Announcement

Collapse
No announcement yet.

Punto HGT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Punto HGT

    Hej! Är det ngn. som har importerat ngn. Punto HGT ( el. Stilo HGT) ?
    Är intresserad av hur körupplevelsen/egenskaper är samt pris och försäkringskostnader.
    Jag har själv en Punto 80 16V -01 och trivs på det stora hela mkt. bra med den. Har haft några mindre fel; stolsvärmen i förastolen upphörde, kupéfläkten fick bytas samt konstigt knirr eller knaster vid användn. av vindrutetorkare fram. Allt detta åtgärdades på garantin.
    Köpte den som demo-ex. med 650mil på mätaren i Dec. -02 . Har nu passerat 4000mil. Jag förvånas över hur flexibel och varvvillig den lilla 1.2 L 16V motorn är. Utrymmet är troligtvis störst i småbilsklassen.
    Har åkt med som passagerare fram i Volvo V70 ett flertal gånger och kan konstatera att utrymmet runt omkring är mindre än i Punton! Finish i inredningsdetaljer är av hög kvalitet. Tyget i dörr- sidor och plastmaterial håller en betydligt högre klass än i exempelvis Toyota Yaris som jag haft tillfälle att köra i arbetet.
    Det skiljer även väsentligt i ljudnivå, där Yaris, Polo , Fabia, Ibiza mfl. inte håller samma låga ljudnivå som Punto.
    Jag är naturligtvis INTE objektiv, men gjorde mitt val efter att ha provkört ett antal bilar i samma klass.
    Tycker det är synd att generalagenten inte tar in "top of the line" -modellen HGT. Detta skulle säkert locka fler kunder med en bra marknadsföring.
    Det är troligen åtskilliga kunder som lockats att köpa en vanlig VW Golf efter att beskådat alla reklamannonser med Golf GTI.
    En strategi som de flesta märken använder sig av.
    Både Punto- och Stilo HGT finns att köpa på mindre marknader med vinterklimat såsom Schweiz och Österrike.
    Hälsningar Rocky
    PeÅ

  • #2
    Stilo HGT? Finns det sån? Är inte det ABARTH den kallas?
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Fullt medhåll ang. att det vore bättre reklam och image mässigt att sälja även prestandamodellerna av punto och stilo.
      Barchettan tilltalar ju kanske inte alla som vill åka lite roligare Fiat.
      Att Fiat importören e så ovillig att ta in prestandamodeller
      har ju gjort att sverige gått miste om en del roliga prisvärda modeller, som t.ex Punto Gt, Stilo Abarth och Punto HGT.
      Troligen missar vi också Panda Suv såm jag tycker e riktigt ball.
      Varför la man ner en så rolig bil som Coupe och varför bytte man bort 16v maskinen som e en av världens bästa maskiner...
      Nä skärpning Olle Ohlsson ta in de roliga och lägg ner det tråkiga.
      Panda med w-tex inredning tilltalar inte oss som gillar när det går undan.
      mvh Nalle
      Uno_Nalle Lazzat Member Nr:1
      /F/I/A/T/ LANCIA RallyCars by NTI
      Kör:Punto Gt (pimp leather edition)
      Lancia Delta Integrale(race)
      Uno Turbo(race)

      Comment


      • #4
        Punto HGT, Stilo HGT/Abarth

        Det är ett märkligt agerande med tanke på att bilar som i för sig i grunden var avancerade men som byggdes med tvivelaktig kvalitat och tvivelaktiga underleverantörer är ett minne blott. Så även rostburkarna vilket FIAT ju inte var ensamma om att ha.
        Ett klassiskt exempel på en rostburk av annat märke är Alfasuden som var oerhört avancerad när den kom 1972 , med exempelvis mittmonterade skivbromsar fram( för viktreduktion av främre hjulupphängning) men som rostade snabbare än vad man hann svetsa... Volvo tillverkade ju även dom rostburkar.
        Ok, har vid ngt. tillfälle (för några mån. sedan)skickat en förfrågan till generalagenten varför man inte tar in top-of-the-line modellerna men inte fått något svar....
        Kanske skulle man gemensamt från Fiat - klubben komma med ngn. förfrågan..?!
        Hälsn. Rocky
        Attached Files
        PeÅ

        Comment

        Working...
        X