Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bara Turbo?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bara Turbo?

    Kollar med jämna mellanrum på forumet och det är sällan man ser snack om den traditionella sugmotorn.
    Är det verkligen ingen som brukar laborera med ticken däringa motortypen? Typ, trim och lull-lull. Eller är det månne så att sugmotorn är helt ur leken numera?
    Puhh... kanske börjar man bli gammalmodig nu!
    Fiat 500
    Fordson Super Dexta -64
    Kawasaki Z1A
    Kawasak GPz1100A2
    Suzuki Grand Vitara -11
    Suzuki T500R

  • #2
    OO

    Ooonej min gode herre! Därom råder delad mening! Nog för att dagens Ungdom gärna kör turboladdning, men JAG, Ruben von Stålkant skall visa världen en ärligt trimmad Argentas snabbhet!

    Allvarligt talat så väntar jag på trimkammar just nu, och skulle mer än gärna diskutera t.ex. hur man justerar insprutning/tändning så att allt funkar?
    Hmmm..
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Woww!

      Hur gammal är inspruttningssystemet? Typ mm?
      Kanske kan jag hitta något gott till dig!
      Har du skaffat justerbara kamhjul/drev?
      Fiat 500
      Fordson Super Dexta -64
      Kawasaki Z1A
      Kawasak GPz1100A2
      Suzuki Grand Vitara -11
      Suzuki T500R

      Comment


      • #4
        Det är ett Bosch LE-Jetronic-system, alltså med luftmängdmätare (inte luft-massemätare). Har funkat kanon sen jag bytte ut gasspjällkontakten (var spegelvänd från fabrik!!)
        Tändningen är Marelli Digiplex. Den boxen är bytt en gång (varvräknaren dök ned till noll och motorn dog.. "hmm - tändboxen!")

        Justerbara kamdrev har jag ej! Kanske kan va nåt när jag vet att allt annat funkar som det ska.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Finns det nåt annat än Turbo! *asg*

          (OBS! *ironi*)
          /Jimmy
          mvh Jimmy Särås

          0736-996 993

          Comment


          • #6
            Insprutning?

            Vad är det för nymodigheter? ;¬)
            Själv håller jag på med en 60-tals racer. Dubbla Dellorto 45'or och hårt modifierad topp...
            Landar kanske på 150-175 hk beroende på vilka kammar jag får tag på.

            Comment


            • #7
              Mmmm......................... det vattnas i munnen.
              ÄNTLIGEN hör jag att det är någon som laborerar med "sugmotorn".
              Jonas, berätta mer om din bil!
              Fiat 500
              Fordson Super Dexta -64
              Kawasaki Z1A
              Kawasak GPz1100A2
              Suzuki Grand Vitara -11
              Suzuki T500R

              Comment


              • #8
                Hejsan! Det är en 124 Coupe från 69 (den snygga AC alltså) men med 118hp motorn. jag har dock två reservmotorer som jag pysslar lite med. Jag köpte Guy Crofts eminenta bok och har modifierat toppen efter hans ritningar. Största toppjobbet hamnade på verkstad dock. Har funderat på 16V, insprutning och turbo men det passar inte riktigt på en 60-talsbil. (www.turbo124.com)

                Insuget är matchat 45-37mm toppen portad 37-35mm, kapade bronsstyrningar nedsvarvade stora ventiler med 1.5mm anliggningsyta. Blyfria modifierade säten. Förbränningsrummen
                upptagna och utjämnade för bättre varv och effekt (trots lägre komp).

                Jag blev bestulen på två uppsättningar IDF'er men har hittat ett par DRLA 45'or från en skrotad folkracebil. Hur får man bort aluminiumoxiden? Jag har testat med ättiksyra men det gav inge resultat. Kanske en svag saltsyrelösning? Ultraljud har man inte hemma men det är ju bäst...

                Allt är byggt för en ca 300° kam men jag tror att jag skall prova med sportkammen som sitter i. Enligt GC's bok så ger samma modifieringar med StII kammar 170-180 Hp. Om jag räknar lågt med mina kammar så kanske det blir 150 hp.

                Tänkte slänga på en lamdasond för att fixa bestyckningen. Men som vanligt är det mycke snack och lite verkstad. Kanske skall jag börja med att skruva fast det läkande grenröret ;-)

                /Jonas

                Comment


                • #9
                  Insprutning= lyx

                  Tjena Jonas

                  Själv fick jag jag i motorn igår , dock ganska milda spec ensålänge när det gäller kammarna(272 grader) + gasarna (40IDF) Mailade croft angående rek. av kammar och gasare till min motor : 44IDF el. 45 DRLA + GC IIIa kammar, för gatkörning + ban-dagar ,men det blir lite dyrt för tillfället, ska ju köpa racesumpen av honom också ,så grejorna håller (ska ju köra på bana i sommar)
                  Men kör med lambdasond och kan säga att det det är överlägset enkelt att använda och justera in gasarna efter. Skulle väl också tippa på en 150-160hp med befintliga prylar. Måste säga att det är en enormt rapp och smidig gatmotor med fullt ös från botten, men saknar lite på topp

                  Jag har föresten en Gul (orginalfärg)124 1600 -72 ( Den snygga BC:n alltså Fast 1600:an är borta nu sitter en 132 2.0l monterad.

                  Håller just nu på att köra in motorn för den är helrenoverad så det går lite långsamt änsålänge
                  Pippigul 124SC -72

                  Comment


                  • #10
                    Mikael: Var tänker du köpa kammarna? Min "leverantör" verkar inte vara den mest tillförlitliga...
                    Tur att du har en BC, hade kanske varit lite svårt att få plats med 2.0 motorn i AC!
                    Själv har jag alltid suktat efter en sen CC (den snygga karossen, med den grymt hungriga fronten) :-)
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      CC for free.

                      Hej Per! Du kan få en CC av mig gratis efter det att jag plockat bakaxel och motor ;-)
                      Fast det blir nog skroten för den bilen, skadad tröskel och risig inredning, stått ute i 10 år...

                      Motornord <www.motornord.se> säljer CatCams <www.catcams.be> 4700 per par tror jag priset var. Kanske billigare från fabriken. Gu Croft <www.guy-croft.com> Har ju också börjat tillverka kammar, lite dyrare. Colombo-Bariani gör ännu dyrare kammar. www.ftech.pp.fi säljer Crane, ganska bra priser. Sen har jag en kontakt i Finland som säljer billiga "regrinded" kammar, jag tror han sa 150€, men en del säger att dessa inte funkar så bra i TC:n.

                      Appropå motorhöjden så har jag själv inte mätt, men i Guy Crofts bok står det att blockhöjden är lika på alla motorer trots att slaglängden är större på 2.0, det som gör skillnad i yttre höjd är motorfästena. Men det är många som säger tvärtom också... Jag kommer inte ihåg om det var block eller deckheight han nämde i boken. Den lokala Fiatmeken har haft en 2.0 (med insprutning,turbo och kompressor) i en AC och han fick i den med andra motorfästen. Jag kanske skall gå och mäta hans motor, för jag har ju funderat på 2.0 trots att jag har tre 1.8 som står och dammar.

                      Smaken är ju olika som tur är, själv gillar jag AC:n bäst, den liknar Ferrari 250 GTE. Jag tror att den också stod som modell för Fiaten, var det inte så att dom hyrde in Ferraris designteam när dom ritade den? Motorn är ju i alla fall gjord av Lampredi.
                      <http://www.passioneauto.it/articoli/articolo12b.html>

                      Hejåhå!

                      Comment


                      • #12
                        Har en cc-1:A

                        Min första bil(som jag fortfarande har kvar) var en 124Sport 1800 cc-1 -75 Bronze Metallic. Men den har stått inomhus dom senaste åren iväntan på renovering. Den är dock 100% orginal Ska se om jag kommer igång med rostlagningen nångång Iövrigt är det mesta fint på den. Har haft den i sju år nu! Annars så har jag kört BMW323i -82(ganska kul bil men kan inte mäta sig med Sport coupen) Alfa 164 QV-93 (Den vassaste bilen jag haft hitills, trots storleken tog den många mindrebilar med samma effekt(200hk) typ volvoT4 etc. Men den var ju framhjulsdriven.. hehe Nu får man väl halva klubben på sig! )

                        Ha det bra ,Micke!
                        Pippigul 124SC -72

                        Comment


                        • #13
                          Mikael el ngn annan som vet...

                          Har du Alquati insug eller våffelmodellen (fiat)? Jag testade mitt Alquati insug med DRLA 45'orna och det var ju stört omöjligt att få ner det i bilen. Insuget är gjort för 45'or med blockmonterad fördelare. Största problemet är bromsservot som sitter 2cm för nära. Insuget skall vara gjort för Coupen så jag fattar inte vad som är fel... Finns det mindre bromsservon?

                          Alternativen är väl att montera bort bromsservot och trampa hårdare, eftersom det är enkrets så tror jag att det går att slänga på en "in-line" servo som gamla duetter hade. Men utan bromsservo kan man ju montera in DCOE och slippa kröken.

                          Eller hitta nytt rakt insug, samt kambox med fördelare.

                          Hmm...

                          Comment


                          • #14
                            Fiat Orginal

                            Jag har orginal insuget + toppmonterad fördelare på 72:an. På 75:an så har jag tagit bort bromservon, tänkte montera dcoe, men det blev aldrig av. Har ett orginal insug över om nån är intresserad.

                            Enda problemet jag har är att orginal luftburken(den för två IDF) inte går dit för då går det inte att stänga huven.

                            Så nu har jag ett pipercross filter som tar luft från motorutrymmet, ska hitta en bättre lösning såsmåningom.
                            Pippigul 124SC -72

                            Comment


                            • #15
                              Jag skaffade ett original insug och nya kamboxar, det blir mildare kammar dock, mina sportkammar har inte drivning för fördelare.

                              Jag tror att motorrummet kan vara en bra placering för luftfilter, 124 Coupen har ett ruggigt övertryck, om man inte stänger ordentligt så lyfter huven i 100 knyck! Hjulhusen får ofta undertryck på en del bilar, men jag vet inte hur Coupen har det. Bäst är väl kanske framför kylaren...

                              Comment

                              Working...
                              X