Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skrap ljud

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skrap ljud

    Hej!
    Jag har en Punto 60 -00 som får ett konstogt skrap ljud från höger fram hjul.
    Ljudet kommer främst när bilen stått över natten och jag ska svänga ut från garaget och samtidigt bromsar försiktigt.
    Det finns inget ljud i högre fart ,ingen obalans, ingen extrem värme vid bromsarna.
    Bilen är full servad och vara senast inne vid 10000 mila servicen för 600 mil sedan.
    Har märkt att ljudet kommer när jag backar ut från garaget.
    Har någon där ute något tips att ge mig vart jag kan söka felet.
    Själv så tror jag att det kan vara något med kärvande kolv i broms oket men har inte plockat av och kikat på det än.
    Tacksam för tips mvh Pontus (Karlstad)

  • #2
    ytrost på bromsskivor?

    hade liknande på min punto 60. verkstaden hävdade att det var ytrost på skivorna som fick det att skrapa lite.
    Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
    Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
    Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
    http://fiatpanda.wordpress.com/

    Comment


    • #3
      Har bilen stått ett par dar och det varit fuktigt så låter det förskräckligt om frambromsarna. Som om beläggen vore helt slut och den bara metallen skaver mot skivan. Efter lite bromsning så är det tillbaka till det vanliga. Att man hör det så tydligt beror nog mest på att det inte är någon märkvärdig ljudisolering åt det hållet. Vägljud är ju också Puntons akilleshäl tycker jag. Vår XM bråkar inte alls så mycket. Ljudisolering snarare än olika kvalitét på skivorna tror jag.

      Comment

      Working...
      X