Announcement

Collapse
No announcement yet.

5:ans växel samt back fungerar inte...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 5:ans växel samt back fungerar inte...

    Hoj!
    Körde ut på infartsleden i morse och hade som vanligt plattan i mattan... när jag skulle lägga i 5:an konstaterade jag dock att handen med växel spaken gick VÄLDIGT lätt då man kommit utanför 3:ans och 4:ans växlar... dvs växel spaken la sig mot andra sätet typ... konstaterade när jag skulle parkera att baken inte gick att lägga i vilket va lite sorgligt... (blev inte ngn jätte snygg parkering) annars funkar det bra... se "bilden" nedan...

    1.2...............................5
    I..I................................I
    ---- Släpper här typ... --
    I..I................................I
    2.4...............................R

    Ngn som har vetskap om ngt liknande? Är det ngn länkarm eller liknade som gått av... det verkar inte vara ngt drev eller liknande som har gått sönder (borde ju ha märkt det då känns det som)...

    //Rille
    Fiat Uno SX 1988
    Fiat Uno 45 1988 (RDB, behöver du ngt? säg till)

  • #2
    Tack för hjälpen! Hehe... äähh det är lugnt... jag har löst att själv nu... tänkte bara att ngn kanske hade ngt att säga om att... här kommer iaf förklaringen till det "mystiska" problemet...

    Stagen som sitter uppe på växellådan dvs dem som styr drev etc antar jag är 2 st. Det ena är i stort sett löst dvs det är bara några leder etc vilket det ska... det andra dock som kräver mer kraft för att "orka" dona med växellådan går igenom en rörbit som sitter på sidan av växellådan (mot torpedväggen) denna rörbit har ett mkt fint fäste... rörbiten hade lossnat i framkanten på mitt fäste... därav funkade inte bak och 5:an dock dem andra (eftersom rörbiten fortfarande satt fast där bak)... detta löstes med en kofott att hålla nere rörbiten med och sen sätta två svetspunkter vid bakre och främre fästet som håller i själva rörbiten... konstaterade att detta inte skulle hålla för evigt så efter en vecka (förra torsdagen för att vara exakt, från idag sett) tog jag mig tid att skruva loss hela fästet (tre skruvar med insekts huvuden...) men medtanke på att det är vid växellådan och mkt långt ner (långt under tändstiftsnivå) så är det lite knökigt... man kan alltså inte skruva 360 grader utan snarare 45 grader i taget... sen är dem grymt gängade så det tar en stund...

    När det väl va borttaget svetsade jag fästet så det satt ordentligt ("runt" röret och under det) sedan satte jag ditt att igen... att ta loss att görs lättast lutandes över motorn med magen mot fronten... att skruva ditt att görs lättast genom att vrida framdäcken kraftigt (så mkt det går) åt höger då fästet sitter på vänster sidan av motorn (även växellådan)... där kommer man åt att ganska lätt... lättare iaf om man så säger... dock samma sak inte några 360 graders i skruvningar... lite synd...

    Sammanfattning: Förhållandevis enkel reperation och inte ngn dyr heller... tog sammanlagt ca 3h... väl värt tiden... va dock lite kallt i garaget... minus 3 grader ute och cement golvet i garaget är inte el uppvärmt om man så säger

    //Rille
    Fiat Uno SX 1988
    Fiat Uno 45 1988 (RDB, behöver du ngt? säg till)

    Comment


    • #3
      Skönt att det löste sig för dej! =)

      Comment


      • #4
        Skönt att det löste sig för dej! =)

        Comment

        Working...
        X