Announcement

Collapse
No announcement yet.

Chiptrim coupe 20v ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Chiptrim coupe 20v ?

    Det finns ju chip att köpa till coupen. Bör man akta sig för detta eller är motorerna så pass bra att chiptrim +20-30hk inte är några problem ? Någon som har erfarenhet av trim och chippning till 20v coupe ? Om man chippar, vad kan man mer göra för "enkla" modifikationer för att få extra klös i bilen ?

    Mvh

  • #2
    Börja med avgas-insug.
    Jag har K&N i originalburken och ett SuperSprint avgas hela vägen. Katten står i förådet.
    Fjäderbensstag gav mycket tycker jag. Inte rakt fram men i kurvan efter.
    //Martin
    Kör - Audi A3 3.2 DSG -05
    Åker - Cheva Transsport -01
    Såld - /F/I/A/T/ Coupé 20V Turbo -00
    Såld - Audi A4 1.8T Avant Quattro -03
    Såld - Audi A3 3.2 DSG -04
    Såld - VW Golf 2,0 TDI -04

    Comment


    • #3
      Tja!!!
      Tycker inte att du ska chippa bilen innan du har gjort allt du kan innan dess.
      Open air med ett K/N-filter ger ca 15-17hk !!!!!!!!!! låter otroligt men det är bevisat av en engelsman som körde bilen i bromsbänk efter ingreppet. Bilen vill även dra fullt ut till7000v, innan kan man känna att den inte riktigt vill efter 5500v. Tycker själv att det blev en j*vla skillnad........

      Får motorn mer luft måste du även kunna släppa ut det igen , så ett bättre avgassystem är att rekomendera. Vad jag läste här på forumet så är det strypt till 2" innan katten.......inte bra !!!! Men tror att grunden för det hela är att fiat har valt en mindre , billigare turbo och därav byggt en mekanisk "avgasbroms" så att turbon inte ska kunna spinna för fort.
      Skulle tro att man bara ska bygga större från där katten börjar (ta bort den)och kanske bygga på 3" rör.
      Jag har en ny större turbo liggandes som ska sitta på till sommaren tillsammans med ett 3" system från turbon och bak.........
      Är även insnöad på att frontmontera en större intercooler i samma veva............den ska dit på ngt sätt, får väl trolla med knäna för det är trångt där !

      Om du efter dessa ingrepp ändå inte är nöjd rekomderar jag att du mappar in bilen med ett unichip som programeras efter DIN motor på en rullande landsväg.......skippa det där med färdiga chip!!!!!!!! Visst, de blir mer fart , men det är inte anpassat efter din bil..........
      Mvh TOGGE !
      ¤TOGGEX¤

      Comment


      • #4
        Originally posted by Togge
        Tja!!!
        Tycker inte att du ska chippa bilen innan du har gjort allt du kan innan dess.
        Open air med ett K/N-filter ger ca 15-17hk !!!!!!!!!! låter otroligt men det är bevisat av en engelsman som körde bilen i bromsbänk efter ingreppet. Bilen vill även dra fullt ut till7000v, innan kan man känna att den inte riktigt vill efter 5500v. Tycker själv att det blev en j*vla skillnad........

        Får motorn mer luft måste du även kunna släppa ut det igen , så ett bättre avgassystem är att rekomendera. Vad jag läste här på forumet så är det strypt till 2" innan katten.......inte bra !!!! Men tror att grunden för det hela är att fiat har valt en mindre , billigare turbo och därav byggt en mekanisk "avgasbroms" så att turbon inte ska kunna spinna för fort.
        Skulle tro att man bara ska bygga större från där katten börjar (ta bort den)och kanske bygga på 3" rör.
        Jag har en ny större turbo liggandes som ska sitta på till sommaren tillsammans med ett 3" system från turbon och bak.........
        Är även insnöad på att frontmontera en större intercooler i samma veva............den ska dit på ngt sätt, får väl trolla med knäna för det är trångt där !

        Om du efter dessa ingrepp ändå inte är nöjd rekomderar jag att du mappar in bilen med ett unichip som programeras efter DIN motor på en rullande landsväg.......skippa det där med färdiga chip!!!!!!!! Visst, de blir mer fart , men det är inte anpassat efter din bil..........
        Mvh TOGGE !
        Mycket bra sagt!!!!

        Desutom så fron I/C fungerar om man har Zender kofångaren! :-)
        /Jimmy
        mvh Jimmy Särås

        0736-996 993

        Comment


        • #5
          togge

          tjena med open aur som du säger menar du ett öppet filter från kn eller panel filter med coupe-sport modden??


          Jag har själv nyligen bytat till ett öppet kn filter och är än så länge nöjd med ljudet.. men jag har lagt märke till att bilen går lite slöare än innan o den RÅA knuffen uteblir.. håller på o fixa nån sorts avskärming nu men har problem att hitta ställen där jag kan ta luft ifrån.. (med slang) någon som har nån ide?


          särås? togge?
          före detta coupe trimmare
          pimpig cadilacc deville
          Sv1000s C-Ö

          Comment


          • #6
            mojo

            Jo från grillen går det att ta lite luft...
            Men lättast/bäst är att göra så kanalen in till I/C dellar på sig så den både matar luft till filter och I7C! :-)
            Det är så jag skulle gjort om jag var dig! :-)
            /Jimmy
            mvh Jimmy Särås

            0736-996 993

            Comment


            • #7
              tackar

              tack för tipset Särås men hur menar du då??

              Menar du själva den plastboxen som är innan ic:n? är tacksam för lite mer utförlig info eftersom jag är släkt med Tim Taylor

              hur har du gjort på din betta=? om det nu inte är någon yrkeshemlighet hehe.

              Vill ju att bilen ska gå bra men vill samtidigt behålla det sköna ljud som kommit tack vare filtret.. hjälp maj
              före detta coupe trimmare
              pimpig cadilacc deville
              Sv1000s C-Ö

              Comment


              • #8
                mojo

                Du har en luft trumma som leder luften in till I/C:n...

                I den tuneln så gör du ett hål och drar ett fett rör till filtret!
                Denna lösning är patent tagen av mig! :-)
                Har inte sett nån som gjort så men vet att det fungerar! :-)

                Har ingen I/C där du har I/C på min bil (har från mattat min)...
                Så jag har filtret i orginal luft tuneln!
                Vilket ger så mycket luft så jag aldrig behöver oroa mig över efekt förlust på luft!!
                /Jimmy
                mvh Jimmy Särås

                0736-996 993

                Comment


                • #9
                  Jimmy, får man se din vässade Kuppe vid Skokloster den 1/5?

                  /B
                  Stilo & GSXR1000 Race

                  Comment


                  • #10
                    Anell

                    Vem vet.....
                    Vet inte vad det blir för bil troligen blir det en Uno (monster) Turbo...
                    /Jimmy
                    mvh Jimmy Särås

                    0736-996 993

                    Comment


                    • #11
                      okej nu fattar jag.

                      Men ska man ta o göra hålet uppe på den eller på sidan??


                      tror du det kommer funka bra med såna flexibla utragbara rör som finns på byggfirmor?

                      ursäkta alla frågor men måste bara få så mycket info som möjligt
                      före detta coupe trimmare
                      pimpig cadilacc deville
                      Sv1000s C-Ö

                      Comment


                      • #12
                        Re: okej nu fattar jag.

                        Det går med vilket böjligt rör som helst. Bara det är helt.
                        Vart du tar luften ifrån (ovan/sidan) är mindre viktigt då luften pressas in i röret i alla fall. Det viktigaste är att du får så kall luft som möjligt till motorn......
                        Mvh Togge !

                        Särås : Zenderfronten?? Vart har du köpt den? Pris? Har du ngn bra bild på den (framifrån)
                        Har annars planer på att låta en kompis göra en ny front i aluminiun.....efter önskemål. Han har en nystartad firma som behöver lite reklam !!!
                        Men en ordentlig front vore enklare att köpa.
                        Hur stor intercooler har du fått plats med ?????
                        Togge !
                        ¤TOGGEX¤

                        Comment


                        • #13
                          okej..

                          måste man ta av hela lufttrumman eller kan jag göra hålet när den är i bilen??


                          har sån här borrmaskin som gör STORA hål så tycker det borde funka okej om jag änvender en sån!!..

                          men kommer min ic påverkas mycket av detta hålet??
                          före detta coupe trimmare
                          pimpig cadilacc deville
                          Sv1000s C-Ö

                          Comment


                          • #14
                            IC:n påverkas säkert lite, men å andra sidan får du ju kall luft till insuget istället

                            Men å andra sidan, om du ångrar det så är det ju bara att täcka hålet?
                            /Peter

                            Comment


                            • #15
                              jaman kan ju alltid täcka hålet på nått sett

                              Men är fortfarande itne hundra på om jag förstår hur ni menar att jag ska göra.. deet är väl den trumman i hårdplast jag ska göra hål i o dra ett rör från?

                              Man vill ju inte göra hål i nått som ska vara helt
                              före detta coupe trimmare
                              pimpig cadilacc deville
                              Sv1000s C-Ö

                              Comment

                              Working...
                              X