Announcement

Collapse
No announcement yet.

Batteri fråga...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Batteri fråga...

    Jag kom på tänka på en grej på min Stilo nu när de e vinter... vad är det för batteri som finns under kåpan på Stilon?

    Så här ser det ut under huven: http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...7&type=picture

    Ni listar själva ut var batteriet sitter...

    Om man ska åt batteriet så ska man ha "speciell" hylsa så nog vill inte Fiat att man ska pilla där... om man vill kontrollera batteriet då vill man inte köra till servicen...

    Hur funkar så kallade underhållsfria batterier? Måste man absolut inte göra nått med den under den tid de sitter i bilen?

    Vad beror spännings fall på? Ser i min AC display ibland att ljuset förlorar styrkan ibland och återgår till det normala 1 sec. efter dock händer det bara på AC displayen och ingen annanstans...
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

  • #2
    min AC display gör likadant..

    Jag har tagit bort min batterikåpa ett antal gånger och tro mig att det behövs ingen specialhylsa!

    Comment


    • #3
      Originally posted by scooby
      min AC display gör likadant..

      Jag har tagit bort min batterikåpa ett antal gånger och tro mig att det behövs ingen specialhylsa!
      Självklart går allt o ta bort men de ville nog försvåra lite med dessa hylsor som de har...

      Men fortfarande undrar jag hur dessa underhållsfria batterier funkar...
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #4
        dessa skruvar eller hylsor som du menar släpper du enkelt med en torx mejsel eller torx bits!

        Kör du lite längre sträckor och inte en massa småkörningar hela tiden särskilt när det är kallt ute så håller sig batterierna väldigt bra! men efter en tid så håller sig batterierna allt sämre och återhämtar sig allt sämre när dom har blivit urladdade eller har fått arbeta lite.. då byter man.. med tanke på att konstruktionen är som den är på Stilon med kåpa över batteriet så ska man nog inte behöva bry sig så hemskt mycket om batteriet.. du märker när det ska bytas eller är urladdat så att det behöver laddas..

        Comment


        • #5
          Vanligta batterier:
          Batteriet består av en behållare indelad i celler skilda från varandra. Varje cell innehåller ett antal blyplattor nedsänkta i utspädd svavelsyra. Syran reagerar med plattorna vid uppladdning och lagrar den elektriska energin. Omvänt gäller då man tar ut ström av batteriet, t ex vid start. Varje cell ger 2 volt spänning. Cellerna är förbundna i serie (dvs + - + - osv) för att höja spänningen till de vanliga 12 volt som används i personbilar. Motorcyklar och vissa äldre bilar kan ha 6 volts elsystem, de flesta lastbilar har 24 volts. (källa http://hem.passagen.se/raggare/bilar/power.html)

          Underhållsfria batterier:
          Den här typen kommer allt mer till användning och den synliga skillnaden är att du inte hittar några påfyllningshål för batterivattnet. Det gör det även besvärligt att kontrollera laddningen eftersom man inte kan använda en vanlig densitetsmätare på batterivätskan. För att det ska fungera så måste ni koppla bort batteriet helt från alla belastningar, hur små de än är. Sedan måste det stå i minst tre timmar och helst ett helt dygn! Mätvärdena gäller vid rumstemperatur men påverkas inte så mycket av temperaturen. Underhållsfria batterier blir lätt sulfaterade om de lagras längre tid utan underhållsladdning eller toppladdning. Ett par metoder för att återställa ett sådant batteri är att antingen ladda om batteriet igen efter att det fått vila i 2 till 4 dygn efter en fullständig uppladdning eller lägga på en laddspänning på 15 volt under en till två timmar. Den senare metoden är lite vansklig eftersom man måste hålla koll på batteriets temperaturstegring så det inre trycket inte stiger över ca 0,35 bar då säkerhetsventilen öppnar. Det blir så kladdigt på bordet av den frätande syran. (källa http://hem.bredband.net/b100922/Laddablybatt.htm)
          .:: mattias
          .:: http://www.hellstedt.com/fiat

          Comment


          • #6
            Mattoh

            Tack för bra förklarning...
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment

            Working...
            X