Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ljud från kopplingen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ljud från kopplingen

    Då var det dags, problem med Punton.
    När jag startar bilen och ska köra iväg, slirar lite på kopplingen så låter det ett tjutande,nästan metalliskt ljud från mitten av bilen unigefär. Det är bara när man slirar på kopplingen, exempelvis i en backe. Det är en 80ELX.

    Vidare så knackar det ibland i motorn när det är kallt ute och innan bilen fått upp nån värme i motorn.

    Som om det inte skulle vara nog..
    När jag sätter fläkten på MAX i cupén så brummar det från motor rummet. Den kvittrar också när jag har den på steg 1.
    Nån "mekaniker" där ute?
    Har ju garanti kvar ett halvår till men jag bor utomlands och sista året gäller tydligen bara i Sverige då det är ett annat företag som "säljer" det tredje fabriksgaranti året.
    Tacksam för svar.
    Original när det är som snyggast

  • #2
    Det där med att det knackar i motorn har jag läst om på andra forum är några hydraliska ventillyftare eller dylikt, som måste fyllas med olja för att fungera optimalt, så det är egentligen inget fel (symptomen är att den låter som en diesel typ).
    Fläktkanalerna kan vara igenfyllda med blad eller barr, det kan ligga och kvittra...
    Kopplingen vet jag inte riktigt, men den kan ju vara slut, dvs. att nitarna i lamellen tar i svänghjulet, men det borde inte vara så på en nyare bil... hur många mil har den gått?
    //Fredde
    Fiat Punto GT - Turbo for fun

    Comment


    • #3
      Det låter rimligt.

      Får väl kolla det med Fiat också. Tur man har garanti.

      Tack Fredde.
      Original när det är som snyggast

      Comment


      • #4
        Hoppas de gör något åt det på Fiat, det vore skoj om du kunde specificera felet här på hemsidan sen, kul att kunna hjälpa till
        Fiat Punto GT - Turbo for fun

        Comment


        • #5
          jag hörde med min far. låter när du beskriver det att det är nått annat.

          men dom har bytt pedalställ på några punto, Men då har den nog mera knarrat å knakat varje gång man trycker ner kopplingen. Låter som om det är nått annat när du beskriver det som sagt..
          Men det är ju försvagade delar i pedalstället som skall gå av vid en krock så pedalerna trillar ner på golvet så man inte trycker upp knät i ratten eller dyligt, tror att det var dessa som förde oljud om sig..
          Last edited by santazia; 14 February 2004, 17:29.
          Fiat Bravo såld

          Fiat uno turbo. uppäten av naturen avslutade sitt liv på skroten..

          Fiat uno 75 sx -1988,o avstäld. **endast 3200 mil

          Fiat Punto HGT

          Comment

          Working...
          X