Announcement

Collapse
No announcement yet.

genväg till högt laddtryck

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • genväg till högt laddtryck

    Halli hallo,

    nu har jag hört talas om grejer här.. sätta in en "T-kors" anslutning på nån slang till wastegaten eller nånting därikring, så man kan släppa ut lite luft, så att man kan ha ett laddtryck på typ 0.9 bar, men wastegaten uppfattar det som 0.7 bar,.. någon som känner till metoden? Innebär den att motorn går en säker död till mötes ?

  • #2
    Du menar en "pysventil"? Det stämmer som du har uppfattat funktionen. Och höjt laddtryck påverkar oxå slitaget förstås, som vilken "chippning" som helst.
    Vanligaste sättet brukar väl vara att ha en stump gummislang på det där t-korset, med en plåtskruv i hålet, som man skruvar i eller ur.
    Glöm inte tryckvakten bara, annars bryts ju tändningen.. :-/
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      tryckvakt

      Hallo Per,

      tryckvakt? Vad är det, är det nåt som sitter på bilen nu (Uno turbo) eller är det nåt jag måste köpa ? Jag hoppas att du har fattat att jag inte är duktig på bilar..
      .. och vad skulle man göra med den ? (tryckvakten)..

      Comment


      • #4
        Har oxå Uno T och den sitter på hö sida av insugshuset. En rund kontakt (ca 40mm diam) med gummikåpa och 2 sladdar som går ut.
        Dennas funktion är att bryta tändningen om trycket skulle skena iväg (t.ex. pga. kärvande wastegate eller dylikt fel). Har för mig att den brukar bryta strax innan rödmarkeringen på mätaren.
        Så om du inte vill ha VÄLDIGT ryckig körning när du försiktigt provar fram ett bra laddtryck - pilla av gummikåpan och dra ur sladdarna.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          okidoki..
          ..skall testa det i helgen !! Hoppas den håller.. kommer laddtrycksmätaren i bilen att stämma efter "t-kors" installation? Vore ju rätt kaxigt om den gjorde det, och stod pinad mot högerkanten.. hehe..

          tack för hjälpen Per !

          Comment


          • #6
            Borde det finnas tryckvakt på PuntoGT också? Laddar fullt utslag förbi röd-markering på turbo-mätaren vid full gas utan problem ( > 1.6bar med andra ord).
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #7
              Hörru novisen

              >1.6 bar, är det absolut eller övertryck? Vad har du gjort med bilen?
              /Mats Strandberg

              Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
              Alfa Romeo 75 Turbo -87
              Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
              Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

              Comment


              • #8
                Tror att Punto har elektroniskt reglerat tryck.. skulle inte förvåna mig iallafall.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Sådär ja.. nu har jag fixat till det där på unon. det vart bra tror jag.. det vart ett jädra sus i motorrummet från den där pysventilen.. .. hehe.. åker numera omkring med cirka 0.85 bar (en ganska blygsam uppställning av laddtrycket med andra ord) men jag har den där tryckvakten kvar ! Det verkar alltså som om den inte riktigt bryter vid 0.7 bar, utan nog ganska så exakt vid kanske 0.85, för när jag trycker i riktigt mycket på gaspedalen, så kan den gå i ibland.. (En fin upplevelse för övrigt..) .. jag vet inte om jag vågar ta bort tryckvakten.. det finns inga modifierade tryckvaktar eller nåt sånt man kan köpa, eller från nån annan bil, som slår ifrån vid kanske 0.9 eller 1.0 bar ?

                  Comment


                  • #10
                    Jag tror GIK har va?
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Sitter på Saab 900 av den gamla varianten ->93. Sitter under i-brädan på vänstersidan...
                      /Mats Strandberg

                      Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
                      Alfa Romeo 75 Turbo -87
                      Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
                      Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

                      Comment


                      • #12
                        Maz.
                        Nåja, skall kanske inte ta i så med laddtryck. Blev mest orolig över att Uno stryper innan turbotrycket når "rött" och min Punto inte verkar göra det.
                        Skulle tryckmätaren kunna visa absolutvärde? Har inte tänkt på det, i så fall har man ju samma fis-turbo som ni coupeägare. 0,6bar... pfffsssss.... :-)
                        Annars är det bara en original-punto.
                        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                        Comment


                        • #13
                          visar laddtrycksmätaren "1" vid påslagen tändning och avstängd motor? Hoppas det annars så tror jag att du får generalras snart...
                          Allvarligt talat så tror jag inte det finns många bilar som har laddtrycksmätare som ens kan visa 1.7 bars övertryck orginal.
                          /Mats Strandberg

                          Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
                          Alfa Romeo 75 Turbo -87
                          Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
                          Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

                          Comment


                          • #14
                            Nja, den visar inte 1.7bar, utan 1.6. Mätaren slår dock i taket vid full gas (på 2:ans växel i alla fall.) därav >1.6bar. Och det är den enda graderingen som finns på mätaren, så jag kan inte säga om den står på 1 annars (men den rör sig aldrig före 2-2500 rpm). Men jag kan ju inte förstå varför man skulle normera till lufttryck, eller varför man skulle mäta absoluttryck i en bil. Verkar lite onödigt krångligt, tycker jag. Skall dock titta noggrant när jag kör hem idag.
                            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                            Comment


                            • #15
                              Kan ju nämna att mätaren i min Alfa 75 Turbo är graderad med absoluttryck, börjar på "1" alltså.
                              Ligger också helt still tills det kommer laddtryck...
                              /Mats Strandberg

                              Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
                              Alfa Romeo 75 Turbo -87
                              Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
                              Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

                              Comment

                              Working...
                              X