Announcement

Collapse
No announcement yet.

Video redigerings kort

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Video redigerings kort

    Är det någon som har erfarenhet av videoredigerings kort till datorn? Vad som krävs av datorn och vilken sorts redigerings kort man ska välja?
    Webbmaster på www.modsport.just.nu

  • #2
    För att kunna svara så får du gärna skriva vad du har för kamera och vad du vill få för slutresultat. (Den enklast konfigurationen är DV-kamera -> Firewire -> DVD-R/SVCD). Är du ute efter att göra coola effekter och koda film i realtid (dvs relativt dyra kort)?

    /B
    Stilo & GSXR1000 Race

    Comment


    • #3
      JVC GR DVP3 Inte förliten bild utan typ så att man kan köra minst 640 x 480 gärna 800 x 600 Effekter kan jag fixa i kameran så det spelar inge roll.
      Webbmaster på www.modsport.just.nu

      Comment


      • #4
        Då behöver du alltså inte ett redigeringskort.

        Skaffa ett kort med FireWire-port (t ex SoundBlaster Audigy). För överfilmen till datorn och redigera i t ex Adobe Premiere. Sedan kan du föra tillbaka resultat till kameran eller så gör du en SVCD eller en DVD.
        Stilo & GSXR1000 Race

        Comment


        • #5
          macoholic

          eller så skaffar du dig en imac, så ingår rubbet från början, bara att plugga in kameran o börja klippa ;P
          Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
          Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
          Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
          http://fiatpanda.wordpress.com/

          Comment


          • #6
            Någon annan som har andra förslag på redigering?
            Webbmaster på www.modsport.just.nu

            Comment


            • #7
              har inte...

              ..så stor koll på pc-sidan. har du firewire-ingång på datorn behöver du inget mer kort iaf. Då är det programvara...
              På min imac följde det med ett program som heter "imovie" just för detta ändamål- man klipper och bränner ner på (i mitt fall) cd. Det borde finnas ngt liknande till pc som inte kostar skjortan

              har du vägarna förbi dalarna i sommar är det annars bara att svänga in till mej, så får du låna
              Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
              Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
              Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
              http://fiatpanda.wordpress.com/

              Comment


              • #8
                Har precis köpt ett firewire kort och det funkar bra. Det som är lite jobbigt är när man ska konvertera till mpg eller vad man nu vill ha för format det tar rätt lång tid har bara en pII 400 som jobbar övertid just nu. Håller på att lägga in det jag filmade på knutstorp den 12 maj.

                Angående dalarna så det högsta jag ska åka i sommar är till karlskoga motorstadion 15-16/6 för då ska min brossa tävla där med sin mg midget -68.
                http://drive.to/modsport
                Webbmaster på www.modsport.just.nu

                Comment


                • #9
                  Har själv en D8 kamera med DV in/out
                  Sony TRV 820E

                  Någon som har ett prisvärt tips på redigeringskort eller liknande till denna kamera, inga proffsgrejor bara.

                  Håkan !
                  Fiat for FUN

                  Comment


                  • #10
                    Köpte mitt firewire kort på clas olsson 445 inkl kabel och ulead videostudio 5.0 att redigera i.
                    Webbmaster på www.modsport.just.nu

                    Comment


                    • #11
                      Enklast är som Jeper sa "Skaffa en iMac!" inge trubbel och det funkar på en gång. Firewire och Microsoft vara problemfyllt många gånger. De kort som är godkända av WindowsMedia är bara de av fabrikatet Osprey. Dom gör rätt bra kort men lite dyrare än andra. Jag hade ett "NoName" kort som jag slängde iväg efter två dagars felsökande, fick antingen ljud eller bild, inte både och. Två dagar är nästan 2 iMacar räknat yrkesmässsigt. Kort som jag har god erfarenhet av är Pinnacle, Targa och Miro men det var länge sen...

                      Tyska Winnow gör bra och relativt billiga grejjor också.

                      Nåt som funkar rätt bra för web-video är tex Ospreys USB-videokort. Allt inbyggt i en kabel men bara 352x288 i upplösning, men FireWire är bäst!

                      Comment


                      • #12
                        håller med föregående talare

                        Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
                        Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
                        Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
                        http://fiatpanda.wordpress.com/

                        Comment


                        • #13
                          Då har jag kanske haft tur för mitt funkar bra med både ljud och bild.
                          Webbmaster på www.modsport.just.nu

                          Comment


                          • #14
                            Korten funkar ju oftast som de ska, problemen för mig har varit kringutrustning och inkompatibel mjukvara. Problemen har inte varit olösliga men det har gått åt för mycket tid till felsökning etc.Jag har inte satt mig in i XP ännu men där finns det ju färdig redigering och mer stöd för FireWire.

                            Största anledningen för mig att köra video på mac är att FinalCut bara finns till mac och det är det bästa redigeringsverktyg jag har jobbat med någonin. Vi har ett Avid och ett hårdvarubaserat ProTools system som jag inte har packat upp ur flyttkartongerna sedan jag började med FinalCut.

                            Men PC sidan är ju alltid billigare, så skulle jag sitta hemma och pula skulle det nog bli än jämnare match, på jobbet har jag både och ;-)

                            Comment

                            Working...
                            X