Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bluddrande Tipo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bluddrande Tipo

    Idag har jag varit och köpt en Tipo, en 2,0 i.e. GT -91. Det största felet med den är att den ryker svart, hackar sig och bluddrar. Detta gör den om man inte drar på eller håller sig över 3000 varv ungefär. Tomgången är hög och ojämn. Nu är det ju väldigt vanskligt att säga någonting så här över nätet när man inte ens får lyssna på eller prova bilen, men jag får väl göra ett försök iaf. Är det någon som har haft samma problem och/eller har någon misstanke om vad det kan vara?
    Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
    Fiat Marea Weekend 1,6 -97

  • #2
    ryker det...

    ..när du motorbromsar elr va? nu e inte jag ngn motorexpert över huvudtaget.. men en tipo med en av de större motorerna, som ryker och har sig.. låter hårdkört och jävligt slitet helt enkelt, packningar, ventiler/styrningar osv

    (exakt så betedde sig min skoda 120 när bensinpumpen läckte... innan vevaxeln gick av)

    men som sagt... jag borde nog inte uttala mej
    Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
    Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
    Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
    http://fiatpanda.wordpress.com/

    Comment


    • #3
      2.0 GT

      Grattis till köpet! Den trevliga modellen växer inte på träd.. skulle jag köpa en Tipo skulle det bli en sån. De flesta har ju sura 1.6an eller den ännu ovanligare 2.016V som knappt har nåt vrid alls..
      Börja kolla igenom tändsystem, bränsle osv. stiften funkar? Tändkablar OK? Gammal bensin? Igensatt luftfilter? Gammalt soppafilter? Sen finns det spridarrengöring att hälla i tanken oxå, de kan ju ha kloggat igen.


      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Kolla oxå att bränsletrycksregulatorn inte blivit bucklig för då blir soppatrycket fel. Det låter som (rund plåtcylinder som sitter vid bränslespridarna, med 2 bränsleanslutningar och en vakuumslangsanslutning.) Framför allt: sitter vakuumslangen fast? Kan vara sprucken också.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Jag tror(och hoppas) inte att det är taskiga ventilstyrningar för då skulle det väl ändå ryka blått eller? Rätta mig gärna om jag har fel. Dessutom går motorn så väldans bra när man drar på och inga missljud har den. Det är just det att den bluddrar på låga varv om man inte accar och när den håller på så blir det stora svarta rökmoln som nästan får en gammal dieselmerca att skämmas. Jag har inte gjort något med bilen än men när jag gör det hade jag tänkt börja kolla över tändsystemet och spridarna. Bränsletrycksregulatorn hade jag däremot inte tänkt på, den ska jag kolla också. Tack så mycket för hjälpen så här långt så ska jag följa upp hur det hela förlöper.
          Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
          Fiat Marea Weekend 1,6 -97

          Comment


          • #6
            Allt utom röken tycker jag låter som vatten i bensinen.
            Så har mina gamla bilar som jag botat med k-sprit betet sig.
            När väl varvet är uppe så går de som raketer men vägen dit är slö och bluddrig.
            //Martin
            Kör - Audi A3 3.2 DSG -05
            Åker - Cheva Transsport -01
            Såld - /F/I/A/T/ Coupé 20V Turbo -00
            Såld - Audi A4 1.8T Avant Quattro -03
            Såld - Audi A3 3.2 DSG -04
            Såld - VW Golf 2,0 TDI -04

            Comment


            • #7
              Idag har jag äntligen fått både tid och ork att kolla på Tipon. Det första misstänkta som jag såg när jag öppnade huven var en röd grej som det står weber på. Den sitter före insuget, på motsvarande sida av det som rör sig när man gasar. Fastsättningen till denna sak hade fått gängpaj när jag skruvat dit den riktigt så gick bilen bättre, men inte riktigt bra ändå. Locket till den röda Webersaken gick att öppna även om det ser ut som om det inte var meningen att det ska gå att öppna. Där inne sitter något som ser ut som en slags potentiometer som rör sig när man gasar och det går att justera hur långt den ska gå tillbaka med en liten insexskruv. Vad är detta för något? Är det luftmängdmätaren jag har hittat? I övrigt var det en liten plastflisa borta från rotorn och stiften var sotiga.
              Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
              Fiat Marea Weekend 1,6 -97

              Comment


              • #8
                Luftmängdsmätaren kan det va, Hursomhelst
                banan på poten ska rengöras o smörjas in med lämplig
                smörja så att den ej torkar..
                Finns fina elektroniksprejer till det.
                OBS !! EJ 5-56 Använd ALDRIG DET !

                Bra om man kan ansluta ett visarinstrument o kolla så att det ej är glapp i den.
                Mät då ej baklänges in i nån El burk !
                Fiat for FUN

                Comment


                • #9
                  Johannes:

                  Sitter det 3 stift i kopplingen om du tarv loss kabeln? det är nog hursomhelst gasspjällskontakten du hittat lös, vilket är ett allvarligt fel men lätt att åtgärda:

                  Poängen med denna (på Boschsystem och säkert liknande på Weber) är att datorn ska veta när du 1. har gasen släppt 2. gasar 3. Ger fullgas.
                  Förmodligen sitter den nu fel, så att den bara fattar fullgas; ger signal för max bränsle, vilket gör att motorn chokar och stiften sotar igen..

                  Om du tar loss denna röda sak borde du känna ett ändläge och ett litet klick om du vrider axeln. Det där klicket ska komma EXAKT (så nära som möjligt) när gasspjället når stängt läge. Det ska gå att vrida hela kontakten något om du inte skruvat åt skruvarna för hårt.
                  Fixa läget så att det klickar på rätt ställe och skruva åt skruvarna.

                  Good luck! :-)
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Som Håkan sa: Spraya med elektronikrengöring och limma igen det där locket noga!

                    Undrar just vilken idiot som hade bilen innan dig... :-/
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Tack för era snabba och utförliga svar! Mycket riktigt sitter det tre stift i kontakten till dosan. Det stämmer också att det går att justera dess läge med skruvarna som den sitter fast med. Imorgon ska jag återuppta arbetet.
                      Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
                      Fiat Marea Weekend 1,6 -97

                      Comment


                      • #12
                        Nu har jag tagit bort hela klumpen med gasspjället och ska pyssla lite med den. Tills vidare kan jag bara instämma i Pers undran över vad tidigare ägaren var för ett stolpskott. Spjället satt fast med bara en skruv, alltså var det ett hål rakt igenom spjället vilket inte känns så lyckat. Vidare sitter det nåt sorts stift eller pinne fastspacklat(!) som stopp för gasen på tillbakavägen. Dock stoppar spjället innan pinnen. Ska det inte sitta en tomgångsskruv där istället?
                        Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
                        Fiat Marea Weekend 1,6 -97

                        Comment


                        • #13
                          Jovisst, det ska sitta en stoppskruv. Gängpaj där oxå?? Mest för att själva spjällskivan inte ska nöta in i godset i röret.
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #14
                            Jo minsann det fanns en skruv under spacklet, det verkar som om någon förväxlat plastic padding och gänglåsning. Gängorna var hela också så nu är allt frid och fröjd med det. Gasspjällskontakten har jag justerat in så att den är justerad som den av allt att döma varit under hela sin levnad. Imorgon ska jag sätta dit och testa. Spännande!
                            Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
                            Fiat Marea Weekend 1,6 -97

                            Comment


                            • #15
                              Jodå, märkbart bättre blev det men ändå inte riktigt hundra. Fortfarande hackar bilen när man försöker hålla jämn gas och ryker svart gör det. Idag tittade jag i luftburken också. Jag sökte mest efter en luftmängdmätare men någon sådan kunde jag inte finna. Finns det någon som vet var den sitter, för det måste väl ändå finnas en? Nu har jag tänkt gå vidare med att kika på bränsletrycksregulatorn som jag hade glömt bort. Jag har också funderat på lambdasonden, om den ballar ur skulle väl det kunna ge för fet blandning, eller?
                              Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
                              Fiat Marea Weekend 1,6 -97

                              Comment

                              Working...
                              X