Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problem!!

    Tjena!

    Faan jag har problem. Tog ut bilen häromdagen och allt var så perfekt det bara kunde bli, men nu efter ett par dagar så börjar inspr.lampan att lysa. Men rätt som det är så slocknar den och allt är frid och fröjd igen.
    Jag kan inte se något speciellt mönster i när den börjar lysa. Ibland kan jag varava ut riktigt ordentligt medans på nästa växel så e det kört, kan inte komma över 4000 rpm.

    Har haft mina funderingar för sist som det strulade så var det ett kabelbrott till lamdan. Kan lamdan bara gå sönder så där eller kan den glappa på något vis. Finns det något sätt att mäta upp den så att man vet att lamdan är OK.

    Kanske skulle gå igenom alla kontakter å spraya dom med kontaktspray.

    Tipps av alla olika slag är mycket välkommet..
    Vill ju inte lämna in bilen på någon felsök alla redan efterssom dom tar ut hur mycket som helst bara för att koppla upp sig med datorn.

    //
    Coupé 16VT +

  • #2
    Har du någon bränsletrycksmätare?

    Bensin kan ju "klägga" till sig med lite otur när bilen står en längre tid, kanske skulle plocka bort fuelrailen o skölja den med något lösningsmedel!?

    Sen som du sa, gå igenom alla kontakter o spraya vaselin alt kontaktspray i dem!

    Hoppas det löser sig!!

    Mvh
    //Max
    Fiat Coupe 20V -97

    Comment


    • #3
      Byt soppa filtret! Måste vara!
      Föredetta Coupé ägare -
      http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

      Comment


      • #4
        Njae jag vet inte... bytte de för ca...hmmm ja kanske.. hur ofta bör det bytas?? Byttes för ungefär ett år senn
        Coupé 16VT +

        Comment


        • #5
          Hej
          Jag var med om samma sak fast då var det kamläges givaren som
          kastade in handuken =(

          Jag kan kolla om jag inte har en lamdasond liggande (för jag testade nämligen att skifta på min)
          så kan du testa med den i så fall
          Johan har mitt mob nr
          Mvh Stefan

          Comment


          • #6
            Okej, nä då är det nog inte filtret: ska bytas va 6k mil.

            Alla bilar beter sig likadan då nått är fel, det är "nödprogramet" som går in och gör att man ej kan varva över 4k varv...
            Föredetta Coupé ägare -
            http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

            Comment


            • #7
              Faan i helvete..

              Jag har gått genom alla kontakter och sprutat dom fulla med kontakt spray men ingenting hjälpte.
              Kollade upp lamdan och den är helt OK.
              Sen så skulle ja ta bort insugs temp mätaren och då hände det som absolut INTE får hända, den jäveln gick av i anslutningen till plenumet. Så nu sitter jag där med givaren i handen och hälften av själva skruven fast i plenumet.
              Hur faan ska ja få bort den nu då, ingeting sticker ut så jag kan nypa åt med en tång eller nått.

              Men sen så va ja inne på det engelska forumet å tittade runt lite å tydligen så ska man kunna mäta upp alla givare så att man ser vilken som är kass.

              Så jag får beställa en ny insugstemp givare och försöka få ut den kvarvarande delen på något vis å testa efter det.

              Blir så in i hel..te trött på de här nu... sesongen har ju börjat å allt....

              jaja hittar jag inte felet får det bli att åka till Fiat å se om dom kan hitta de åt mig...

              Var bara tvungen att skriva av mig lite..

              Hoppas att det går mycket mycket bättre för er andra..

              Ha de gott
              Coupé 16VT +

              Comment


              • #8
                Är den skruvad i plenumet ?

                Prova med dorn och hammare o försök att driva den motsols, annars finns det ju "griskukar", men de ska man helst undvika så länge det inte är plast det handlar om.

                Om den bara är pressad så kan du ta en självborrande plåtskruv o en borrmaskin o dra i givaren o sedan bryta ut den med ett brytspett eller dyl.

                Lycka till!
                //Max
                Fiat Coupe 20V -97

                Comment


                • #9
                  det är som en bustning som sitter kvar i plenumet så jag tar en griskuk å drar in i den så borde den lossna. Det är ett hål på ca 12mm som jag kan dra in i så det ska nog lösa sig. Frågan e bara vad en ny kostar.....
                  Coupé 16VT +

                  Comment


                  • #10
                    ok så det är en separat styrenhet, ja som trodde att det var inbygt i stryboxen.
                    jag ska iallafall byta min intake air temperatur sensor å se vad som händer.
                    Coupé 16VT +

                    Comment


                    • #11
                      Min lampa kan lysa ibland när det är riktigt rått ute, bara precis vid starten o högst i 10 sekunder... hänt 2 ggr nu totalt! Misstänker glapp, eller fukt i nån givare!?

                      Hur gick det för dej med sensorn o vad kostade den?
                      //Max
                      Fiat Coupe 20V -97

                      Comment


                      • #12
                        Carina
                        Du har haft inne din bil på felsökning va? Och dom hittade INTE felet eller.

                        MAX
                        Japp jag fick bort den kvarvarande deln och jag har beställt en ny men som vanligt så vet dom inte vad den kostar förens den har kommit hem. Så jag väntar på ett telefonsamtal. Ringde och beställde den i måndags..
                        Om det inte är den givaren så får det bli att lämna in på diagnos..
                        Coupé 16VT +

                        Comment


                        • #13
                          Jo, jag har haft den på felsökning och han är till 99% säker på att det är styrenheten. Jag har inte lämnat in den på Fiat dock utan hos en annan verkstad som jag litar på.

                          Comment


                          • #14
                            Du har det inte lätt du Carina =/ Tycker du bara stötet på problem... Vad planeras härnäst, är den på vrk nu?
                            Föredetta Coupé ägare -
                            http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

                            Comment


                            • #15
                              Ja, den är på verkstad.. Blir väl att jag får köpa en ny o hoppas att det är det som är felet..

                              Comment

                              Working...
                              X