Announcement

Collapse
No announcement yet.

Laddtrycksmätare, chip?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Laddtrycksmätare, chip?

    Tjena!

    Jag har ledsnat på att tappa laddtryck på högre varv o iom det så går det ju inte speciellt fort över 200 vilket man gärna vill när det bjuds upp till dans =)

    Tänkte iaf börja med att chippa och då förslagsvis Novitec då jag inte hittat något alternativ direkt!?

    Dessutom vore det jäkla fint o ha lite koll på laddtrycket, men jag har inte kunnat bestämma mej för en laddtrycksmätare då jag är ganska fåfäng vad det gäller designen! Förslag?

    Hur har ni monterat era laddtrycksmätare förresten, mina tankar går direkt till A-stolpen men det kanske finns bättre ställen?

    Mvh
    //Max
    Fiat Coupe 20V -97

  • #2
    Jag har min monterad där original klockan sitter.

    Stilrent enligt mig.



    Angående märke hade jag nog kört på nån från autometer.



    MVH

    Hoppas du får lite fart på kärran
    före detta coupe trimmare
    pimpig cadilacc deville
    Sv1000s C-Ö

    Comment


    • #3
      Har satt min i instrumentpanelen, självklart är det en autometer:-)
      Attached Files
      SDE Racing
      Coupe 20VT-97 under konstruktion
      Marea Weekend HLX-97 påställd
      Punto 75 SX-98 påställd
      Tipo 1,4ei-94 såld

      Comment


      • #4
        Ser både praktiskt och tjusigt ut, hittade en HKS mätare som var rätt stilig:

        http://www.knracing.se/images/hksmatare_bel2.jpg

        Autometer har väl endast mätare i Psi, eller har jag fel?

        Var det mycket jobb att få dit mätaren Tony?
        //Max
        Fiat Coupe 20V -97

        Comment


        • #5
          Jag tror att autometer bara har i Psi, tyvärr!
          Nej det var inte så mycket jobb att få dit den, det svåraste är att våga sätta hålsågen i instrumentpanelen, man har ju bara en chans!
          Det som är lite svårt är att dra in slangen från motorutrymet, men det går om man har lite tid på sej!
          SDE Racing
          Coupe 20VT-97 under konstruktion
          Marea Weekend HLX-97 påställd
          Punto 75 SX-98 påställd
          Tipo 1,4ei-94 såld

          Comment


          • #6
            autometer har även i Bar

            Men dessa är lite dyrare än psi mätarna.

            Men psi funkar fint. Bara man vet hur mycket varje psi är värt ;
            före detta coupe trimmare
            pimpig cadilacc deville
            Sv1000s C-Ö

            Comment


            • #7
              Håller med, autometer. Hade köpt en ur desas sport-comp serie. Mäter upp till 2bar, finns i PSI också, om man vill. Har en i PSI i min coupe, men jag får hålla på att omvandla i huvudet hela tiden, lite jobbigt men mest en vanesak. Allt annat är ju i bar, så det är det mest naturliga.
              Attached Files
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #8
                Jag skulle rösta på att sätta den där klockan sitter! ;-)
                Ser ruggigt original ut (speciellt med Equus mätare - samma grafik som Fiats mätare) och enkelt att sätta dit, samma ring som höll klockan kan användas.

                Framför allt slipper du såga i panelen.

                För köp av bra o billigt chip, läs denna tråd: http://www.fccuk.org/ubbthreads/show...b=5&o=&fpart=1
                Last edited by per; 27 April 2004, 12:08.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  annars kan man ju koppla in mätaren när den behövs?
                  /Peter

                  Comment


                  • #10
                    Chorus: Och när skulle den inte behövas???? ;-)

                    Har en Ecuu-mätare i punton, och nackdelen är att den inte står på 0 samt att den inte är dämpad. Fast det kan vara en fördel, hittade ett par hål i slangarna på det sättet. Tycker att autometer känns som mer kvalitet, kan också bero på att den var dyrare, därför givetvis bättre ;-) Har en liten läcka till, den rasslar under tryck och tycker inte att den kommer ner tillräckligt vid motorbroms, men jag orkar inte ta tag i det just nu, lat.. Tror att det är sista biten mot dumpen, bytte den till en bensinslang, kanske dumt gjort, eller också är DV:n trasig (bosch OE).
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment


                    • #11
                      OK det verkar vara varierande kvalitet på de där.. dock står iaf min på noll (har inte monterat än.)
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        novisen> jag har bara min inkopplad när jag justerar trycket.

                        köpte en riktigt bra industrimätare för 200:-, väldigt exakt.. men inget man vill ha fast installerat direkt
                        /Peter

                        Comment


                        • #13
                          Attachment: autoscboost.jpg

                          Novisen: Den var fin, var köpte du den och vad kostade den?

                          Lyckades dra in strömkabel till slutsteg i kupén idag

                          Sitter det 6x1mm slang till autometer mätaren? Vore bra att veta så jag kan förbereda med slang medans jag ändå drar in strömkabeln

                          Vad behövs det för åtgärder för att ersätta klockan, är det "BOLT ON" eller ska kapa upp hålet osv?

                          Kan någon säga lite snabbt vad det kostat att ta hem ett Novitec chip till 20V?

                          (om man inte frågar får man ingenting veta) =))
                          //Max
                          Fiat Coupe 20V -97

                          Comment


                          • #14
                            Persåkers (http://www.nitroz.se/persaker/main.html) säljer autometer. När jag var där hade de bara den mätaren i 60mm och jag orkade inte vänta på att de skulle ta hem en i 52mm så det blev en annan. Ångrar fortfarande att jag inte väntade, den hade matchat så bra i min LE, med silver runt mätaren.... Tror att den kostar i runda slängar 1000:-, så de är ju lite dyrare än exempelvis EQUU, som jag tror ligger runt 2-300:-
                            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                            Comment


                            • #15
                              Om du byter ut klockan är det "bolt on", som sagt.
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment

                              Working...
                              X