Announcement

Collapse
No announcement yet.

Olje temperatur!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Olje temperatur!

    Har problem med att olje tempen inte rör på sej!?!? för ett tag sen så höjdes temperaturen när man stängde av motorn och startade igen...,men nu e den helt död!!! vad kan det vara??? glapp eller??? har försökt leta sladdar som har med oljan att göra men ...,det finns ju rätt mycket! så om nån kan hjälpa till lite ...så blire lyfta på hatten!
    -Coupe 16vt -95-
    -Punto 60 -06-
    -Alfa 156 JTS -04-

  • #2
    Logiskt sett så bör ju oljetempsgivaren eller mätaren gett upp... eller så är det brott på kabelhärvan...

    Kanske nån vet vilka värden givaren ska ha så kan du mäta upp den o kolla!?
    //Max
    Fiat Coupe 20V -97

    Comment


    • #3
      Säkert glapp vid givaren. Vet inte exakt var den sitter, men kolla runt oljefiltret.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Problemet är att jag inte hittar oljefiltret heller
        nån som har bild på var den sitter!?! är lite nybörjase som ni kanske märker!
        -Coupe 16vt -95-
        -Punto 60 -06-
        -Alfa 156 JTS -04-

        Comment


        • #5
          Fresten kom på en grej! Transaxle-oil är vell oljan för viscodriven eller har jag fel? och nu är det så att oljan är slut och vet inte hur jag fyller på!??? är det genom mätstick hålet eller??? och vad ska man använda för olja??? kan det vara till skada att köra utan transaxle olja???? vore bra med snabbt svar tänkte fixa det imorn!
          -Coupe 16vt -95-
          -Punto 60 -06-
          -Alfa 156 JTS -04-

          Comment


          • #6
            Växellådsolja

            Är du verkligen säker på att oljan är slut? Den är oftast HELT genomskinlig, så den kan vara svår att se på stickan. Många har trott samma sak!
            Om oljan varit slut ett tag skulle lådan dessutom låta illa som fan. Och viscokopplingen är ett slutet system utanför växellådan så den behöver nog nog inte bry dig om.

            Du har en 20VT eller? Då syns filtret inte så lätt uppifrån, men den sitter framför blocket, under AC-pumpen. Inte helt åtkomligt.. :-/
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Har en 16vt, tror tame fan att oljan är slut, försökte titta noga men såg inge olja! är det stor betydelse vilken växelåds olja man använder??? för TUTELA ZC 80/s lär man ju inte hitta i varje butik???
              -Coupe 16vt -95-
              -Punto 60 -06-
              -Alfa 156 JTS -04-

              Comment


              • #8
                Oljefiltret hittar du lätt på en 16vT när du hissar upp bilen. Det sitter lite till vänster om oljekylaren (som sitter på samma ställe som IC'n fast på motsatt sida)

                Funderar med på att byta växellåds-olja, lätt? Hur, var, vad gör man? =)
                Föredetta Coupé ägare -
                http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

                Comment


                • #9
                  Vet inte hur du får ut de gamla oljan men min va slut som jag sa...Så jag gjorde bara en tratt av ett A4 papper och körde ner oljan i mät-stick röret...,ialla fall så jag uppfattade att man ska göra...,http://www.fccuk.org/ubbthreads/show...ev=#Post114927

                  lycka till!
                  -Coupe 16vt -95-
                  -Punto 60 -06-
                  -Alfa 156 JTS -04-

                  Comment

                  Working...
                  X