Announcement

Collapse
No announcement yet.

Service av bakbromsarna (trummor)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Service av bakbromsarna (trummor)

    Handbromsen tog dåligt på ena sidan. (Antagligen även fotbromsen men det märkte jag inte.) Inför besiktningen tänkte jag att det måste fixas. Nesligt att få backning, extra utgifter och onödig tid till om besiktning för nå’t man vet om.
    Problemet visade sig vara att glidytorna för backar och självjustering hade börjat kärva. Backarna nådde inte riktigt ut till trumman för att självjusteringen, inringad, inte hängde med. Jag motionerade backarna genom att dra dom utåt med en polygrip. Pilarna [1]. Sedan släppte jag på självjusteringen genom att dra ner spärren [2]. Lite olja på självjusteringen och backarnas glidytor för att få igång det hela och sedan ett värmetåligt fett – koppar- eller alufett så det håller smörjning ett tag. Smörj inte flödigt. Bromsytorna får inte bli feta.
    Före återmontering av trumman släppte jag självjusteringen helt så backarna går ihop så mycket det går. På med trumman och muttern. Sedan ett tramp på bromsen så hör man hur självjusteringen knastrar till och håller backarna i rätt läge. För ordningens skull tog jag båda sidor. Nu är det ordentligt och jämnt bett i bakbromsarna.
    Hur får man av bromstrumman då? Knacka av skyddshylsan av plåt lagom försiktigt så att den inte blir deformerad. Nu ser man stora muttern som sitter HÅRT. Lång förlängning till hylsan och ta i. Det går. Vanlig högergänga. Jag använde en 32mm sexkanthylsa med rundade hörn. Kanske en 31 går på men det hade jag ingen. Lagret sitter i en kassett med fixerat anhåll så det är bara att dra åt HÅRT när man återmonterar. Inte lagom hårt som med lager som ska ansättas precis m.h.a. muttern. Ingen extra låsning av muttern.
    Attached Files
Working...
X