Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mer pulver

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mer pulver

    Jag har en sjysst punto gt MEN jag skulle vilja klämma ur den lite mer effekt.
    Jag har redan novitec chip, större ic, annan kam,
    större turbo skulle vara intressant men vilken turbo ska man ha?
    Öppen för alla förslag
    Novitec gt

  • #2
    Mer effekt är viktigt !

    Ett turboaggregat bygger man (leverantören) ihop efter de egenskaper som önskas. Redan med orginalturbo så händer absolut ingenting under 3000 rpm. Att bara hänga på en större turbo gör att gränsen flyttas upp ännu mer.

    Vad vill du ha ?
    - Bredare effektkurva ?
    - Högre toppeffekt ?
    - Mindre lag ?
    Ska bilen fortfarande vara rolig att köra eller ska bara gå fort på strippen ?

    Det som gör det extra knepigt är att motorn redan från start är så liten så man inte har lågvarvsegenskaper att offra. Att bygga bort lag, förbättra trottelrespons och bottendrag samt stoppa in högprestandadelar i den nya turbon blir ett stort och dyrt projekt.

    Har du funderat på att lätta bilen ?
    4-5 kg motsvarar 1 HK.
    Vatten- eller metanolinsprutning ?
    Kostar 4-5 tusen med styrbox.

    Jag har själv två Uno Turbo, ett bruksexemplar och ett pågående yttelighetsprojekt (+ lite andra FIATar). Flera års erfarenhet gör att jag idag, varje gång, väljer körbarhet framför toppeffekt. Kolla Bilsports tunertest i förra nummret. Jag gissar att din GT med dom prylar du angivit spöar alla SAABarna i testet på dom flesta punkter utom toppfart på 402 m. Spelar ingen roll om man har 500 hästar om det tar eon innan turbon börjar ladda. Citroên CV2 med lång stubin ! Oooh vad roligt..... ?!

    //Magnus

    PS !
    - Hur mycket laddar turbon idag ?
    - Är det fortfarande orginalaggregatet ?

    Comment


    • #3
      mer pulver

      idag laddar jag 1.4 med orginalet men det ska upp till 1.8 med ett eftermarknads sprut dta e48, t 25 snurra och gröna spridare från cosworth.

      Så det jag är ute efter nu är lite stabilare grejer till blocket.
      Bilen är byggd med ställbara dämpare runt om så den är rätt rolig och köra i stan med men det skulle vara roligt och piska skiten ur nån på strippen, får väl hoppas att det håller med dom nya leksakerna jag köpt.

      Tack för tipset Magnus.


      Mvh Josef
      Novitec gt

      Comment


      • #4
        Byta sprut/motorstyrning är nödvändigt i det här skedet.

        Orginalsetupen laddar 0.83-0.86 bar. Om Novitec skyfflar på med uppåt 1.4 bar som du skriver så ligger även kompressordelen på gränsen. Annars är det turbindelen som alltid är för restriktiv i fabriksorginal. Redan strax över 1.1 bar kommer mottrycket i turbinen vara så stort att man inte får ut allt av det laddtryck som finns på insugssidan.
        Resultatet är "det inte händer mer" över en viss gräns när man drar på, särskilt på 4 och 5:an där motorbelastningen är som störst.

        Ska du ladda 1.8 bar så är det 2 saker du bör fundera på:
        1. Avgassidan: Skaffa extraktorgrenrör. Kostar en rejäl slant men cylindertömmning samt drivning av turbinen blir betydligt bättre vilket gör att trottelresponsen förbättras och spooluptiden minskar betydligt och du bränner inte bort en halv bar som aldrig kommer till användning. Ev kan man t.o.m. gå ner i kompressorstorlek vilket ytterligare minskar lag.
        2. Topplockspackningar lever ett farligt liv. Orginalpackningen (som är bra) kan klara upp till 1.5 bar om allt är perfekt jämnt draget och man är absolut säker på att tändningen är justerad för att aldrig knacka. Över 1.5 bar skulle jag inte gå utan att "ringa blocket" och köra packning + kopparringar. Annars kommer du ganska snart stå i ett stort vitt moln med vattenånga.

        Angående avgassystem: Feta 3 tums catback system ger i stort sett ingenting och är bortkastade pengar. Avgaserna svalnar på vägen och därmed minskar strömmningshastigheten som hellre bör hållas så konstant som möjligt (succesivt avsmalnande rör). Ljuddämparen bör sitta på sista 1/3-delen men inte allra längst bak, detta för att minska ändreflexen (påverkar mest hårdtrimmade sugmotorbilar utan katalysator).
        Däremot är det värt att titta på biten mellan turbo och cat. Man bör undvika små böjningsradier, helst genom att montera aggregatet så att skarp vinkel kan undvikas (oftast omöjligt pga platsbrist). För att minska mottrycket på turbinen vill man så fort som möjligt efter turbinutloppet övergå från laminär till turbulent strömmning. Den praktiska lösningen blir att ha en bit av framröret så grovt som möjligt (4 tum ?) närmast turbon, åtminstone 10-20 centimeter.

        Så en annan sak - försök mäta insugningstempraturen för att få en uppfattning om intercoolern räcker/kompressorn överhettar luften(nuvarande). Det ger dig vägledning om hur du ska göra med de nya prylarna. De flesta temperaturprober har relativt stor tidskonstant så man behöver hitta en lång uppförssträcka så att man kan hålla konstant laddtryck i bortåt 30 sekunder för att få ett stabilt värde.

        //Magnus

        Comment


        • #5
          Pellesson:
          Origanl tryck på punton är max 1.3bar (kan minnas fel dock, kan ha varit 1.2bar), vid 3000 eller om det var 3500 varv. Fast du kanske menade vid max effekt?
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            Det klart det är vid maxeffekt, dvs det som krävs för att få ut 133-137 hk. Om inte wastegaten har havererat så kan inte maxtrycket ligga särskilt långt från 0.85. Wastegatenventilen styrs av trycket i plenum. Om man "pyser" kan däremot elaka laddtryckspeakar uppstå. Även med en underdimensionerad turbin kommer trycket ligga på max 1 bar även vid laddtryckmaximum som bör hamna strax över 3000 rpm.

            Orginalladdtrycksmätarna är i och för sig bråte så man kan bli lurad.

            //Magnus

            Comment


            • #7
              blocket ska o-ringas,avgas hade jag tänkt 3" down pipe 2,5" resten av vägen och luft tempen mäts genom sprutet du kan läsa mer på www.dtafast.co.uk och kolla på e48exp.

              Jag tänkte att börja med det som jag skrev om tidigare plånboken börjar strejka nu men så fort pengarna börjar rulla in så börjas det med nya inköp av leksaker.

              mvh Josef
              Novitec gt

              Comment


              • #8
                ren nyfikenhet..

                vart har du köpt punton?
                Fiat Bravo såld

                Fiat uno turbo. uppäten av naturen avslutade sitt liv på skroten..

                Fiat uno 75 sx -1988,o avstäld. **endast 3200 mil

                Fiat Punto HGT

                Comment


                • #9
                  Re: ren nyfikenhet..

                  Originally posted by santazia
                  vart har du köpt punton?

                  En polare till mig som sysslar med bilar hämtade den från tyskland till mig
                  Novitec gt

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mer pulver

                    Originally posted by gt
                    Jag har en sjysst punto gt MEN jag skulle vilja klämma ur den lite mer effekt.
                    Jag har redan novitec chip, större ic, annan kam,
                    större turbo skulle vara intressant men vilken turbo ska man ha?
                    Öppen för alla förslag

                    Jag tycker inte du ska börja pilla med motorblocket som Pelleson säger. Det e inte så svårt att göra punton snabbare!

                    För det första så kan punto ladda över 1.1 bar med pysventil även under maxeffekten utan att det är någon som helst fara för blocket. Jag har ännu inte hört någon som har haft sönder blocket genom att ladda under 1.6 bar. Själv har jag kört med pysventil och 1.3 (enstaka fall 1.5) bar i laddtryck som inte faller under 1.1 någonstans under registret och det har funkat hur bra som helst.

                    För det andra så måste jag säga att dom trimmen du har nu gör dig ingen nytta utan större avgasrör, större turbo och starkare bränsle pump. Nyckel grejerna är större intercooler, större turbo, starkare bränsle pump och bra chip. Med dessa grejer når du 190-200 hk utan att behöva pilla med motorblocket och utan att behöva spendera en hel förmögenhet. Din kam kompletterar dessa komponenter med lite extra hästar men endast med dessa. Det e bara din Intercooler som kanske ger dig lite extra hk nu.

                    Vilket novitec chip har du? Är det det som styr laddtrycket eller det som styr bränsle tillförseln? Många chip e fejk och bara höjer laddtrycket vilket man även kan göra väldigt enkelt och mycket billigare med en pysventil.

                    Om du vill nå 190-200hk utan att behöva en förmögenhet så behöver du dessa grejer:

                    Fullt avgasystem 2.5" utan katalysator.
                    Större intercooler
                    Större Turbo i klassen Mitsubishi T12-T14 eller en av de färdiga hybridturbon som finns ute till Punton
                    Integrale bensinpump
                    Seb4 chip (beprövad och billigast, mkt bra) eller mappat chip (dyrare men bättre)
                    1.4+bar Ställbart laddtryck (enklast och billigast med en vanlig pysventil)
                    Öppet luftfilter

                    Du märker när du passerar 190 hk gränsen när din koppling börjar slira

                    Om du vill veta mera så e det bara att mejla..jag har massor av info om Punton
                    Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                    Comment

                    Working...
                    X