Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oljud i välelådan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oljud i välelådan

    Växellådan i min HGT börjar låta lite "racing" vad var det som pajade.
    Webbmaster på www.modsport.just.nu

  • #2
    Växelljud

    Vad det var som pajade????? Ja, det vet väl bäst du själv! Eller?
    Fiat 500
    Fordson Super Dexta -64
    Kawasaki Z1A
    Kawasak GPz1100A2
    Suzuki Grand Vitara -11
    Suzuki T500R

    Comment


    • #3
      Det är väl ett kännt fel på HGT. Jag läste om detta någon stans men kan inte hitta var. Annars var det ett skit bra svar.
      Webbmaster på www.modsport.just.nu

      Comment


      • #4
        Racemaster......Med tanke på med vad Czappa jobbar med borde ju han kunna svara på dina frågor eller hur?...så Czappa upp till bevis nu.....hehe

        Jocce
        Jocce
        May The Forza be with u!

        Comment


        • #5
          Ujujuj!

          Jag har renoverat mången växellådor tillhörande Fiat Marea och Bravo/Brava. Men aldirg för oljud i lådan. Däremot på en Alfa 156 som har samma låda som Marea HLX. I det fallet så var det kronhjulslagringen som var deffekt.
          Andra växellådor med oljud har jag också fixat och i 90% av fallen brukar det annars vara sk. bottenaxellagringarna som var gångna.
          Kan slutligen säga att det är svårt att "lyssna" och ta ställning på växellådsproblem genom att sitta här vid tangentbordet. För problemen kan vara många.
          Fiat 500
          Fordson Super Dexta -64
          Kawasaki Z1A
          Kawasak GPz1100A2
          Suzuki Grand Vitara -11
          Suzuki T500R

          Comment


          • #6
            Brukar det vara någon fara att fortsätta köra? Det är ju mest oljud på ettan men det hörs ett vinande ljud när man släpper gasen på de resterande växlarna. Kanske räcker med ett olje byte. Tack för svaret.
            Webbmaster på www.modsport.just.nu

            Comment


            • #7
              Skönt att höra att du(Czappa) inte har tappat greppet om saker.....Kan du ringa mig? need some help!!!

              Racemaster......hoppas att det ordnar sig.....
              Jocce
              May The Forza be with u!

              Comment


              • #8
                Oljud i växellådan

                Det är inte sannolikt att det tystnar med oljebyte.
                Däremot tror jag att det är lagret i gavlen närmast ettans växel som har gjort sitt. Och ska du fortsätta att köra med oljudet så kan jag bara säga att det inte blir bättre med tiden i alla fall. Det kommer att sluta med ett olidligt oljud. Så, fixa ditt problem innan det blir för stora spel i lagringen varvid det kommer att skada dreven. Och då kommer det att kosta en massa. I nuläget så är det inte hågra stora pengar att hosta upp med, för växellådan är ganska lättjobbad, för jobbet tar ju inte så lång tid att göra.
                Så, tänk nu på att det jag säger är bara vad jag TROR det kan vara för fel. Man vet bara med säkerhet först efter demontering och besiktning av lådan vad som är fel.
                Fiat 500
                Fordson Super Dexta -64
                Kawasaki Z1A
                Kawasak GPz1100A2
                Suzuki Grand Vitara -11
                Suzuki T500R

                Comment

                Working...
                X