Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur mycket rymmer bensintanken egentligen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur mycket rymmer bensintanken egentligen?

    Jag har alltid trott att det är 42 liter då det står så i instruktionsboken.

    Men idag fick jag soppatorsk, så där lagom pinsamt... När jag sedan tankade fick jag bara i 37 liter! Alltså 5 liter mindre, det kan jag ju köra 10 mil på, en jäkla skillnad.

    Hur går detta ihop? Har era Unos 42 liters tank? (Jag har en 45.i.e från 1989)

  • #2
    min turbo -90 har bara 35 liter!?! ska vara 45 enligt manualen..
    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
    X1/9
    www.kallebacksmotor.se

    Comment


    • #3
      Har aldrig vågat köra den tom, men när bensinlampan börjar lysa får jag i 30 liter. Tror att det ska vara ungefär 7 liter kvar då, så det verkar ju stämma, men inte med dom 42 literna....

      Comment


      • #4
        Precis Pär. När bensinlampan börja lysa har man gjort av med runt 30 liter. Men märkligt att de uppger 42 liter... det är ju ganska stor skillnad mot 37, visserligen så fyllde jag bara tills pumpen slog ifrån, så kanske hade jag kunnat pressa i någon liter till om jag fyllde röret också

        (Jag brukar egentligen tanka när mätaren står i mitten, dumt att köra omkring med tom tank, men bensinpriset har varit så högt på sistone så jag har åkt omkring och hoppats på en sänkning... förgäves...)

        Comment


        • #5
          tanken!

          jag får nog i runt 40 liter i min uno t 87a. tror att dom har ökat volymen genom att göra "ledningen" mellan tanklock och tank tjockare. kan ju vara så att den är bytt till smalare på vissa men det vore konstigt om allas var det.
          mvh henrik
          Henrik Persson
          Fiat Uno Turbo i.e -87
          http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=283
          Lancia Delta HF integrale -90
          BMW M5 -95

          Comment


          • #6
            vissa har en extra tank innan för bakskärmen på ca 5-7 liter oxå
            En uno turbo är fan inte fin,men man vänjer sig,,,,såld borta kommer ej igen

            Comment


            • #7
              Det har jag, det er visst reservtanken

              Comment


              • #8
                Reservtanken är alltså separat. Enligt instruktionsboken är tanken på 42 liter inklusive en reservtank på 5,5-7 liter.

                Det kanske var så att "reservtanken ej kopplades in", vilket skulle kunna förklara varför jag bara fick i 37liter? Om det nu är så, då kanske bensinen i reservtanken är från 1989 Man ska väl inte koppla om något manuellt för att bilen ska gå på reservtanken?

                Comment


                • #9
                  nääää det är bara en liten förtank som bensinen rinner igenom o fylls när du tankar sen när du bromsar så åker soppan ner i vanliga tanken
                  En uno turbo är fan inte fin,men man vänjer sig,,,,såld borta kommer ej igen

                  Comment


                  • #10
                    ok, får väl prova att bromsa någongång

                    Då var det inte lösningen till varför tanken bara rymde 37 liter. Kanske någon tidigare ägare som bytt tank eller vad som helst.

                    Comment

                    Working...
                    X