Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tjuvstopp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tjuvstopp

    Hå och hej, jag undrar om någon därute kan förklara vad som har drabbat mig......Mitt problem består i att min UNO -45 ie stannar för mig emellanåt. Den bara hostar till och dör. Efter allt från fem till trettio minuter går den att starta igen, och då går den så fint som allra helst. Jag har bytt bränslefilter utan resultat. I somras bytte jag alla tänddelar. Vad kan det vara??? Det är ju så mysko att det bara inträffar ibland, sen kan den gå som en klocka i flera dagar. Är bränslepumpen slut eller kan det vara något enklare? Jag är tacksam för alla ledtrådar jag kan få.

    Det verkar inträffa när det har varit mycket oflyt i trafiken med många trafikljusstopp och liknande, som om något blir för varmt när den står stilla.....(låter konstigt, men det är så) Stänger man av motorn när den är varm är det samma sak - den går inte att starta igen förrän efter ett tag (5-30 min).
    Last edited by Pär; 13 January 2004, 06:53.

  • #2
    Samma här

    Min uno uppför sig exakt likadant, ändå har jag bytt precis allt utom förgasare(elektrisk förgasare 45ie -90), ha med dig startgas, min tänder iallafall så när den stannar brukar det räcka med en dusch startgas så startar den igen, men det är drygt som bara den, ska införskaffa en bättre beg. förgasare på någon bilskrot och se om det blir bättre, misstänker att antingen bränsletrycksregulatorn är trasig och inte släpper igenom bränsle när motorn blir varm, min bil har nämligen fungerat helt kanon när det har varit -10° eller kallare, men så fort det blir varmgrader ute så är det ett helvete rent ut sagt att få bilskrället att hålla sig vid liv på tomgång eller vid lugn körning. Någonting med bränsle tillförseln måste det vara iaf. jag har bytt alla filter, bränslepump samt alla delar i hela tändsystemet inkl. hallgivare, allt är nytt, men jag börjar tröttna på bilskrället nu, fungerare det inte med ny förgasare se vet jag inte vad jag gör, bilbrand ute iskogen eller något;-) om ingen har något konkret tips...

    Comment


    • #3
      Jag har fått ordning på bilen för ett tag sedan. Jag fick en del tips som pekade mot fördelaren (tändplatta, vacuumklocka, hallgivare) så jag fick tag på en komplett fördelare på en skrot för samma pengar som en ny tändplatta, bytte hela rasket och - voilà! Sedan dess har den funkat. Jag har förresten insprutning, så några förgasarproblem finns inte, som tur är.

      Comment


      • #4
        Tack för tipset, dock tänder min bil förbaskat bra, hela tändsystemet är sprillans nytt. Mina problem verkar bero på att bilen inte får något bränsle ibland fast bensinpump och filtret i tanken och fram vid motorn är nytt. Läste att det kunde vara en temp-givare som styr hur mycket bränsle bilen ska ha som har gett upp, så jag får se om det blir bättre när jag byter den, synd bara att det enbart verkar gå att få tag på dessa givare hos FIAT återförsäljarna, FIAT här i V-ås är totalt slut i huvudet, gör ogärna affärer med dem igen...

        Comment

        Working...
        X