Announcement

Collapse
No announcement yet.

Laddtryck på 20VT?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Laddtryck på 20VT?

    Har varit på bromsat min på rullande landsväg.

    Undrar om laddtrycket.

    Min laddar
    2900-3300 rpm 1,18 bar
    3300-4500 rpm 0,8 bar
    sen går det bara ner
    0,7 vid 5000
    0,6 vid 5500
    0,5 vid 6000

    Var tar trycket vägen? hmm.
    Hur mycker ska det ladda orginal?

    Skulle behövt lite hjälp.
    Coupe 20VT

  • #2
    det är ingefär samma laddtryck som

    jag hade original på min.

    Kan nog bli lite bättre om du byter ut din EBV mot en mekanisk pysventil.


    Hur blev resultatet av bromsningen?

    Sen att laddtrycket försvinner är oxå för att avgassidan på turbon är för litet.
    före detta coupe trimmare
    pimpig cadilacc deville
    Sv1000s C-Ö

    Comment


    • #3
      Re: Laddtryck på 20VT?

      Hmm... Har du bytt ut luftboxen mot ett öppet luftfilter??? Mest effekt för minst pengar+ att du får en helt annan karaktär på motorn. Sen är ett bra trick som Mojo säger att ersätta den elektroniska laddtryckskontrollen med en mekanisk pysventil. Nackdelen är att du får fullt laddtryck på 1:ans vxl , men o andra sidan får du ett jämt laddtryck genom hela registret( så när som på att det minskat p.g.a att turbon är för liten). Gör dessa 2 mkt billiga ingrepp och mungipan komer att sitta närmre dina öron.....
      ¤TOGGEX¤

      Comment


      • #4
        Jag har ett KN filter ett sånt 57i kit.
        Sen har jag sportsystem. från katten o bak.

        Turbon är ny ca 500 mil .

        Så den borde väl gå bättre eller?
        Den dör typ ut efter 4000 vars.. planar ut nästan.
        Innan var där ju en kick istället. med den gamla turbon + orginal filtert.

        Ska fixa bilderna på diagramen från dyno mätningen.
        Coupe 20VT

        Comment


        • #5
          Är det du som har bytt turbon ???
          Frågan är om wastegateklockan är korrekt inställd. Tycker att laddet dalar lite väl tidigt. och andra siadan visar den 1,18 som högst i toppen...... original peakar den 1,2bar i den tidigare skalan för att sedan gå ner till dess rätta värde 1,05 bar för att högre upp i registret sjunka ytterligare ca. 0,8 bar vid 6500v kanske. skumt !?!! har du sedan ändrat luft och avgasförhållandena borde skalan se bättre ut...
          ¤TOGGEX¤

          Comment


          • #6
            jag har inte själv bytt turbon. Men ska nog ta ett snack med dom som gjort det.

            kollar min i diagramet dalar den direkt ner till 0,8 efter den har peakat på 1,18. sen ligger den på 0,8 sen efter 4500 dalar det.
            Kollar man kurvan för hk så går det först upp till 145 hk vid 3250 sen sjunker det till 140hk vid 3600 sen går det upp igen dock bara till 205 hk.
            Samma med vridet 310nm vid 3250 sen 270nm upp till 5000. det är ju mer normalt. eller?
            Coupe 20VT

            Comment


            • #7
              Tänkte att du skulle få min lilla kurva... inte original men du ser ungefär hur effekten beter sig, alltså hur originalturbon jobbar...




              Togge
              alltid nr 2...

              Registered: Feb 2002
              Location: Örebro
              Posts: 288
              Jodå... trodde oxå att det skulle räknas ca 10%, men allt beror lite på omständigheter som vilka hjul du har o.s.v.... Jag körde med mina 18" som väger sjukt mycket. Till nästa år måste de väck.Tror det var 238dhk... jag har ju inget papper på det tyvärr. Fick bara på nedanstående !

              jag har då bytt intercooler, höjt soppatrycket till runt +4,2bar kör med 3"avgas med racekat. , största green cotton twincone luftfilter avskärmat från motorn, laddar ungefär 1,4bar. mer går inte med mina mods.

              2500v--- 72,2hk 205,7Nm
              3000v---104,3hk 247,6Nm
              3500v---156,7hk 318,9Nm
              4000v---195,9hk 348,8Nm
              4500v---222,5hk 352,2Nm
              5000v---257,1hk 366,3Nm
              5500v---282,1hk 365,3Nm
              6000v---280,1hk 332,5Nm
              6500v---261,2hk 286,2Nm

              mellan 5500v och 6000v går kurvan upp ytterligare lite.Men jag har inga "skrivna" siffror på det. Men ca 284hk och 370Nm toppar det !
              Oavsett om det stämmer eller är mycket eller lite så var det bra att fått testa så att man vet vad kommande ändringar gör med bilen.


              __________________
              Togge toggelito
              ¤TOGGEX¤

              Comment


              • #8
                nu så jävlar..

                nu går min cuppe som en oljad blixt.
                Visade sig att vajern till gasen glappade med några milimeter.
                Nu laddar den fullt =)

                Om ni inte redan har gjort det kolla äver gasvajern..
                Coupe 20VT

                Comment


                • #9
                  Gaswire

                  Ett vanligt fel!

                  Att trycket sjunker närmare toppvarv är helt normalt, en liten lättdriven turbo orkar inte hålla trycket uppe där.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Är det verkligen turbon som inte orkar mer eller är det en inbyggd säkerhet i ECU:n att laddtrycket sjunker? *nyfiken*
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment


                    • #11
                      Don´t think so, no. Det är ju en jäkla massa luft som ska in i en motor på 220hk vid 6500varv. Ska det då dessutom vara ett jäkla övertryck får det vara en riktig jäkel till fläkt!

                      Det underlättar dock om motståndet på sugsidan är lågt, därför gör det stor skillnad (på toppvarv) att byta till t.ex. KN-konfilter el.dyl.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Re: Re: Laddtryck på 20VT?

                        Originally posted by Togge
                        Hmm... Har du bytt ut luftboxen mot ett öppet luftfilter??? Mest effekt för minst pengar+ att du får en helt annan karaktär på motorn. Sen är ett bra trick som Mojo säger att ersätta den elektroniska laddtryckskontrollen med en mekanisk pysventil. Nackdelen är att du får fullt laddtryck på 1:ans vxl , men o andra sidan får du ett jämt laddtryck genom hela registret( så när som på att det minskat p.g.a att turbon är för liten). Gör dessa 2 mkt billiga ingrepp och mungipan komer att sitta närmre dina öron.....
                        Togge eller Mojo: Vart är den "elektroniska laddtryckskontrollen belägen i coupens välfyllda motorutrymme? Och är det bara att byta ut denna rakt av mot en dito mekanisk pysventil istället? Passar den rätt på samma ställe där den elektroniska laddtryckskontrollen sitter eller är det en massa meck med att byta? Vad kostar en sådan pysventil och är det någon speciell sort man ska köpa?
                        Last edited by Dan the Man 13; 16 February 2004, 11:03.
                        På sommaren rattas det åter en härlig liten Fiat! :-) Barchettan den lilla oranga pärlan:
                        http://www.garaget.org/?car=63213

                        Comment


                        • #13
                          Tjena

                          Den är belägen precis framför batteriet om jag minns rätt. eller lite sydväst om batteriet.

                          I varjefall där nånstans du ser den kanske lättare ifall du tar väck något tryckrör här och var.

                          Är en liten guldfärgad metallgrunka som har tre vacuumslangar inkopplade i sig.

                          En av dessa slangar skall täppas igen och dom två andra skall användas till att koppla in den mekaniska pysventilen.

                          Finns olika pysvebtiler att köpa. Själv har jag någon billig variant från dalhems.(300kr)

                          Annars så finns det ganska bra pysventiler som har en fjäder o kula i sig som gör att den inte läcker något laddtryck förräns det är dax att göra det. Vilket leder till snabbare respons och stabilare laddtryck.
                          före detta coupe trimmare
                          pimpig cadilacc deville
                          Sv1000s C-Ö

                          Comment


                          • #14
                            Fast det bästa sättet att trimma är snart klart: Ett modifierat Novitec-chip som inte har nån extrem overboost (1.4bar istället för 1.8). Alla säkerhetsfunktioner som försvinner när man t.ex. monterar pysventil är kvar!
                            Alltså 250kusar med helt normal körbarhet, bara att byta chippet!
                            Priset ska tydligen bli 25pund, ca 500spänn...

                            http://www.fccuk.org/ubbthreads/show...b=5&o=&fpart=1
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              Hejsan har precis monterat novitec-chip i min fiat =)
                              Men den laddar inte mer än 1.2bar (utan overbost) undrar om någon annan med novitec-chip vet vad den ska ladda eller rekomenderas att ställas på?
                              Måste ställa in w-gaten på turbon.

                              Comment

                              Working...
                              X