Announcement

Collapse
No announcement yet.

Innan besikningen howto...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Innan besikningen howto...

    Hoj... snart dags för besiktning... dags att kolla upp grejorna som kan tänkas skita sig... skulle behöva lite tips om vad jag ska kolla, slå på och testa...

    //Rille
    Fiat Uno SX 1988
    Fiat Uno 45 1988 (RDB, behöver du ngt? säg till)

  • #2
    ROST! Kolla alla kanter!

    * Kolla allt som står på deras check lista
    * Avgasröret så den inte läcker
    * Handbromsen, kolla att den tar

    Kommer inte på mer sånna vanliga fel på gamla bilar
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Gött

      Jo handbromsen har jag börjat fundera på... den tar väldigt dåligt... måste använda växlarna för att bilen inte ska rulla iväg... måste ha varit alla handbromsvändningar i gruset förra sommaren (samt dem i vinter ;P )

      Hmm... avgasröret... hmm... hur kollar man lättast att det inte läcker? Syns det verkligen så tydligt?

      Finns checklistan på nätet? Typ bilprovningen.se? Jag kollar...

      //Rille
      Fiat Uno SX 1988
      Fiat Uno 45 1988 (RDB, behöver du ngt? säg till)

      Comment


      • #4
        om avgasröret är gamal o rostig så kan den läcka behöver inte vara så... på min såg jag när det blir lite kallare ute och jag kallstartar motorn o kollar under bilen så såg jag om den läckte...

        Låter den inte konstigt så läcker den förmodligen inte...

        Kolla oxå all belysning vet att man kan missa nån p-ljus när man kollar...
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          lättast att kolla om avgasröret läcker är att stoppa en trasa el. liknande i röret o sedan starta bilen. stannar den så är det bra, annars pyser det nån stans o det ser man.
          //Robert

          Comment


          • #6
            Tack för tipset!

            Ska jag nog testa...

            //Rille
            Fiat Uno SX 1988
            Fiat Uno 45 1988 (RDB, behöver du ngt? säg till)

            Comment


            • #7
              Be nån hålla för med en trasa som sagt, så kikar du under så att det inte läcker...

              Sen bromsarna skulle nog inte skada att smörja upp, då oken ofta kärvar på gamla unos m.fl

              Och som 84jr0 sa så ska du kika efter rost rost rost!
              Kika stötdämparfästen, sparklådor, skärmkanter, balkar m.m..

              På en gammal uno jag hade förut så släppte hela bakre hjulhuset med dämpare och allt så det blev ett hål på ca 30 * 30 cm, var ganska spännande att åka i den sen kan jag säga! Visserligen använde jag den bara i några dagar.. :P

              Comment


              • #8
                Jo det får bli en riktig upp kollning på allt och lite till... just rosten tror jag inte är ngt problem... hehe... iaf inte ngt som lossnar... skulle ha lossnat för typ 100 mil sedan då... (jag kör som en galning), sparklådor? hmm... det som sitter in mot bilen bakom torpedväggen? hmm...

                Smörja bromsarna... tips om hur hade jag inte bankat för
                "Bara" å slänga på lite 5-56 och hoppas på det bästa?

                //Rille
                Fiat Uno SX 1988
                Fiat Uno 45 1988 (RDB, behöver du ngt? säg till)

                Comment


                • #9
                  Hej igen..

                  Plocka av bromsoken och gör ren dom sen kollar du så kolven går lätt fram och tillbaka...

                  Sparklådor = Trösklar

                  Hoppas besiktningen går bra, men det gör den nog ska du se..

                  Comment

                  Working...
                  X