Announcement

Collapse
No announcement yet.

*panik*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • *panik*

    satte på sommardäcken i går. min snälla mamma tyckte sig inte behöva alufälgarna hon fick med sin uno "sprint" (70 ie-90, med abarth spoilerpaket och ditsatt extra varvräknare
    Det blev riktigt bra faktiskt, även om de inte är helt nya

    Däremot såg jag att min punto-00 börjat ROSTA!!!
    nederdelen av främre hjulhuset är fullständigt nerblästrat och plåtrent, och där hade det börjat! det gick att skrapa bort med tumnageln visserligen, men ändå?
    Har tidigare sett att bakdörrarnas framkant åxå är helt plåtrena, med det ska tydligen täckas av garantin eftersom bakdörrarna är felmonterade *puh*. Men inte det främre *suck*

    lacken är det enda jag inte är nöjd med på punton.. har avflagnad lack och stenskott hela karrossen, ok, jag kör ca 3500 mil/år, men punton har inte gått 5000 än. och det på helt vanliga asfalstvägar. Har tittat närmare på bilar av motsvarande ålder/körsträcka och inte hitta en enda som är lika skadad i lacken
    Min Fiatverkstad säger att det är pga att den inte har stänkskydd, och att det inte täcks på ngn garanti...
    Hur kan man vara så korkad som tillverkare med så grundmurat rostburksrykte, att när man börjar rostskydda ordentligt, så struntar man i stänkskydd istället?!
    Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
    Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
    Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
    http://fiatpanda.wordpress.com/

  • #2
    På coupén är det som tur är plast detaljer som tar blästringen.
    //Martin
    Kör - Audi A3 3.2 DSG -05
    Åker - Cheva Transsport -01
    Såld - /F/I/A/T/ Coupé 20V Turbo -00
    Såld - Audi A4 1.8T Avant Quattro -03
    Såld - Audi A3 3.2 DSG -04
    Såld - VW Golf 2,0 TDI -04

    Comment


    • #3
      Tillverkarna tror väl att man kör Max 50 km/h o på dammsugade vägar !
      DET FINNS FAKTISKT STENAR PÅ VÄGARNA som hela tiden BLÄSTRAR skärmkanter o hjulhus mm.

      Sen står det faktiskt i bilens instruktionsbok att de ej skadar att BÄTTRA PÅ ROSTSKYDDET !!!

      Vilket rostskydd hälper mot blästring ?? svara på det !
      Plastskärmkanter Jajamän men det brukar rosta under dem i all fukt(saltvatten, rena elektrolysen för plåten) som samlas(Uno)
      Bara att måla på nåt geggigt som varar !
      Fiat for FUN

      Comment


      • #4
        funderade...

        ...på klarlack på vissa extremt utsatta ställen.. men de jag har frågat skriker bara rakt ut "du får lacka om om ett par år" ...
        jo tjena! 25papp har man ju som ligger o skräpar :P

        verkstan som skulle fixa bakdörrarna får fixa skadorna som blivit nu, men det lär ju bli likadant efter ett år... numer har ju punto plastklisterbitar där min blivit blästrad (min är tillverkad okt-99, så den e ganska tidig). Jag har satt dit sådana på hundbenet i bak, tack och lov.

        bryr mig inte så mkt om hur det ser ut.. bara den inte r o s t a r

        kanske kan anlita ngn bilreklamfirma att smeta in hela bilen i foliereklam?
        Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
        Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
        Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
        http://fiatpanda.wordpress.com/

        Comment


        • #5
          Kontakta

          Antonio kan du få en kexpunto.........

          Comment


          • #6
            que?

            Jag är en nykomling! fattar inte! Fick han bilar att rosta åxå?
            tellme, tellme!

            ang lacken..min teori är att fiat snålar in på den eller att min ÅF tvättede min bil i lacknafta innan jag tog över den:P
            kollade lacken på motsvarande ställen på svärfars SAAB 900 turbo-16 -84, med dryga 24000 mil bakom sig. Inte ens hälften så mycket "stenskott"! Den har gått i sthlm, + de senaste 2 åren här uppe i dalarna, på samma vägar som jag kör på. (fast han kör ordentligt mycket fortare
            Fast punton har lite buss över sig.. D kanske har med frontytan att göra?
            *suck*
            Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
            Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
            Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
            http://fiatpanda.wordpress.com/

            Comment


            • #7
              Jag tror...

              att Henrik syftar på den Punto HGT som är helt klädd med reklamfolie med reklam för kexchoklad.
              Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
              Fiat Marea Weekend 1,6 -97

              Comment


              • #8
                *l*

                det var ju skitskoj! snacka om att utmana ödet!
                Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
                Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
                Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
                http://fiatpanda.wordpress.com/

                Comment

                Working...
                X