Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad tänka på vid köp av beg. Punto?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad tänka på vid köp av beg. Punto?

    Hej hej!
    Hoppas att jag är välkommen trots att jag för tillfället kör svensk traktor.

    Funderar på att byta upp mig till en Punto 80, årsmodell 01-02. Vad ska man titta extra noga på när man väljer bland objekten?

    (Nån som vill köpa en 945? )
    Grande Punto 1.3 MJT -08
    (Tidigare Punto 80 -04, Grande Punto -08 och Punto 60 -04)

  • #2
    att tänka på

    Ja du det som jag har haft problem med är bla.
    Kolla hur lacken är,min Punto som är i från 00 har en tendens att släppa i från karossen på utsatta ställen framhjul .bak vid bakhjulet.
    kolla in biltest på www.bilprovningen.se
    där kan man få bra bild över vad man ska tänka på.
    Pontus

    Comment


    • #3
      Min erfarenhet av Punto 80 är att den är en väldigt problemfri bil.

      Det viktigaste är väl att kolla efter stenskott, viktigt att de blivit lagade med tanke på galvaniseringen.

      Comment


      • #4
        Jag fick höra att vindrutetorkarmotorn har fel fett eller för mycket fett så det blir överslag i den och den hackar fram. Man kan höra att det faktiskt sprakar lite. Så var det också på den jag köpte och garantin tog det.

        Nästa grej är att ventilationen av strålkastarhusen är otillräcklig. Det blir fukt innanför täckglaset. Man byter till ett annat bakstycke som ska ventilera bättre. (Även detta bytte dom på min.)

        Kolla värmesitsarna. Min pajade innan garantin gick ut så det blev gratis det med. Annars är ju just värmesitsar ett typfel på vilken bil som helst.

        Förarstolen i min (-01 Punto 60) kändes lite nersutten i bakkant redan vid c:a 3000mil (och jag är inte tung). Kolla och jämför med högerstolen som säkert är mindre använd.

        För övrigt tycker jag det är en förträfflig bil. Skamligt billig att köpa i andra hand också.

        Comment


        • #5
          Ja dessa problem känner jag igen det tråkigaste var när ramen på min förarstol gav upp,trodde att jag var ensam detta.
          Fukten i lyktorna är också ett problem i och med att det blir så dåligt ljus när det blir blött ute,det blir rejält med kondens i lyktorna.
          Kan man inte borra egena cirkulationhål bak på lykt hållarna det sammlas ju ganska mycket vatten som borde rinna ut någon stans men nu blir kvar lyktan.
          Hade en fundering på att borra två hål plastlocket och sätta en liten slang ner mot vägbanan så att fukten kan rinna ut där.
          Det borde inte bli värre med fukt om man tar en ganska smal slang.
          Vad tror ni ni ?

          Comment


          • #6
            Köp den inte!

            Skit bil!
            FIAT PUNTO 80ELX-02

            Comment


            • #7
              Ok !

              Det var ju roligt att få in en sådan rolig kille och att få så bra inlägg.

              Comment


              • #8
                Originally posted by KRISTIAN
                Köp den inte!

                Skit bil!
                Varför inte? Utveckla gärna!
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #9
                  JA gärna

                  Ja bra med seriösa inlägg men det måste vara just det seriöst.
                  Det är vad jag trycker (inte bara skriva skitbil och inget mer)
                  Mera Diskussioner på Fiat-klubben.
                  Pontus

                  Comment


                  • #10
                    Tycker att Punton är en bra bil, lite högljudd bara, men det är väl bara normalt för bilar i den storleken? Köpte min -99, så har haft den i 5 år och 7500mil (årsmodell -96). Det enda som bytts är 1 strålkastare fram (stenskott), ett bromsok bak (förbaskade skivbromsar!), fönsterhiss förardörren (hmm... ) samt en ny uppsättning bromsskivor runt om och 2 uppsättningar broms-klossar runt om. Och så då lite däck, bortsett från normal service. Tycker inte att det är något annat än normalt, hade inte spelat någon roll vilken bil jag haft så hade det inte varit mindre att byta (bortsett från kanske fönsterhissen). Har ingen synlig rost heller, men borde kanske ta och leta efter lite. Var visst inte så dyrt att få det kollat i hålrum.

                    Glömde, har bytt en vajer till handbromsen också.
                    Last edited by novisen; 5 November 2004, 08:41.
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment

                    Working...
                    X