Announcement

Collapse
No announcement yet.

Växellåda med ljud

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Växellåda med ljud

    Min lilla växellåda (lilla punton igen) har gett ifrån sig lite pip ett tag nu. Det börjar runt 80-85 km/h och håller i sig upp mot 90-95. Spelar ingen roll om jag har 4:an eller 5:an i, det blir samma ljud i alla fall. Kan tänka mig att det är en ton runt 1kHz, för det hjälper knappt att skruva upp stereon, det hörs igenom ändå! Eller, jag tror att det är växellådan.
    Så den lite knepiga frågan: Var kollar man oljan i växellådan? kollar man den innefrån bilen? Är det något man borde göra något åt? Vad kan det tänkas vara? Tacksam för hjälp. Funderar på att byta till alfa 147 p.g.a. detta ljud....
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    ljudet känns igen, det kan vara kärvande växellänkage. Även om det inte känns så mycket just vid växling.
    Oljan ska man kunna känna om man sticker in fingret genom påfyllningspluggen, då är det tillräckligt. Sitter vanligtvis på sidan av lådan nånstans.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Fick dessutom gummi-gnissel när man flyttade växelspaken i sidled när motorn var varm. Fast det hänger väl inte ihop med ovan nämnda problem?
      Är det dyrt/onödigt att fixa? Kan det vara detta som gör det svårt att få i backen (tror inte det, men man kan ju alltod fråga)?
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment

      Working...
      X