Announcement

Collapse
No announcement yet.

Standard laddtryck..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Standard laddtryck..

    Vad har folk för tryck i sina standard-20VT?
    På engelska sidan skrev nån att det ska vara 0.8-0.9 på 1:an o 2:an och 1bar på resten, med ca 1.3 i overboost.
    Sedan jag monterat en mätare kan jag konstatera att det oftast stämmer, dock har jag ofta ca 1.5bar overboost..?
    Och idag la sig trycket på 1.2bar!! På både 3,4 och 5:an..?

    Nån annan med laddmätare (o originalchip)?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

  • #2
    jag har för mig jag låg på runt 1.0-1.1 som max med orignalchip

    1.2-1.3 är inget att oroa sig för, 1.5 låter farligt med orignalchip dock?
    /Peter

    Comment


    • #3
      Har 17-18psi överladd och 14-15psi normaltryck. Tror att det motsvarar 1.2/1.0bar. Med behov av rengöring av EBV:n kan väl tiläggas.
      Har för mig att det där med begränsning av laddtryck inte är hård-kodat i chippet, utan mer ett resultat av begränsning av varvtalsökning? De verkar i alla fall diskutera det där emellanåt.

      Har du fått ordning på mätaren? Vet att jag hade rasslande nål innan jag fått allt tätt i punton (också EQUU, samma som du?).
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        Jo jag försökte rengöra EBV:n så gott jag kunde (den kanske behöver ström för det eller?) men det blev ingen märkbar skillnad.
        Ja mätaren tickar/rasslar lite.. Fast det verkar alla Equus göra? Det jobbiga är att den är så snygg o passar så bra i Coupen att det tar emot att byta den... :-/
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Kan ju testa att sätta ett litet bensinfilter mellan mätaren och slangen? Borde hjälpa. Min rasslar bara när EBV:n öppnar, annars är den tyst och stabil (nåja, händer att den rasslar lite på tomgång, men bara sällan).
          Kopplade in 12V från batteriladdaren när jag blåste rent min ventil, tror man bör vara lite försikig och inte hålla den öppen för länge, riskerar säkert att bränna upp något i så fall. Kunde bara blåsa in till wastegate-sidan, men inte ut. Kul att köra på det sättet ;-)
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            Tack för tipsen, får testa..
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment

            Working...
            X