Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rostiga bromsrör

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rostiga bromsrör

    Jag håller på med byte av bromsrör bak på min coupe 20vt. Jag fick en muntlig anmärkning på bilprovningen förra året. Det var vid bromsreducering en del rör var lite rostiga. Men tanken är i vägen så besiktningsmannen kunde inte skrapa. Jag bestämde mig för att byta till nästa säsong och göra egna i kopparnickelrör. Jag har haft detta på min racealfa i 10 år och det har fungerat fint.
    Tänkte att jag även skulle byta till aeroquipslangar bak (4 st).
    Tanken måste släppas ner för att komma åt att sära på rören.
    Det sitter fyra rör in till bromsreduceringen där bak och alla verkar vara något rostiga. De är plastöverdragna men det har rostat innför. Givetvis så sitter nipplarna som berget och jag överväger att klippa av rören och montera av bromsreduceringen.
    Det är inget roligt jobb och de tar tid.
    Jag undrar om ingen annan coupe ägare har haft samma problem eller är jag först. 16 ventilarna är ju några år äldre och borde ha drabbats nu.
    Det kan rekommenderas att ni inspekterar rören vid bromsreduceringen och rostskyddar dem om de verkar vara ok.
    Regards
    lenel
    Alfa 2000 GTV Historic Racer och en gul Coupe 20vt 97

  • #2
    Jag upplever samma problem på min Marea just nu. Ett av rören har rostat sönder vid höger bakhjul. Bilen är en 99:a. Dålig kvalitet på bromsrör verkar det som.

    Comment


    • #3
      Re: Rostiga bromsrör

      Hej kan man komma åt å rostskydda utan att demontera tanken...?
      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
      S/y Mascot
      S/y Rebell
      20vT
      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

      Comment


      • #4
        Rostiga bromsrör

        Hej jag är mycket nöjd nu. Jag klippte av rören några cm ovanför bromsreduceringen. Jag la den i blöt i en blandning med 2 påsar citronsyra och vatten. De avklippta rören fick vara periskop så att det inte kom in vatten i reduceringen. La även ner skruvarna och klämblecken i lösningen. Där låg de och jäste ett par veckor. Tog upp de ibland och borstade med en mjuk stålborste. Efter två vecKor var all rost borta. Målade med en speciel rostskyddsfärg som går att måla direkt på rost också. Blev himla snyggt. 4 nya flätade slangar och egenhändigt tillverkade kopparnickelrör blev kronan på verkat.

        Ja vist kan man spraya upp något tunt rostskyddsmedel utan att montera ner tanken. (Det räcker att släppa ner den i framkant på en coupe). Men är rören rostiga närmast reduceraren så kan det ha krupit in under plasten. På min så fanns det rost fläckvis på rören på bakaxeln också. Det syns inte förrän man plockat bort alla rör helt. Skitjobb men det blir bäst så.

        Nu har jag plockat bort rör och slangar till styrservon också. Har bytt en slang som läckte i en skarv. Rören ligger i blöt för närvarande.
        Tittar på mina rör till oljekylaren och börjar gråta en skvätt. Rost där också.
        Hur fan kommer man åt att ta bort rören vid oljefltret.
        Funderar på att skära av rören strax nedanför och därefter kona ändarna och dra på en slang till kylaren i stället. Cuppen är verkligen en miniferrari när det gäller service. Men det är därför man gillar Italienska bilar. Utan armsvett inget nöje.
        CIAO
        Regards
        lenel
        Alfa 2000 GTV Historic Racer och en gul Coupe 20vt 97

        Comment

        Working...
        X