta från "vimpel" handlarna.




          Hinner inte skriva mer nu.


          ha det fint
          före detta coupe trimmare
          pimpig cadilacc deville
          Sv1000s C-Ö

          Comment


          • #6
            tack för tipsen mojo, ska tänka på det! // fredde
            Fiat Punto GT - Turbo for fun

            Comment


            • #7
              Eller så tar du min till ett super pris så behöver du inte åka till Deutchland...*L*
              EvilEvo

              Comment


              • #8
                coupe

                Tack mr. Pitbull, låter i och för sig bra, men tror jag söker en lite äldre bil, har inte så mycket cash!
                Fiat Punto GT - Turbo for fun

                Comment


                • #9
                  Han som jag köpte den av har gjort en massa konstiga hemarbeten under motorhuven, han har satt lite tejp här o där o tygtrasor har han bundit fast en del med..

                  Än så länge så har jag bytt ett hjullager, fyra damasker, båda drivknutar, olja- och oljefilter (gör kanske alla), växellådeolja, luftfilter (det var inte särskilt fräscht) och den ska in på verkstad för att byta kamrem och kamaxlar, då det är ganska jobbigt att byta själv eftersom man behöver ett "kamnock"-verktyg.

                  Jag har säkert iof bara haft otur, känner många som importerat andra bilar, som varit jättefina!

                  Jag har inga bilder ännu, men jag ska ta snart, kanske ev. ikväll!

                  Annars är bilen fin i lacken och väldigt fin inuti!
                  Last edited by Carina; 21 December 2003, 19:03.

                  Comment


                  • #10
                    Håller som sagt på med en del reparationer :P
                    Attached Files
                    Last edited by Carina; 21 December 2003, 19:04.

                    Comment


                    • #11
                      Carina: Den ser ju bra ut, diggar ferrariemblemet, vad var dåligt när du köpte den?
                      Gått långt?
                      Hoppas du blir klar så du får ut å köra snart
                      / Fredde
                      Fiat Punto GT - Turbo for fun

                      Comment


                      • #12
                        Fin fin! Rätt färg med!.... *helt opartisk*
                        Släng på ett par 17":are bara :P
                        Last edited by Hilding; 10 December 2003, 23:38.
                        Föredetta Coupé ägare -
                        http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

                        Comment


                        • #13
                          Den har gått 14000 mil och förutom det som jag har fått byta, så är det väl inte så mycket mer som jag är missnöjd med, men jag tänker iaf åka till Tyskland själv om jag ska ta hem en bil nästa gång.

                          Tips är ju att man är noga med att skriva riktiga kvitton (fördel om man kan tyska eller om han som man köper den av är bra på engelska, vilket inte är så vanligt där tyvärr), skriva att det inte ska finnas några dolda fel o.s.v.. Inte åka på en helg heller för bankerna är inte öppna och det är inte alla bilfirmor som tar kort om du köper bilen därifrån. Det kan också bli problem med att få skyltar på en helgdag, så vardag är ju att föredra..

                          Många som klagat på Ferrarimärkena Det sitter ett på bakluckan också och två mindre snygga gula på sidorna. Jag ska ta bort de på sidorna, men de andra får nog stanna kvar!

                          Hilding: Tycker om din också
                          Last edited by Carina; 11 December 2003, 07:31.

                          Comment


                          • #14
                            Visst går det att importera sin Coupe själv från Tyskland.

                            Börja med att gå in på http://www.mobile.de/cgi-bin/searchP...=pkw&sprache=1
                            och kolla upp ett antal intressant bilar. Att bara inrikta sig på en bil och åka ner och se att den är skräp blir ju bra trist och dyrt. Nä ha flera obejkt på gång om du ska åka ner själv.

                            Och pruta när du ska köpa bil i Tyskland ska göras INNAN man åker ner och testar bilen istället som här i Sverige EFTER det att man sett bilen "live" så att säga. Detta pga att säljaren vet att man har åkt ända ner till Tyskland för att köpa bil och då är man ganska "torsk" på att lyckas pruta något när man väl är där. Pruta nu vid telefon är det som gäller alltså. Jag skriver på varje annons vad jag kan tänka mig att betala för dem.

                            Om allt verkar stämma och priset blir det rätta så vore det då fint att få bilens "Fahrzeugbrief", servicebok, kvitto på att bilen är tillfullo betald samt ex kvitton på reparationer faxade till sig innan man åker ner. Så kan man bilda sig en bättre uppfattning om bilen verkar "ärlig" så att säga.

                            Om bilen ska köpas av en privatperson så måste man även med denna kolla när "ADAC-kontoret" motsvarande svenska motormännen har öppet och vart det ligger. Där ska man köpa en försäkring som gäller i 15 dagar. Sedan måste man även kolla upp vad registreringskontoret "Zulassungsdienst" ligger och öppettiderna där. Där ska bilens identitet kontrolleras före exportregistreringen. Nya skyltar ska även köpas sk "Zolkennzeichen" hos en skylttillverkare som i vanliga fall brukar hålla till i närheten av registreringskontoret.

                            Köper man från bilhandlar så fixar ju de alla sådan saker enligt ovan. Och som sagt köp från privatperson eller en större handlare är det som gäller. "Bengt på hörnen" ska man inte köpa några bilar av...

                            Lycka till! :-)
                            På sommaren rattas det åter en härlig liten Fiat! :-) Barchettan den lilla oranga pärlan:
                            http://www.garaget.org/?car=63213

                            Comment


                            • #15
                              Tyskland!

                              Tack för tipsen Dan, det var bra att höra om hela proceduren från start till mål så att säga. Vet du vad dessa olika "delar" brukar kosta sammanlagt där nere?
                              Vad jag har hört behöver man inte köpa nya skyltar före införseln, på vägverkets hemsida står det att man kan köra med tyska skyltar i Sverige 10 dgr när man väl har kommit hem, med en giltig försäkring förstås.
                              Förresten, finns inte dessa kontor nära gränsen?
                              // Fredde
                              Fiat Punto GT - Turbo for fun

                              Comment

                              Working...
                              X