Announcement

Collapse
No announcement yet.

Digital Hastighetsmätare samt kyl trubbel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Digital Hastighetsmätare samt kyl trubbel

    Hoj! Gott nytt föresten

    Med snö å is och allt det medför körde jag idag... och som vanligt är det lika roligt att låta däcken spinna lite

    I vilket fall som helst efter att man hade lekt av sig lite, det va inga mänder direkt och inte mer än vad man gjort förut konstaterar jag att min digitala hastighetsmätare visar 0 hela tiden... hmm... NGT störrande... kollade i manualen men den är ju skriven för folk med tummen mitt i handen... dvs det står inget om ngt alls... så nu undrar jag vad man själv kan göra för att försöka få den att funka utan några verkstads besök...

    Det va mitt första problem... förhoppningsvis är det ngn som har ngt att säga om att Tack på förhand... mkt störrande problem iaf...

    En annan fundering är att motorn i stort sett aldrig blir varm... körde 6 mil igår (landsväg) och konstaterade att motor värmen inte gick över det undre strecket (dvs temperaturen sensorn började inte ens reagera på värmen) och den funkar för när man kör lite trixit inne i stan lr ngt så stiger värmen om än att det tar en hel evighet... kan det vara termostaten som är körd?

    MVH
    //Rille
    Fiat Uno SX 1988
    Fiat Uno 45 1988 (RDB, behöver du ngt? säg till)

  • #2
    Svar till frågor

    Hej! Det var väl en Uno Sx du har?

    På ditt första bekymmer kan jag svara mer än att hastighetsvajern kan ha hoppat ur eller att det har bildats kondens i vajern som sedan har frusit till is. Har du det problemet hela tiden eller försvinner det med tiden.

    På fråga 2 är det bara att konstatera att termostaten är paj.
    Hade likadant problemt på min Uno, man kunde färdas upp till
    20-25 km och tempen kom upp till 60-65 grader. Eftersom termostaten sitter i ett termostathus får man byta hela.
    En ny kostar ca 310 kr på Mekonomen.

    Good luck

    Comment


    • #3
      Hej!
      Tack för svaret... jo jag har också kollat upp det där med hastighets mätaren... verkar vara som om den har gått av på ngt vänster (kanske inte klarar av hjul spinn X 10 000? ;-) )

      Och termostaten har jag också konstaterar... jag färdades 60km och tempen gick inte ens ovanför det lägsta strecket... helt sjukt... sen när jag körde lite sakta gick den dock upp typ 3 streck så det verkar inte vara temp sensorn... va på Auto Experten och köpte en termostat för 187kr... konstaterar att den är i ett hus etc och att det inte stämmer för 5 öre... blir väl Mekonomen då ;( över 300kr för en termostat är inte skit kul...

      //Rille
      Fiat Uno SX 1988
      Fiat Uno 45 1988 (RDB, behöver du ngt? säg till)

      Comment

      Working...
      X