Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bromsbyte

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bromsbyte

    Vill bara berätta om helgens strapatser på verkstadsgolvet.. pust!
    Nu har jag alltså bytt alla skivor, belägg och vätska (+ kopplingsvätska).

    Skivor bak: original brembo
    Skivor fram: original borrade Plus -00.
    Belägg bak: original
    Belägg fram: Tarox
    Vätska: Lockheed DOT 5.1

    Bak: gick väl hyfsat enkelt, det enda kniviga var att trycka tillbaka kolven. Utan specialverktyg fick jag använda tving (för att trycka kolven) och polygrip (för att vrida den). Tricky men det gick. Skivorna var f.ö. rostiga bortom all räddning.
    (När jag väl var därunder upptäckte jag dessutom hur rostiga bakre domkraftsfästena var.. De verkar liksom rosta av sig själva, plåten kanske är rysk el.dyl.. Så det blev en hel del tid på att slipa ren dessa så långt man kom åt.)

    Fram: Problemet här var mest skeva skivor.. (trodde jag..!) När jag väl lossat bromsröret fick jag även loss oket. Men: när jag bankat loss skivan såg jag till min fasa att inre sidan var HELT jämnrostig!!
    Det visade sig att oken hade oxiderat så mycket att det knappt gick att få bort det inre belägget, än mindre få DIT ett nytt! Det var alltså länge sen det belägget bromsade med nån större kraft...

    Nu ska man inte tro att det bara är att få loss gamla belägget o slipa rent, nej nej..! Glidytorna för beläggen är av stål och det är UNDER dessa det hade oxiderat, och svällt tills det låst belägget.. OK, hur får man bort dessa stålplattor?
    Jo de sitter skruvade med små insexskruvar som inte syntes under all skit o oxid, dessutom var de sönderrostade.. AARGHH!! Alltså, fram med ett litet vasst dorn och hammaren. Efter en stunds bankande lossnade de faktiskt, och sen var det bara att hugga bort all oxid under stålplattorna. Shit vilket jobb. Men det tog nog inte mer än nån timme per ok ändå.
    Sen blev jag ändå tvungen att slipa lite på de nya beläggen (Tarox) för att få dit dem. (tyvärr var slitagevarnings-sladden på dessa typ halva längden mot original, så jag fick skarva till kopplingen.. :-/)
    Kolvarna var iaf lätta att trycka tillbaka.

    Sen var det bara att montera alltihop, inkl. kopparpasta.
    Luftningen gick ganska lätt, inkl. kopplingsvätskan (nippeln sitter under batteriet) som använder samma behållare. Dock gick det åt ungefär en hel liter DOT 5.1 innan den var klar...

    Pricket över i:et var nya sommardäcken, Good Year F1 G3D3, 215/40-17.

    Blev klar 4.00 imorse och 9.00 (imorse) var det besiktning.. (Snark..) - Blankt protokoll!! :-)

    Nu är bilen ett under av stabilitet, vägkänsla och tystnad (ok, jag hade friktionsdäck innan, men ändå.. :-)) och bromsarna är en ren njutning..

    Ahh. Ville bara skriva av mig lite!
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

  • #2
    Gratulerar till besiktningen! Du hade ju gott om tid hela 5 timmar till godo.
    Det måste vara en grym skillnad på bromsarna nu mot förut!
    Du funderade aldrig på stålomspunna slangar när du ändå höll på ?
    SDE Racing
    Coupe 20VT-97 under konstruktion
    Marea Weekend HLX-97 påställd
    Punto 75 SX-98 påställd
    Tipo 1,4ei-94 såld

    Comment


    • #3
      Jo.. tänkte på såna och det har ju gjorts gruppköp i england osv.. men tänkte hur stor skillnad kan det vara? Har du bytt?

      Bromsarna känns som nåt helt annat nu, ja! Fast jag har inte kunnat bromsa fullt ännu, försöker slita in dem lite.
      Last edited by per; 20 April 2004, 09:57.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Jag gick igenom ungefär samma som dej förra sommaren med oken och bytte belägg/vätska och skiftade samtidigt till stålomspunna slangar.
        Det blev en annan känsla i pedalen när man bromsar, innan tyckte jag att man fick öka trycket på pedalen för att behålla samma bromskraft, nu så trycker man och håller samma tryck utan att bromskraften avtar!
        Ingen jätteskillnad men klart märkbar iallafall, antar att det beror lite på hur dåliga slangar man har från början oxå.
        SDE Racing
        Coupe 20VT-97 under konstruktion
        Marea Weekend HLX-97 påställd
        Punto 75 SX-98 påställd
        Tipo 1,4ei-94 såld

        Comment


        • #5
          Goddamn. Var köpte du dessa o vad betalade du?
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Jag köpte dom på Mekonomen,slangarna var av märket Goodridge!
            Det var sex stycken och längden/passformen var bra, tror att dom kostade ca 1200kr ev. lite mer. Jag ska se om jag hittar kvittot!
            SDE Racing
            Coupe 20VT-97 under konstruktion
            Marea Weekend HLX-97 påställd
            Punto 75 SX-98 påställd
            Tipo 1,4ei-94 såld

            Comment


            • #7
              per> nu när du har vanan inne tänker du väl göra rent mina ok oxo? =)
              /Peter

              Comment


              • #8
                chorus> Skulle precis ringa! :-D
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  bra

                  har nyss beställt brembo sport-skivor.. tredje uppsättningen skivor på två år

                  kanske borde göra något åt oken, klossarna sitter rätt hårt fast i dom :/
                  /Peter

                  Comment


                  • #10
                    Jaa nu vet du varför! Och det kan ju påverka att skivorna slår sig oxå.
                    Last edited by per; 23 April 2004, 09:47.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment

                    Working...
                    X