Announcement

Collapse
No announcement yet.

Krånglande vxl-lägen Tipo 1,6 DGT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Krånglande vxl-lägen Tipo 1,6 DGT

    Som gammal/tidigare Fiat-fan har jag fått denna bil att ta hand om. Problemet är att växlarna framåt (framförallt 1:an och 3:an) inte går in ordentligt, och hoppar ur vid motorbroms, växlarna bakåt går in väldigt distinkt. Lådan låter O.K. och jag bytte olja, då den såg ledsen ut och var låg. Har smort upp de synliga länkarna i motorrummet och misstänker nu leden mellan växelspaken och stången fram till motorrummet, men leden sitter mellan bottenplatta och kat. Drar mig därför för att demontera i blindo. Finns det en justeringsmöjlighet i längsled där för växelspaken (eftersom det verkar finnas marginal kunde det ju vara en idé att flytta växelspaken bakåt)?

    Tack för idéer,

    Dino

  • #2
    Exakt samma sak är det med min låda, fast min bil är en 2,0 GT. När man lägger i någon av växlarna framåt är det som om slaget inte räcker till. Man får aldrig fram spaken så långt så att växeln klickar i riktigt. Men jag har ju problem med motorn också och får väl ta en sak i taget. Om du får någon ordning på din växellåda får du hemskt gärna berätta vad som är problemet.
    Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
    Fiat Marea Weekend 1,6 -97

    Comment


    • #3
      Lätt fixat ,det är ett vanligt fel på tipo modellen.Felet är att växelreglaget sitter ledat på styrväxeln som är av aluminiun o det erjär ihop där.Kolla noga på styrväxeln
      o lossa låsfjädern som håller ihop leden o lossa JÄTTEFÖRSIKTIGT leden från styrväxeln.Den måste helt bort ,för att man ska kunna rengöra ordentligt,men ta det försiktigt,slår ni för mycket eller på fel ställe så knäcker ni styrväxeln.Lycka till.

      Comment


      • #4
        Lederna på Styrväxeln/-servot

        Tack för tipset, TOP! Har smort där och tidigare föraren av bilen rekommenderade jag att växla "flitigt" (inte undvika växlar framåt) och det hjälpte, även under långa vintrar i Essingeledens saltdimma. Nu har jag redan provat att bara smörja och gnisslet som fanns är borta, men växlarna går fortfarande inte in...

        Skall demontera lederna i helgen, när skruvlösningen har verkat ett tag. Då känner man ju också om det går att få i växlarna genom att manövrera direkt på lådan.

        Comment


        • #5
          Hade samma problem men min Tipo DGT DOHC
          Trodde att lådan va kass, så dåligt gick växlarna i och ur.
          ibland knappt i !

          Efter en liten uppsmörjning (kopparpasta)på verkstad av kullederna i växellänkaget blev allt som nytt nu 1 åe efter detta allt ok
          o jag 500:- fattigare, men glad ändå
          orsak, salt o skit däri lederna !

          Håkan
          Fiat for FUN

          Comment


          • #6
            Växellägen fixade

            Tack igen Top, du är, ja just det, TOP!

            Det tog en stund, men vilket resultat! Växlarna går i fantasktiskt bra och distinkt, och inga tendenser till urhopp vid motorbroms. Kolla detta Johannes, det är som sagt inte svårt, men tar en stund pga det dåliga läget mellan styrservot och karossen.

            Jag hade inte sett riktigt hur länkaget på styrservot såg ut (dolt under luftburk och värmeslangar, m m) och såg inte att det var två leder. Den bakre som anpassar länkagets läge till drivpaketet (det är ju upphängt i gummikuddar medan styrservot/-växeln sitter stumt karossen) satt helt, totalt, berghårt jättefast. Inte konstigt, med tanke på att armen är av aluminium och axeln av stål (ej RF) vilket brukar vara ett bra recept för problem. Borde varit axel av RF och/eller tätad led.

            Men att ta loss den försiktigt... ****** vad jag fick slå på armen för att få loss den. Den rörde sig inte med ganska bra slag med en penhammare modell större, och jag började undra om den verkligen skulle leda där... Mycket rostlösare och hetluft senare började den röra på sig och efter ännu mer av samma kunde jag vrida den med en skiftnyckel som tursamt nog greppade om armen. Detta efter att ha lossat kulleden som sitter längst framåt och delat på den armen (två bockade plåtbitar, den nedre går inte att ta loss innan aluminiumarmen är borta). Sedan gick det att bända armen åt vävellådan till med en mejsel i c:a 45 grader mellan styrservot och armen, och vrida den tillbaka med skiftnyckeln. Då kom armen upp och loss. Hade putsat bort rosten på den del av axeln på servot som sticker upp ovanför armen för att detta inte skulle skrapa upp hålet i onödan och hindra borttagandet. Sedan borr och fint slippapper i hålet och slippapper på axeln gjorde att det såg hyfsat ut.

            Eftersom armen är av aluminium är det inte lämpligt med kopparpasta här (kopparn är mycket aggressiv mot alu genom galvanisk korrosion, speciellt när det är utsatt för salt och fukt) men något annat vattenfast fett. Egentligen ville jag fixa någon tätning, men det verkade svårt att få till.

            Comment

            Working...
            X