Announcement

Collapse
No announcement yet.

Luft filter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Luft filter

    Har man nu gjort någe dumt igen? Efter att man hämtat sin lilla ögonsten efter service upptäcker man att det ligger ett paket med luftfilter i bilen. Paranoid över verkstäder, obefogat givetvis men ändå, sliter men upp förpackningen och förväntar sig att se ett nytt rent filter. Gör-det-själv-service a'la IKEA passerade nog hjärnan ett par gånger. Det visade sig dock att det var mittt gamla, med fém bokstäver på, JAMEX. Vet att jag sett detta namn här på forumet ett antal gånger så jag får väl fråga vad det är? Special eller orginal på en Punto GT -96? När jag köpte bilen sa försäljaren att allt var original, men supersprint avgassystem är väl kanske också lite udda? Skulle bli glad om någon kan tala om vad mer som skiljer mellan vanliga punto och GT (och om någon vet vad nypris var på Punto GT -96).
    //Nybörjaren som lär sig sakta
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Det är ett fullflödesfilter, har ett likadant. Oändlig livslängd, man behöver bara göra rent det och massera in ny olja var tusende mil. Inte original!
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      enl teknikens värld 6-95...

      ...kostade Punto GT 144 500 kr ny, en 75 sx gick lös på 112 900:-
      gt´n: har 136hk, toppar 200 och gör 0-100 på 7.9 sek
      75:an: har 74hk, toppar 150 och gör 0-100 på 16,1 sek
      (bmw 318 ti har 140 hk, 209 km/h, gör 0-100 på 9,9 sek

      de hade en tävling där man skulle rösta fram sveriges bästa bil i det numret, så alla bilar i sverige finns med i olika kategorier. GT´n var snabbast till 100 bland alla representerade GTI-bilar *hehe*
      Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
      Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
      Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
      http://fiatpanda.wordpress.com/

      Comment


      • #4
        Så hur rengör man filtret och vad för typ av olja skall man ha? Läste att vanlig motorolja inte har något inne i cylindern att göra.
        Försökte hitta jamex på nätet, någon som har en bra länk?
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #5
          Rengör väl med avfettning, sen går du till närmaste MC-affär och säger: "Ge mig en flaska luftfilterolja, sån som ni har till bågarna era!"
          eller nåt i den stilen.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Hittade inget specifikt för Jamex:

            http://www.dalhems.com/luftfiltersidor/filterclean.html

            /B
            Stilo & GSXR1000 Race

            Comment


            • #7
              Novisen

              Fundering vad var det för försäljare som sa att det var orginal med sport luft filter och supersprint avgas?

              Det är säckert nån HK extra! :-)
              /Jimmy
              mvh Jimmy Särås

              0736-996 993

              Comment


              • #8
                Tja, köpte den privat via kontakter, så det fanns ingen anledningn att nämna för prisets skull. Antar att det säljare menade var att den inte är chippad.
                Vid 3000 mil service byttes inte luft/bensin filter för att det skulle vara sport modell. Får nog börja lita mer på service killar (stor ursäkt till alla...). Kan det tänkas att det då dessutom sitter sportbränlefilter monterat? Skall det också tvättas med jämna mellanrum som luftfiltert i så fall?
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #9
                  Hehe... Soppafilter är en helt annan historia! Där används bosch original av den enkla anledningen att man inte skulle vinna ett skit på att ha lite lägre motstånd. (ett återcirkulerande system) (Och skulle man nu få ett högre soppatryck (fast filtret styr inte trycket) skulle man rubba hela systemet och bilen skulle gå sämre!)
                  En miljon spänn på att du har original soppafilter och det ska väl bytas runt 8000mil.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    per

                    Om man nu skall suga i sig ett par liter soppa i sekunden vill det till attt inte filtret sitter i vägen. Blir väl lite undertryck på cylindersidan, så att säga :-)
                    Förstår vad du menar med att man inte tjänar något, men jag kan inte tänka mig att det skulle bli sämre, bara ge jämnare tryck vid gaspådrag, om något.
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment


                    • #11
                      Ja det är klart men då har man nog byggt om rätt mycket av hela systemet ändå (om man räknar med 2l./sek..) :-)
                      Menade bara att du antagligen inte behöver oroa dig för annat än det vanliga filterbytesintervallet.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment

                      Working...
                      X