Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problem???

    Hallå där!
    Har en coupe 16vt...med ett problem,
    nämligen att vatten och olje värmen inte stiger!!!
    Jag bor i finland så på vintern är det about 20-30minus
    och vatten temperaturen stiger bara till en sisådär 60-70grader
    å oljan till 50grader...,tycker den borde stiga mer!! eller?
    Vi bytte termostat idag men tycker inte det blev någe bättre!

    Så nu undrar jag vilken e den rätta temperaturen för en coupe i sisådär 20- grader....å vad kan vara fel???

    Lyfter på hatten för svar!
    -Coupe 16vt -95-
    -Punto 60 -06-
    -Alfa 156 JTS -04-

  • #2
    jag tycker att det e normalt, vid -20, du får vara glad att bilarna rullar;-)))
    nä men jag fåe samma värden på bmw:n,,,(utsätter inte coupen för denna torrtyr)

    Comment


    • #3
      nää men det värkar lite skummt tycker jag...,för värmen stiger när man har igång den ett tag men när man kört lite så försvinner en hel del av värmen....,är ingen bil-expert som ni kanske märker men kan det ha med vindstyrkan som kommer in genom grillen att göra????
      Vill ju inte pajja bilen, har bara haft den i 4veckor

      Någe tips vore kanon!
      -Coupe 16vt -95-
      -Punto 60 -06-
      -Alfa 156 JTS -04-

      Comment


      • #4
        Ja tycker oxå de låter väl lågt... normal arbetstemperatur skall ligga mellan 80 - cirka 90 grader C...
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          Många har undrat om samma fenomen, även jag har sällan över 80 i vattnet.. Antingen visar mätarna fel eller så ska det vara så, antar jag.
          Att oljan är ca 10grader kallare än vattnet är nog inget ovanligt på vintern, om man inte kör riktigt hårt. Men då aktiveras oxå oljekylaren (som antagligen kyler rätt effektivt i -10grader!).
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Först byggs värmen upp kring motorpaketet , (Du får den varmare!) Sedan när värmen är upnådd öppnar termostaten och vattnet cirkulerar till kylaren (Den blir kallare) och är det då riktigt kallt så kyler kylaren ner vattnet fortare än det hinner hålla rätt temperatur !! Ungefär så enkelt är det !
            Vill du hålla värmen uppe får du prova dig fram med att täcka hela eller större delar av kylaren med en bit kartong så att all fartvind inte kan passera genom den.
            ¤TOGGEX¤

            Comment


            • #7
              Ok!

              Ok ska testa å sätta dit lite kartong...eller nåt, men har fått för mej att man inte ska täcka över hela...,men men får se hur det går...,
              monterade fresten motorvärmare med grenutag härom dan...,fiat ville ha 600€ för jobbe här...,tyckte det lät lite väl mycket...,men fick som tur var lite bättre pris på ett annat ställe!
              -Coupe 16vt -95-
              -Punto 60 -06-
              -Alfa 156 JTS -04-

              Comment


              • #8
                Ny dag!

                Ok snart iväg å pappa fronten lite...,satte in lite bilder på depån åsså...,om nån vill kolla?? inget speciellt men endå!
                -Coupe 16vt -95-
                -Punto 60 -06-
                -Alfa 156 JTS -04-

                Comment


                • #9
                  Hade själv samma problem i höstas men så iväg till verkstad och dom bytte nånting(antar att det var nån givare av nåt slag) och vipps så steg temp'en upp till det normala igen.

                  Har vart ute några gånger nu under vintern och kan konstatera att temperaturerna på mätarn ligger lägre så att pappra kylarn är nog ingen dum idé.
                  Coupe 20VT -97

                  Comment


                  • #10
                    Fjädrar!

                    Har tänkt köpa sänknings-fjädrar till 16vt ...,frågan e alltså behöver jag byta stötdämpare eller kan jag använda standard dämparna??? nästa fråga har åxå tänkt köpa luftfilter...,blire nån efektökning/bättre ljud med sport-box-filter eller måste jag köpa nå annan slags filter???

                    Som vanligt lyfter på hatten för svar!
                    -Coupe 16vt -95-
                    -Punto 60 -06-
                    -Alfa 156 JTS -04-

                    Comment


                    • #11
                      Eftersom dämparna är progressiva måste du byta även dämpare. Om du inte vill åka stenhårt förstås!
                      KN-filter kan ge mer kraft på toppvarv, upp till 10hk på 20VT.. Men mest ger det mer ljud.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Jasså!

                        Men fan va jobbigt ...att man behöver dämpare åsså...,
                        Då blire dyrt alltså?? När du säger stenhårt vad menar du med det? går det typ inte åka alls eller? blire bara lite hårdare???
                        -Coupe 16vt -95-
                        -Punto 60 -06-
                        -Alfa 156 JTS -04-

                        Comment


                        • #13
                          Vet ej, har inte åkt just en Coupe med sänkt fjädring/standarddämpare, men det sägs bli rätt jobbigt.
                          För att inte tala om väghållningen som inte heller blir helt hundra med osynkade dämpare.. ;-)

                          Vet att Pär C har fått till en bra kombination, skicka ett pm till karln!
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #14
                            Fick du någonsin det där med kartongen att funka? Tycker att temperaturen är alldeles för låg nu på vintern. Någon annan som har något tips?

                            Comment


                            • #15
                              Tror att det kan vara termostaten som läcker lite, min gjorde det på Punton, har jag ännu inte haft låg temperatur i år, den ligger där den skall. Så byt termostat, mitt råd. Inte bra om den går för kallt.
                              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                              Comment

                              Working...
                              X