Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trimning motronic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trimning motronic

    Tjena!

    har skummat runt lite här på forumet i en vecka nu ungefär på kvällar då man letat runt efter en coupe turbo

    Tror ni inte det finns någon trimfirma som mappar Motronic i Sverige?

    Det känns nästan lite vemodigt att köpa en coupe turbo om man inte skulle kunna få bilen mappad...

    Iaf, jag har inte hittat exakt vilka styrsystem som sitter i bilarna, bara att det är motronic, men vilken version är det i 16v resp 20v??

    Tänkte nämligen höra runt lite på några trimfirmor...

    Ps: Tips om en fin Coupe till salu mottages gladeligen ;-)
    //Max
    Fiat Coupe 20V -97

  • #2
    Novitec säljer ett färdigmappat chip annars.

    För köp av sveriges finaste Couper (antagligen) kolla tråden "Köpa Kupa" längre ner.

    En sen 20VT Plus är absolut en jag skulle köpa.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Men det är endast bränslechip va?

      Som jag förstod så pystrimmade ni i samband med dessa chip eller har jag fel??

      Hehe, lite över min prisklass... kanske borde nämnt det!

      50-80 papp klassen
      //Max
      Fiat Coupe 20V -97

      Comment


      • #4
        Nejnej, du har +30hk med Novitec på 20VT. Det fina är ju att den har ökat laddtryck OCH mappad soppamängd-kurva. Allt i ett.
        Tyvärr verkar en del få helt sjukt hög overboost (uppåt 2 bar..) nån sekund på höga växlar, kanske inte så hälsosamt.
        Så då kan man montera en PRV (ställbar övertrycksventil) som släpper allt tryck över, säg 1.4bar. Det var kanske det du läste om?

        50-80papp.. jaa de verkar finnas en del billiga 20VT (för det är ju en sån du ska ha..?:-))97-98 i tyskland. Kolla www.mobile.de
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Jag har lite svårt för att importera då jag inte har nån bil iordning nu så jag kan åka ner o hämta en..

          Tanken är iaf att jag ska köpa en i Sverige, o de som tilltalat mig ännu är ett par 16V...

          Men skam den som ger sej... vill ju ha så bra utgångsläge som möjligt. Sen kan jag tänka mej att femman tjuter bra gött jämfört mot fyran !?!?!
          //Max
          Fiat Coupe 20V -97

          Comment


          • #6
            Re: Trimning motronic

            Hej!
            Jag är väl den enda som inte rekommenderar Novitecs chip i Sverige:-).

            Min bil gick inte speciellt mkt snabbare och kraften kom väldigt stötvis, dessutom ger det inte högre maxfart. Jag hade ett KN RR-filter och Forge-dump osså.

            Min teori:
            Min bil hade ca 230 hk innan chip, med chip 220 + 29 = 249, alltså 19 extra hästar (ej 29 extra).

            Tänk att du har 230 enkronor i fickan, sen lägger du dit 19 till. Bara snåla Opel-ägare märker denna skillnad. Kolla istället de trimrecept som finns på denna site, mappa sen speciellt för din bil.

            MVH / Frippe

            Comment


            • #7
              Har du jämfört toppfart? :-)

              Stötvis kraft, det beror nog på den lite galna overboosten så bränslet klipps. Det bästa är nog om man kompletterar med PRV, som sagt.

              Men chippet verkar funka olika bra för olika bilar, kan ha med hur fräsch bilen är i övrigt, om soppafilter är nybytt osv.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Max!

                Jag tror att BSR har mappat en coupe 20VT iallafall! Är nästan 100 på att styrsystemet till 20VT heter Bosch Motronic M 2.10.4
                SDE Racing
                Coupe 20VT-97 under konstruktion
                Marea Weekend HLX-97 påställd
                Punto 75 SX-98 påställd
                Tipo 1,4ei-94 såld

                Comment


                • #9
                  Jodå, BSR säljer chip till coupén, väntar på att få mitt =)
                  /Peter

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Chorus
                    Jodå, BSR säljer chip till coupén, väntar på att få mitt =)
                    Märkligt, när jag ringde o frågade dom så hade dom inga chip till Coupen. Men dom kanske har fått det på sista tiden då.

                    Många hk ger det chipet ??

                    /ante

                    Comment


                    • #11
                      Hum.. dom är nog förvirrade, dom har haft chip flera år, vet folk som kör med dom.

                      ger väl ~20-30hk
                      /Peter

                      Comment

                      Working...
                      X