Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uno Turbo 90-? köpes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Uno Turbo 90-? köpes

    Vill köpa per eldhs fiat uno turbo som jag såg var till salu om ingen annan har ett roligare alternativ. Men pers bil såg mycket fin ut.
    Pris? utr? ort?
    MVH Nils Kall
    (medlem i club alfa romeo)

  • #2
    Extra utr. är JVC CD, Coupe-fälgar och Abarthspoiler. Standard är som vanligt c-lås, elhissar och Momoratt. Ny kamrem, soppafilter, olja+filter, dumpventil (Bosch), renoverad topp, mm.
    8 v-däck + orig. alu-fälg medföljer. + lite andra delar.
    Eftersom jag lagt ned rätt mycket stålar + dyra hjul (nya 195/45-15-däck) är priset inte så prutbara 19000:-
    Finns i Göteborg men kan även ses på Skokloster 1 maj.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Ok skokloster ska jag me på.
      Det är väl ingen rost på bilen?
      Servostyrning, abs, ac eller?
      hur långt har den gått?
      Är det 1.4 liter 118 hk?
      Är dumpventilen orginal?
      Orginal avgassystem?
      19000 verkar vettigt tycker jag.
      MVH Nils

      Comment


      • #4
        Hmm läste att du hade problem med din bil i september förra året. Knackade eller nåt? Är detta löst? Därför topprenoveringen? Hur såg kolvarna ut?
        MVH Nils

        Comment


        • #5
          g

          Servo, Abs Ac på en Uno Turbo... ........
          Finns inte på nån "svenskbil" vad jag vet,.,.,.,
          Abs vet jag fanns på nyare i b.l.a Tyskland
          1.3 100hk orginal
          1.4 "racing" 112hk orginal
          /HH

          Comment


          • #6
            Hur dyrt/svårt är det att själv trimma till ca 150 hållbara (dvs utan överhettning, spikning odylikt) hästar?
            Tänkte ny intercooler med vattensprut, chip, avgas o insug fix o eventuellt bättre kylning. Är turbon vattenkyld?
            MVH Nils

            Comment


            • #7
              Det är en 90; alltså 1301cc och 101 hk. ABS fanns bara på 1.4 modellen. (Ej Sverige)
              Har gått 11400. Den är otrimmad, alltså är allt original..
              Det har varit rost runt 2 av dräneringshålen i golvet (nu bra lagat) samt lite rost i dörrarna. Lite småbulor på skärmarna.
              Turbon är en vattenkyld IHI, med Bosch LE2-Jetronic med knacksensor. Så det skulle vara väldigt svårt att få den att spika!!
              Problemet jag hade var ryckig acceleration och tappad kraft vid varm motor + oljeförbr. på 1.5 liter/100mil och hög bränsleförbr. (1l./mil)..
              De 2 senare problemen berodde på slitna ventilstyrningar/tätningar (fixat) och de 2 första berodde - tydligen - på sliten dumpventil. (bytt)
              Kolvar/Vevparti/Block är som på alla Fiat i stort sett outslitliga. (om man inte trimmar till 200hk med originalkolvar...)

              mvh / per
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Du frågade om chiptrimning

                Jo visst går det att chiptrimma upp till ca 150 hk utan att det blir skit av det. Jag har en Uno turbo -90 som är chippad hos Turbocenter i Tullinge, de mätte inte men sa att det ger ca 130-150 hästisepållar. Och det funkar alldeles utmärkt. Raceade med en äldre Uno turbo idag (= kul, första gången jag träffade på en kompis ute i trafiken) och höll på att köra på honom bakifrån för han var segare i accelerationen. Så jag har bara goda erfarenheter av chiptrimning :-)

                Minns inte exakt vad det kostade, det var några år sedan, ca 5000:- men då modifierades diverse prylar inklusive avgassystem på samma gång.
                Svart chippad Uno turbo -90
                och illgul 128:a -74

                Comment


                • #9
                  röd Turbo i Jönköping

                  Josse, såg en röd 87 eller 88:a i Jönköping för ett par veckor sen, riktigt fräsch såg det ut som. Rätt ung snubbe som körde. Nån du känner till kanske?
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Neej

                    Jag vet att det finns en röd äldre med äldre karossen i stan, min pojkvän var på g att köpa den men nån annan hann före. Så det är väl den jäveln då... ha ha
                    Svart chippad Uno turbo -90
                    och illgul 128:a -74

                    Comment

                    Working...
                    X