Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bromsad GT på besiktningen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bromsad GT på besiktningen

    Var och besiktigade bilen, utan någon anmärkning i år igen. Fast ett påpekande fick jag.
    Vänster fram bromsade bara 1.7, höger fram 2.0 och bak tror jag det var 0.6 (eller om det var 0.8) på båda. Problemet bak är att beläggen inte verkar ta så mycket på ytterkanten av skivorna, får knappt bort rosten efter tvätt på yttersidan och insidan var tydligen ännu värre. Tittade på de gamla skivorna och insidan vänster fram såg himla lustig ut, så det är ju tydligen ett gammalt problem som inte blev bättre när jag bytte. Borde det räcka med att rengöra och motionera upp kolvarna, eller är det mer än så som behövs?

    Tittade på de gamla pappren från förra året och med Tar-ox skivor och original belägg så bromsade den 1.6 fram och samma bromsverkan bak. Nya tar-ox skivor/paddar runt om i år. Upptäckte också att jag tydligen har stålomspunna bromsslangar, liten kul detalj. Tog bara 5år att upptäcka det ;-)
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Kolla så att oket rör sig ordentligt i sidled.

    Om inte plocka ner rengör smörj sätt ihop....
    //Martin
    Kör - Audi A3 3.2 DSG -05
    Åker - Cheva Transsport -01
    Såld - /F/I/A/T/ Coupé 20V Turbo -00
    Såld - Audi A4 1.8T Avant Quattro -03
    Såld - Audi A3 3.2 DSG -04
    Såld - VW Golf 2,0 TDI -04

    Comment


    • #3
      Ok. Får ta ner dem och kolla det där. Några andra saker när man ändå plockat ner dem?
      Lustigt att bakbromsarna bara tar på inner-kant av skivorna bara (närmst navet), men det kanske blir uppenbart när man ser hur det ser ut.
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        Du kör för sakta..

        Nja,men många som har problem med bromsar som tar dåligt brukar tycka det är konstigt typ: Men jag som kör så försiktigt..

        Men så gott som alla bilar med skivbromsar bak har problem,är tyvärr bara att leva med! Och betala dyrt...

        Själv sliter jag hellre ut beläggen/skivorna för att dom är "väl använda" än att dom rostat bort.

        Nä jag har aldrig fått böter pga min körning!
        Ok,två gånger för felparkering då..

        Comment


        • #5
          Tyckte att bromsarna tar väldigt bra nu, speciellt fram :-O
          Jo, jag är medveten om problemet med att skivor bak inte är någon höjdare, så jag brukar använda handbromsen till att stanna med ibland så kolvar och ok bak får röra sig och förhoppningsvis inte klägga igen. Men inte ens 2-3 stopp från 70 med enbart handroms lyckades få skivorna rena bak, och skivorna ser inte ens inkörda, trodde att det räckte att man kunde få in kolven vid bytet. Aja, skall nog försöka smörja upp så bra jag kan snarast. Synd på nya skivor :-(

          Någon som vet om man behöver skruva in kolvarna bak förresten? Mycket enkalre med specialverktyg och var hittar man i så fall dem?
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            Håller med Abarth - Du kör för sakta !

            Du kan glömma handbromstricket, det funkar inte.
            De här handbromsopererade skivbromsoken är en idiotkonstruktion. 95 % av alla bilister skulle ha trumbromsar bak eftersom bakbromsarna knappt börjar ta vid normala inbromsningar. Börja det rosta så slits skivorna ojämnt samt att handbromsfunktionen är dålig jämfört med trummor.

            I GT:n och Uno Turbon är normalt bromsvärde bak 0.6 - 1.0. Du varken kan eller ska ha mer eftersom bilen är så framtung att nästan all bromsverkan måste ligga fram. Du skulle troligen inte märka om bakbromsarna var helt urkopplade och bör kunna leva med dess nuvarande status så länge bilbesikningen är nöjd.

            Enda sättet att lösa slitageproblemet är nogrannt smörja upp okcylindern (den är tvådelad och skruvas in) och byta både skivor och belägg samtidigt (OBS, viktigt!)!
            Sen behöver du i fortsättningen motionera bromsarna regelbundet genom att göra några riktiga inbromsningar. En vacker effektivbromsning räcker inte för att bakoken ska ta ordentligt utan du måste verkligen STÄLLA dig på fotbromsen.

            //Magnus

            PS! Kolla att det är tomt bakåt, först.

            Comment


            • #7
              Jag har aldrig haft problem med att mina skivor eller trummor bak rostar, men för nån dag sen var jag med om nått läskigt nu när ni säger att man ska verkligen ställa sig på bromsen! Körde en sträcka på ca 1mil, lite industri område lite motorväg naturligtvist nattetid och de blev en hel del hårda inbromsningar och accelrationer men kom ut på en 70-väg och varvade ur 1-an och 2-an in med trean och ligger där ca 160km/h när det slår om till rött... tänkte stanna då men inte fan ville den, bromsen var stenhård och det känndes som den inte tog tillräckligt bilen liksom bara gled fram hjulen låstes aldrig (de ska de inte göra heller pga ABS) men jag kände aldrig bromsen "studsa" fick stopp på den när jag passerat linjen med alla 4 hjul!

              Vad beror sånt på? Klart att bromsarna blivit för varma men vad mer kan det bero på? Bromsvätskan? Skivorna? Beläggen?
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • #8
                Om du tvärbromsar från 160 med orginalbromsar så kommer det kännas som om bromsarna nästan är borta när du kommer neråt 50 kmh. Fenomenet beror på att det blir en het "gaskudde" mellan belägg och skiva pga av upphettningen. Om det händer räcker inte kraften till att låsa skivorna så ABS:en tror att allt är OK. Du började troligen med att effektivbromsa från 160 för att sedan trycka allt hårdare och då var "skadan" redan skedd.

                Det är av ovanstående skäl prestandaskivor är räfflade.

                Om pedalen är hård är vätskan OK och jag tror inte servot försvunnit. Skulle kunna vara fel på ABS:en men det är ytterst osannolikt.

                //Magnus

                Comment


                • #9
                  .....Enda sättet att lösa slitageproblemet är nogrannt smörja upp okcylindern (den är tvådelad och skruvas in) och byta både skivor och belägg samtidigt (OBS, viktigt!)!
                  Sen behöver du i fortsättningen motionera bromsarna regelbundet genom att göra några riktiga inbromsningar. En vacker effektivbromsning räcker inte för att bakoken ska ta ordentligt utan du måste verkligen STÄLLA dig på fotbromsen.

                  OK, skall ge mig på det där. Men du menar väl inte att mina nya skivor och belägg behöver bytas IGEN????? Se'n skall det bromsas ;-)
                  Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                  Comment


                  • #10
                    Smörja upp och kolla gummidamaskerna är bra.

                    Som jag skrev i stycket ovanför, byt ingenting tills bilprovningen klagar. Bromstillskottet från bakbromsarna på Punton och Unon är nästan obefintligt i alla fall.

                    Att handbromsen funkar vid parkering är däremot praktiskt även om jag alltid lägger i en växel och undviker att låta bilen stå med dragen handbroms om det inte lutar kraftigt. Annars riskerar den att kärva och ligga an. Som sagt, en idiotkonstruktion.

                    //Magnus

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Pellesson
                      Om du tvärbromsar från 160 med orginalbromsar så kommer det kännas som om bromsarna nästan är borta när du kommer neråt 50 kmh. Fenomenet beror på att det blir en het "gaskudde" mellan belägg och skiva pga av upphettningen. Om det händer räcker inte kraften till att låsa skivorna så ABS:en tror att allt är OK. Du började troligen med att effektivbromsa från 160 för att sedan trycka allt hårdare och då var "skadan" redan skedd.

                      Det är av ovanstående skäl prestandaskivor är räfflade.

                      Om pedalen är hård är vätskan OK och jag tror inte servot försvunnit. Skulle kunna vara fel på ABS:en men det är ytterst osannolikt.

                      //Magnus
                      Väldigt bra svar och bra förklarat! Man tackar! Du verkar va ny här med "lite" kunskap Välkommen!
                      Kör tyskt, drömmer om italienskt

                      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                      Comment


                      • #12
                        Kollad upp bakbromsarna idag. Det sitter små runda metall-knoppar på paddarna bak och det är helt klart inte där broms-cylindern skall trycka :-) Så efter att ha vridit cylindern en liten bit så hamnade knoppen rätt (skall väl se till att cylindern inte kan skruva in sig själv när man kör) och nu verkar det som om paddarna tar som de skall bak. Har man lärt sig det också då. Bara fram kvar och med tanke på att den gamla skivan var bubblig och hemsk på insidan när den byttes på samma sida så borde man kanske ta ner den också.... Jaja, får se om man orkar, men med min takt lär det väl bli fram emot jul...
                        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                        Comment

                        Working...
                        X