Announcement

Collapse
No announcement yet.

och för mer mos > 200km/h

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • och för mer mos > 200km/h

    Och vad gäller effekt vid > 200km/h så har jag förstått det som att du inte bara behöver ett chip, men det visste du kanske redan? Turbon orkar ju ändå inte ladda mer vid höga varv och det du får ut av chippet är väl bara högre laddtryck vid mer "normala" varv, mer vridmoment där och man tror att man har högre effekt. Så om du vill ha mer mos vid höga varv så behöver du en ny turbo, ny bränsle-regulator (antar bättre bränslepump också) och ny karta i chipet. Rätta mig gärna om jag har fel.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Hoppsan, blev visst lite fel här, var ju ett svar till mätare/chip-ämnet....
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #3
      det man kan göra är

      att köpa chippet och sedan ställa laddtrycket på kanske 1.0-1.3 bar med hjälp av en pysventil.



      Det kommer göra bilen mycket starkare än normalt och laddtrycket kommer vara stabilare.

      CHippet är där då bara för att få upp bränslekurvan lite.

      MVH


      Pysventilen var mitt bästa köp på bilen kan jag tillägga. Bilen blev som en helt annan bil.
      före detta coupe trimmare
      pimpig cadilacc deville
      Sv1000s C-Ö

      Comment


      • #4
        Novisen: Jag är helt med på vad du menar, men de flesta bilmärken/styrsystem sänker laddtrycket avsiktligt över 4500 rpm. Är nog garanterat så i originalprogrammet på Motronic också, rätta mej om jag har fel?
        Jag förutsätter att Novitec kör samma reglering ända upp till varvstoppet om det nu är som jag säger, men visst så kan man ju inte begära att få samma tryck vid 3500 som vid 6500 utan mer i proportion till varandra =)

        När jag bytte från den gamla stenålders Garret TB03 till Mitsu HL16T med 7ans avgashus på min 900 Aero blev det ju som en helt ny karaktär på motorn, trots samma laddtryck, därefter blev det än mer roligt

        Men är det så att ni inte upplevt förbättringar av acceleration vid 200>km/h med novitec?
        //Max
        Fiat Coupe 20V -97

        Comment


        • #5
          Jo, tror också att bilen sänker trycket avsiktligt, men det var uppe i en annan tråd och någon sa att det är turbon som inte orkar mer. Kanske kan få 0.2bar till från orginal pumpen? Finns en kille på engelska coupe-forumet som tagit fram ett eget chip, novitek ger väl ruggigt med over-boost om jag kommer ihåg rätt, vilket detta chip ska ha rättat till. Har inte följt vad chippet gör eller vad det är, men jag tror dessutom att det finns olika versioner anpassat efter vilka modds du har i bilen. Personligen håller jag min coupe original, 310Nm sliter väl tillräckligt :-) Men det är klart, det kan ju blir roligare :-D

          Någon annan som följt chippets utveckling och vet mer???
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            Det verkar funka bra! Men eftersom det viktiga verkar vara att få bort boost-peakarna kan man nog lika gärna paralellkoppla en övertrycksventil till bilens egen laddtrycksventil.
            Fast å andra sidan har vissa inga problem alls med Novitec.. Det viktigaste är väl att man har mätare så att man har koll på trycket (o helst oxå bränslemängd).

            Sen att trycket sjunker vid högre varv beror väl oftast på att man vill ha liten turbo för att den ska vara lättdriven (liten turbolag) och då har den nått sin max kanske vid 4000rpm. Om man byter till större turbo kan den kanske ge högre maxtryck/flöde vid 6000rpm, men avgaserna orkar inte få snurr på den lika fort (större turbolag). Vad jag förstått iaf.
            Last edited by per; 28 April 2004, 09:53.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Jag läste om det där chippet, lite mellan raderna, men jag fick för mej att han hade bromsat motorn till 235hk med det modifierade novitec chippet... är det så tycker jag personligen inte det är speciellt intressant!

              Turbolag uppstår från många aspekter, hur stort kompressorhus du har i förhållande till avgashus, utblåsets storlek, storlek på turbinhjulet osv osv... Men självklart så är det ju så att ett större aggregat kräver lite mer flås innan det får upp farten.

              tex:
              TD04 16T är större än Garret TB03 men du får mindre turbolag med td04an...

              måste kila..
              //Max
              Fiat Coupe 20V -97

              Comment

              Working...
              X