Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat 130

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat 130

    Är det någon som har nån erfarenhet av Fiat 130? Kanske ens dumt att fråga eftersom den är så udda?

    Var i alla fall och provkörde en upplagad 72 a i stockholm som han ville ha ca 30000kr för
    Den har varit bra rostig syns, plus att den gick lite ojämt samt att det inte kom nån värme i den vad det nu beror på?

    Men det är väl som att köpa ett sjunkande skepp om man skulle slå till på den antar jag..

    Annars en grymt tuff Fiat som jag drömt om länge! med en 3,2 liters v6 a på 165 hk automat plus en storlek som inte brukar höra hemma på en fiat: 4.7 lång samt 1,6 t tung...

    /HH

  • #2
    om jag inte mins fel så är det en ferrari 6:a i den....

    var sugen på en -67:ans 130 cupe...

    men det man bör tänka på är ju att ferrari grejer inte är så billiga
    men det går vist att få tag i allting...

    snackade med han som hade den och han bestälde alla grejer från nått företag i england. va vist billigast så
    Fiat Croma 16v -95 (såld)
    Lancia Delta HF Integrale 8v -88 (såld)
    Ford Mustang cab -71

    Comment


    • #3
      Du minns fel..

      Det är ingen Ferrarimotor. Den är konstruerad av Aurelio Lampredi (samma kille som gjort twincam/enkelkams motorn, som suttit i typ alla Fiatar). Den satt bara i 130. En kamaxel per cylinderrad och 3.2liter.
      130Coupe fanns inte 1967, det är en 70-talare.. Det var inte en Dino Coupe du tittade på Knasen?

      Fiat Dino var den enda bilen med Ferrarimotorn, på antingen 2.0 eller 2.4liter. Den hade 4 kamaxlar.

      Se mer på www.carsfromitaly.com som vanligt.

      Henrik, kolla med Patrik Andersson (tror jag) i Karlstad (kolla genom classic club), en jäkligt trevlig snubbe med 4 st. 130..
      Han vet ett o annat!

      Annars hade farsan en likadan blå 73:a i slutet på 80-talet. Manuell!! (ZF-låda med ettan nere till vänster!) Den var så jävla kunglig, med ett riktigt fett ljud från sönderrostade ljuddämpare. Den sålde farsan till en kille i Umeå, pga. rost i golv/tidsbrist.
      Tror inte den är så komplicerad att greja med dock.
      Last edited by per; 31 October 2004, 19:13.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        hmm tänk efter så var det nog en dino ja
        Fiat Croma 16v -95 (såld)
        Lancia Delta HF Integrale 8v -88 (såld)
        Ford Mustang cab -71

        Comment


        • #5
          stämmer

          bra det där Per angående motorn.. Nej inte verkar den så avancerad att skruva med, men det var en del saker som fick en att bli lite misstänksam mot just denna bil.... om det skulle bli affär skulle priset justeras en del.

          Skulle helst också vilja ha en manuell. Jakten går vidare!
          Har fått nys om en annan nu också..

          /HH

          Comment


          • #6
            Var det denna du testkörde?

            Onekligen FET!

            Comment

            Working...
            X